حسن رمضانی، روز دوشنبه، تابو شکنی برخی موارد در حوزه صنایع دستی استان را ضروری دانست و یادآور شد: تعدادی از هنرمندان صنایع دستی استفاده از شبکه های مجازی را برای معرفی، بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی نادیده می گیرند.
وی عنوان کرد: هنرمندان و صنعتگران باید این مهم را مورد توجه قرار دهند در صورتی که آنها تمایلی به بسته بندی محصول ندارند، باید همه در این عرصه حضور داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم بیمه خالقان آثار هنری افزود: امسال با پیشنهاد دولت تدبیر و امید و با هدف حمایت از صنایع دستی، تمام صنعتگران و هنرمندان شاغل در این حوزه می توانند از خدمات بیمه استفاده کنند، این مهم یکی از مطالبات اساسی این قشر جامعه هنری کشور است.
وی در آیین قدردانی از نمایندگان شهرستان های برتر دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور و تجلیل از 12 صنعتگر مشارکت کننده در یازدهمین نمایشگاه قرآن استان، اظهار کرد: در گذشته تنها بافندگان فرش دستباف از خدمات بیمه استفاده می کردند، اکنون، تلاش داریم تا سهم استان از این بخش جذب شود.
وی ادامه داد: شرایط صنایع دستی در کشور و استان در مسیر صحیح قرار دارد لذا جهت گیری در این زمینه بسیار مهم است.
وی گفت: در گذشته به دلیل شرایط حصر اقتصادی امیدی به اشتغال زایی و درآمدزایی در حوزه صنایع دستی نبود، اکنون در نتیجه سیاست های کلان دولت که سیاست خارجی بخشی از آن است این امر در کشور محقق شده است.
وی با بیان اینکه صنایع دستی با گردشگری ارتباط تنگاتنگی دارد، بیان کرد: همچنین رونق گردشگری، رونق صنایع دستی را در پی دارد.
به گزارش ایرنا، رمضانی اظهار کرد: اگر هنرمندان صنایع دستی برای یافتن بازارهای جدید برای تولید خود زمینه های صادرات را ایجاد کند انتظار برگشت سرمایه و سودآوری نیز وجود دارد.

** ایران یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دنیاست
به گفته وی، فروش محصول صنایع دستی بستگی به تعداد ورود گردشگر خارجی به جمهوری اسلامی ایران دارد، در حال حاضر آمار ورودی گردشگران از رشد بسیار زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: در 2 سال گذشته ایران به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد سفر در دنیا مطرح شد، سازمان جهانی گردشگری امسال برای سومین سال متوالی، ایران را دارای بیشترین رشد در صنعت گردشگری اعلام کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: در خراسان جنوبی تعداد ورودی گردشگران نسبت به سال های گذشته رشد چند برابری دارد.
رمضانی ادامه داد: در 15 روز نخست سال 96 مبلغ 6 میلیارد ریال صنایع دستی استان فروخته شد که این رقم در سال 92 ، یک میلیارد و 900 میلیون ریال بود.

** احداث بازارچه صنایع دستی در شهرستان های خراسان جنوبی
وی از طرح احداث بازارچه های صنایع دستی در 11 شهرستان تابعه استان خبر داد و افزود: در حال حاضر به دنبال ایجاد بازارچه صنایع دستی در تمام شهرستان ها هستیم، که در حال حاضر در سرایان، فردوس، قاین و طبس بازارچه در حال ساخت یا احداث شده است.
وی با بیان اینکه نگاه مدیران شهری به حوزه صنایع دستی نگاه مناسبی است، یادآور شد: در شرایط خشکسالی موجود صنایع دستی به عنوان یکی از مسیرهای توسعه روستایی، اشتغالزایی و درآمد اقتصادی مطرح است.
وی ادامه داد: در حوزه هایی از جمله صنایع دستی که مرتبط با مقوله فرهنگ و هنر است دولت تنها نقش تدارک دهنده دارد و نمی تواند حس و انگیزه کار را در میان هنرمندان ایجاد کند.
وی افزود: شیوه های تولید اقتصادی تر، راندمان بالاتر، توجه به اصالت های فرهنگی، کاربرد صنایع دستی و غیره باید محصول تلاش و جهد صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع دستی باشد.
وی اظهار امیدواری کرد، صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع دستی با فراهم کردن امکاناتی مانند ایجاد تشکل های مردم نهاد، با همفکری و همدلی صنایع دستی استان را از شرایط موجود ارتقا دهند.

** رونق صنایع دستی در روستاهای خور خوسف و و نای بند طبس
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، 75 روستای کشور برای ایجاد زمینه اشتغال، تولید و رونق صنایع دستی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین شد و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
به گفته رمضانی روستاهای نای بند طبس و خور خوسف نیز در این طرح قرار دارد، که بودجه مورد نیاز اختصاص یافت و روزهای آینده با فراهم کردن امکانات مورد نیاز، آموزش صنایع دستی به مردم روستا و کمک به ایجاد کارگروه و اقامتگاه های بوم گردی اقدامات اولیه آغاز می شود.
وی بیان کرد: همچنین در کشور چند شهر و روستا در عرصه صنایع دستی دارای جایگاه ملی هستند، با پیگیری های انجام شده روستای خراشاد خراسان جنوبی نیز به عنوان روستای ملی صنعت حوله بافی مورد توجه سازمان میراث فرهنگی است و منتظر ابلاغ اعلامیه ثبت آن در فهرست آثار ملی هستیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.