مهدی هاشمی مقدم، روزچهارشنبه در بازدید سید علی اکبر پرویزی استاندار و تعدادی از مدیران خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند از طرح تصفیه خانه فاضلاب مرکز استان، افزود: پروژه مرحله دوم تصفیه خانه و خط انتقال فاضلاب بیرجند به صورت تکنولوژی لجن فعال با حذف نیتروژن، 140 هزار نفر جمعیت شهر بیرجند را تحت پوشش قرار می دهد.
وی گفت: فاز دوم تصفیه خانه بیرجند شامل 376 کیلومتر شبکه جمع آوری، 2خط انتقال و تصفیه خانه برای پوشش 345 هزار نفر است که سال 1397 به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: 800 میلیارد ریال برای فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب و خط انتقال دوم فاضلاب شهر بیرجند از محل وام اکو در بیرجند سرمایه گذاری شده است.
به گزارش ایرنا، هاشمی مقدم اظهار کرد: در حال حاضر بحث تامین تجهیزات الکترو مکانیکی در دستور کار است که با سه شرکت تولید کننده قرارداد منعقد شد و در آینده نزدیک تجهیزات وارد خواهد شد.
وی یادآور شد: تامین سلامت و بهداشت عمومی، بهبود استانداردهای بهداشتی، رفاه مردم، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و امراض ناشی از آلودگی فاضلاب از طریق جلوگیری از جاری شدن فاضلاب آلوده در معابر عمومی و تخلیه فاضلاب در رودخانه ها و مسیل ها از جمله اهداف پروژه فاضلاب بیرجند است.
وی ادامه داد: کاهش هزینه های معالجه درمان افراد مبتلا به بیماری های ناشی از آلودگی فاضلاب، استفاده از پساب آن برای آبیاری مزارع کشاورزی و فضای سبز عمومی و صنایع به منظور صرفه جویی در آب سالم با توجه به محدود بودن منابع آب سالم و قابل شرب از دیگر اهداف اجرای این پروژه است.
هاشمی مقدم، حفاظت از آب های سطحی و زیرزمینی با جلوگیری از ورود فاضلاب آلوده و خام به منابع سطحی و زیرزمینی و استفاده از لجن تولید شده به عنوان کود برای افزایش تولیدات کشاورزی و به تبع آن افزایش درآمد کشاورزان را از دیگر اهداف اجرای پروژه فاضلاب بیرجند برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به مدل نخست تصفیه خانه بیرجند اشاره کرد و افزود: تصفیه خانه موجود از سال 84 به روش برکه تثبیت به ظرفیت 10 هزار و 500 لیتر در شبانه روز وارد مدار بهره برداری شد.
هاشمی مقدم متوسط ورودی خام این تصفیه خانه را 150 لیتر بر ثانیه و خروجی آن را 140 لیتر بر ثانیه دانست و گفت: زمان تصفیه در فاز نخست تصفیه خانه 28 روز طول می کشد که با راه اندازی فاز دوم به هشت ساعت کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد: هدف از طراحی این تصفیه خانه استفاده از پساب برای کشاورزی بود و خروجی تصفیه خانه مطابق استانداردهای زیست محیطی که برای تصفیه پساب ها و استفاده در کشاورزی طراحی شده، مطابقت دارد.
وی اظهار کرد: مطابق ضوابط بخشنامه هایی که در 2 سال اخیر ابلاغ شده است خروجی پساب در اختیار شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان جنوبی قرار می گیرد تا جایگزین چاه های کشاورزی شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر 70 درصد مشترکان دارای انشعاب فاضلاب هستند، در حال حاضر هفت پیمانکار فعال، پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیرجند را به عهده دارند.
وی عنوان کرد: یکی از دلایل تناقض آمار و ارقام در حوزه آب و فاضلاب استان موضوع مصرف سرانه پایین مردم خراسان جنوبی است، پایین ترین مصرف سرانه آب مربوط به این استان است.
هاشمی مقدم اظهار کرد: شهر بیرجند به عنوان قدیمی ترین شبکه آب کشور که از سال 1302 به این مهم دست یافت، 700 کیلومتر شبکه توزیع آبرسانی دارد که حدود 30درصد آن فرسوده است.
وی یادآور شد: دولت به تنهایی توان تامین اصلاح شبکه های آب انتقال و توزیع شهر بیرجند را ندارد لذا در ارتباط با موضوع اقتصاد مقاومتی دستگاه های نشت یاب خریداری شد، سال گذشته 16 هزار مورد انشعاب مشترکان نشت یابی شد که هزار و 80 مورد نشتی شناسایی شد.
استاندار خراسان جنوبی امروز با تاکید به بررسی و رفع مشکل روستاهای اطراف شهر بیرجند، گفت: هرچند مشکل زیاد است، با اولویت بندی مسائل و مشکلات نسبت به رفع آن اقدام می شود.
سید علی اکبر پرویزی، به اتفاق جمعی از مسئولان استان و شهرستان بیرجند از روستاهای حاشیه شهر شامل حاجی آباد، امیرآباد، چهکند و دستگرد بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکل این مناطق قرار گرفت و نسبت به رفع آن تاکید کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.