خراسان جنوبی هزار و 400 پروژه نیمه تمام عمرانی کوچک و بزرگ در بخش های مختلف دارد.
سید علی اکبر پرویزی روز پنجشنبه در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 1396، افزود: پروژه های نیمه تمام دستگاه های اجرایی در اولویت کاری مدیران و فرمانداران قرار بگیرد و بر اساس ضرورت، پیشرفت فیزیکی و اولویت اقدام به توزیع اعتبار و تبادل توافقنامه شود.
وی گفت: فرمانداران و مدیران تلاش کنند، پروژه جدیدی شروع نشود مگر اینکه آن حوزه پروژه نیمه تمام نداشته باشند تا بتوان با تمرکز اعتبار پروژه های نیمه تمام دارای اولویت و پیشرفت فیزیکی بالا را به نتیجه رساند.
وی خطاب به فرمانداران گفت: بدون دخالت دیگران و فارغ از احساس با نگاه کارشناسی پروژه های نیمه تمام را بر اساس پیشرفت فیزیکی و ضرورت به اتمام برسانند و سپس پروژه های جدید را آغاز کنند.

** وضعیت نامطلوب واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش های خصوصی
به گزارش ایرنا، پرویزی اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه عملکرد واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به بخش های خصوصی در استان نامطلوب است.
وی ادامه داد: در این زمینه گزارش هایی به سازمان مربوط ارسال شد که این استان شاید مزیت های آن نسبت به سایر استان ها برای سرمایه گذاران و بخش خصوصی کمتر باشد و مشوق ها آنقدر نباشد که بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند.
وی با بیان اینکه این توضیح به معنای رفع تکلیف دستگاه ها نیست، اضافه کرد: انتظار می رود مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی نسبت به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی نسبت به پروژه های قابل واگذاری حتی خرید خدمت اقدام کنند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در قانون جدید بودجه سنواتی ظرفیت های خوبی پیش بینی شده است، عنوان کرد: در قانون جدید و برنامه ششم توسعه کشور برخی الحاقات و تغییرات صورت گرفته است.
پرویزی افزود: ظرفیت هایی در این قوانین منظور شده است که مدیران می توانند با مطالعه دقیق و استفاده درست از آن به توسعه استان کمک کنند.
وی گفت: لایحه ای به مجلس تحویل و تبدیل به قانون شد که در گذشته 31 بند بود اما در مجلس به 133 بند و تبصره افزایش یافت، در قانون برنامه ششم اصلاحاتی صورت گرفت از جمله مالیات بر ارزش افزوده که در جهت کمک به مناطق محروم است.
به گفته پرویزی، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید برای بخشی از مالیات بر ارزش افزوده و عوارضی که شهرداری ها پرداخت می شود حتما پروژه تعریف شود و به تصویب شورای برنامه ریزی استان برسد.

** کمک به مناطق محروم یکی از قوانین برنامه ششم توسعه
وی اضافه کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه کمک به مناطق محروم، بخش های ورزشی، کمک به زیرساخت های شهرک های صنعتی و اجرای پروژه های شهرداری تغییرات مثبتی دیده شده است که باید از سوی مدیران مربوطه پیگیری و مطالبه قرار گیرد.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید به اینکه بخش نظارتی، دفتر فنی و شهری استانداری باید توجه بیشتری به امور شهرداری ها داشته باشند، یادآور شد: باید منابع مالی صرف توسعه شهرها شود نه هزینه های جاری شهرداری ها، بخشی از عوارض به صورت مستقیم در اختیار شهرداری قرار می گیرد که خود مدیریت می کنند اما در نظارت هزینه ها باید دقت شود.
پرویزی بیان کرد: برای یک بخش از بودجه حوزه آب در استان تعیین تکلیف شد تا از مجموع بودجه 10 درصد از منابع در اختیار این بخش و پنج تا هشت درصد در اختیار بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی برای بهسازی روستاها قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: 2 ماه هست که قرار است پولی به حساب فرمانداری ها برای روستاهایی که بدون دهیاری و شورا هستند واریز شود تا صرف توسعه این روستاها شود که در گذشته به این نحو نبوده است.

** 20 درصد از منابع مالی صرف سرمایه گذاری و اشتغال در حوزه اقتصاد مقاومتی می شود
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شد 20 درصد از منابع اعتباری صرف امور مربوط به سرمایه گذاری و اشتغال در حوزه اقتصاد مقاومتی شود که از این محل می توان به ایجاد برخی زیرساخت های صنعتی و تولیدی کمک کرد.
استاندار خراسان جنوبی افزود: سال گذشته اجازه ندادند کمک های فنی و اعتباری را اجرایی کنیم با اینکه در شورای برنامه ریزی رقمی برای آن در نظر گرفته شده بود اما در برنامه ششم و بودجه 96 می توان 20 درصد منابع را برای پروژه های تولیدی در قالب کمک های فنی و اعتباری لحاظ کرد.
پرویزی با بیان اینکه امسال توزیع بودجه توسط مجلس بر اساس جمعیت و شاخص های توسعه نیافتگی است، گفت: علاوه بر این 2 شاخص، به موضوع محرومیت نیز در برخی مصوبات اشاره شده است.

** مبنای محرومیت از نگاه ما محرومیت شهرها و روستاهاست
وی با تاکید به اینکه مبنای محرومیت از نگاه مدیریت استان، محرومیت شهرها و روستاهاست نه وسعت سرزمینی، یادآور شد: امسال تلاش داریم توزیع بودجه واقعی تر از سال گذشته لحاظ شود و این روند در سال های آینده نیز تکمیل تر خواهد شد.
به گفته پرویزی روستاهای دورتر دچار محرومیت های بیشتری هستند، در توزیع بودجه و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر برخوردار باید به گونه ای اقدام شود تا همه مناطق از این حیث به توازن برسند.
وی بیان کرد: سال گذشته با برخی نهادها عمومی غیردولتی از جمله آستان قدس، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد برکت و غیره توافق های سه جانبه ای داشتیم که از محل بودجه متمرکز استانی برای اجرای این پروژه ها کمک خواهیم کرد.

** پرداخت بدهی های پاداش پایان خدمت بازنشستگان استان
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: با پیگیری هایی که صورت گرفت تا ابتدای سال 95 تمامی بدهی های مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان استان پرداخت شد.
پرویزی یادآور شد: از ابتدای سال جاری هیچ دستگاهی اجازه ندارد بابت استعلام بین دستگاهی از نهادها دیگر هزینه کارشناسی مطالبه و اخذ کند.
وی ادامه داد: استعلام های غیرضرور باید حذف شود، مدیران باید بگونه ای برنامه ریزی کنند تا روند اخذ استعلامات از دستگاه های اجرایی تسهیل یا به حداقل کاهش یابد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.