هاشم ولی پور مطلق روز چهارشنبه در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان افزود: در حال حاضر 262 واحد گلخانه ای با 58.26 هکتار مساحت در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه سالانه 10 هزار و 187 تن انواع محصولات گلخانه ای در استان برداشت می شود، گفت: عمده محصولات تولیدی گلخانه های استان خیار، گوجه فرنگی، فلفل و سبزی است.
وی بیان کرد: زیرساخت های هشت مجتمع گلخانه ای استان 10 سال است که در حال تکمیل است، علاوه بر اینکه در گلخانه ها به دنبال این نیستیم که منحصر به مجتمع های گلخانه ای شود.
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق اظهار کرد: قسمت عمده عملیات احداث هشت مجتمع گلخانه استان به اتمام رسیده است، همچنین در سه مجتمع شهرستان های خوسف، نهبندان و قاین بهره برداری آغاز شده است.
وی عنوان کرد: با پایان عملیات زیرساخت، به ویژه تامین آب مورد نیاز و گازرسانی، در سال های جاری توسعه قابل توجهی در گلخانه های استان ایجاد خواهد شد.

** طرح توسعه و افزایش گلخانه های استان نیازمند 84 هزار میلیارد ریال بودجه است
طرح توسعه و افزایش تولید محصولات گلخانه ای یکی از طرح های پیشنهادی بود که ولی پور مطلق به آن اشاره کرد و افزود: برای اجرای طرح توسعه و افزایش تولید محصول گلخانه ای استان 84 هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه یادآور شد: در زمینه توسعه و افزایش تولید محصولات گلخانه ای با توافق هایی که با بانک کشاورزی انجام شد اقدامات خوبی صورت گرفت از جمله اینکه خانه های روستایی و محل طرح درون مجتمع به عنوان وثیقه پذیرفته شود.

** سود تسهیلات در استان قابل توجیه نیست
ولی پور مطلق با بیان اینکه بهره بانکی تسهیلات کشاورزی در حوزه گلخانه ها تا حدودی کاهش یافته است، یادآور شد: این در حالیست که در خراسان جنوبی سود تسهیلات قابلیت توجیه ندارد.
به گفته وی، تعهد جهاد کشاورزی استان در حوزه اقتصاد مقاومتی برای احداث گلخانه ها، چهار هکتار در سال 96 توسط وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است.

** فقر خاک مشکل اساسی کشور
وی در ادامه یکی از مشکلات اساسی کشور را فقر خاک دانست و افزود: خاک مقوله ای است که تجدید پذیری و احیای آن نیاز به زمان های بسیار طولانی مدت دارد، همچنین خاک یک نهاده بسیار با اهمیت در حوزه جهاد کشاورزی است.

** مرغوبیت خاک کشاورزی در حال کاهش است
وی با تاکید بر اینکه مرغوبیت خاک های کشاورزی به شدت در حال کاهش است، گفت: امسال یکی از برنامه هایی که در دستور کار دولت و استان قرار گرفته، پرداختن به مسایل مربوط به خاک است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: برای افزایش مرغوبیت خاک در استان تصمیم داریم با منابع تسهیلاتی و مشارکت مردم کار را آغاز کنیم.
ولی پور مطلق با بیان اینکه اعتبار دولتی پاسخگوی اجرای یک طرح عظیم در سطح وسیع کشور نیست، عنوان کرد: باید مشارکت مردمی در کنار اعتبارات قرار بگیرد و تا حد امکان منابع را با استفاده از تسهیلات افزایش داد.
وی اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی استان اگر 178 میلیارد و 824 میلیون ریال تسهیلات کم بهره تر در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا بتوانند پنج هزار هکتار در حوزه های مختلف کشاورزی حفاظتی در سال 96 اجرا کنند، منجر به افزایش تولید قابل توجهی خواهد شد.

** اجرای 2 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان
به گفته وی، در حال حاضر بیش از 2 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در شیوه های مختلف در استان در حال انجام است.
وی، افزایش ماده عالی خاک در اراضی، تغییر در الگوی کشت، توسعه کشت دانه های روغنی و علوفه ای، توسعه کشت های نشایی محصولات کشاورزی، آموزش و ترویج،
را از جمله پروژه های طرح تولید محصولات زراعی استان با رویکرد افزایش بهره وری در مصرف آب و حفظ منابع دانست.
به گفته ولی پور مطلق، افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی با تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی، تولید محصولات سالم از طریق نظارت بر آفت کش ها به منظور دستیابی به امنیت غذایی و تجهیز کلینیک های گیاه پزشکی از طریق تسهیلات بانکی از دیگر پروژه های طرح یاد شده است.
وی یادآور شد: اجرای طرح تولید محصولات زراعی استان با رویکرد افزایش بهره وری در مصرف آب و حفظ منابع، سبب ایجاد 178 شغل برای کارشناسان فنی، تثبیت سه هزار و 71 شغل و افزایش هشت هزار و 761 تن محصول می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان روز دوشنبه گفته بود که 861 پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (21 تا 27 خرداد ماه) که با صرف 280 میلیارد ریال احداث، تکمیل و تجهیز شد، بهره برداری می شود.
به گفته وی از مجموع بودجه هزینه شده، 101 میلیون ریال دولتی، 150 میلیون ریال تسهیلات بانکی و بقیه خودیاری مردمی است .
وی زمینه اجرای پروژه ها را آب و خاک، امور دام و عشایری، شیلات و آبزیان، باغبانی، حفظ نباتات، زراعت، مکانیزاسیون و سایر بخش های کشاورزی ذکر کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.