علی ناصری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران یادآور شد: تخلف انتخاباتی به ستاد پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی دادگستری استان و کمیته حقوقی انتخابات ارسال و با متخلفان طبق قانون برخورد می شود.
وی تصریح کرد: اعضای هیات های نظارت، اجرایی و بازرسان حق دخالت در انتخابات را ندارند، کارکنان دولت که تمایل به تبلیغات انتخاباتی دارند در خارج از وقت اداری و بدون عنوان اداری فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: اگر تخلفی صورت گرفت و تبلیغات منفی علیه داوطلبی انجام شد و شکایت به هیات اجرایی و فرمانداری برسد به مقام قضایی ارجاع می شود.
فرماندار بیرجند ادامه داد: مسئولان بعضی از ستادهای داوطلبان ریاست جمهوری هنوز لیست ستادهای خود را به فرمانداری اعلام نکردند و طبق قانون می توانیم آنها را تعطیل کنیم.
ناصری با بیان اینکه ستاد مرکزی نامزدها لیست ستادهای خود را به فرمانداری اعلام کنند، اظهار کرد: داوطلب شورای شهر فقط رو به روی ستادهایی که فرمانداری تعیین کرد و در هر منطقه شهرداری یک ستاد می توانند داشته باشند و با تبلیغ بیشتر برخورد می شود.
وی ادامه داد: تنها یک استثنا برای داوطلبان شورای شهر وجود دارد و آنها می توانند از مکان هایی که شهرداری در اختیارشان قرار می دهد تبلیغ خارج ستاد داشته باشند.
وی یادآور شد: برخی ستادها در نقاط غیرقانونی برپا شده است از میدان ابوذر تا ابتدای میدان مدرس، میدان دوم مدرس هم با توجه به تقاضای پلیس استان نباید ستاد برپا شود.
وی اضافه کرد: میدان مادر و چهار راه معروف به قنادی طوس هم ستادها باید جابجا شوند تا موجب بروز ازدحام و مشکل نظم و امنیت نشود.
ناصری افزود: چهار هزار نفر عوامل انتظامی،اجرایی،نظارت،بازرسی و خدماتی در این شهرستان کار برگزای انتخابات را انجام می دهند،تعرفه به میزان کافی پیش بینی شده است.
وی در مورد آمار واجدان شرایط حق رای در شهرستان اظهار بی اطلاعی کرد، اما واجدان شرایط حق رای در خراسان جنوبی را 552هزار نفر ذکر کرد که از این تعداد 15هزار و 926نفر رای اولی هستند.
فرماندار بیرجند ادامه داد: 205 شعبه اخذ رای برای جمع آوری آرای مردم شهرستان، در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه این هفته در نظر گرفته شد که 92 شعبه شهری و بقیه روستایی است.
وی یادآور شد: رای دهی در انتخابات شورای شهر بیرجند در 92 شعبه الکترونیکی است و توسط دستگاه های مربوط انجام می شود.
وی تصریح کرد: فرآیند رای گیری توسط دستگاه های یادشده آسان است ، در مستندی که با همکاری صدا و سیما تهیه و هر روز پخش می شود نحوه استفاده از این دستگاه ها آموزش داده می شود.
وی یادآور شد: 113 شعبه روستایی در بخش مرکزی بیرجند در نظر گرفته شد که 28 شعبه ثابت و 85 شعبه سیار است.
وی اضافه کرد: رای دهی در انتخابات شوراهای روستایی دستی و همانند انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.
فرماندار بیرجند بیان کرد: هر آبادی ولو اینکه یک خانوار جمعیت هم داشته باشد، شعبه سیار برای جمع آوری آرای مردم آن پیش بینی شده است.
ناصری گفت: در بخش مرکزی،966 نفر برای شوراهای روستایی ثبت نام کردند،در بررسی صلاحیت ها توسط هیات اجرایی17 نفر رد صلاحیت و در هیات نظارت بخش مرکزی 9 نفر در صلاحیت شدند.
وی افزود: از مجموع 26 نفر که در مرحله اول رد صلاحیت شدند 17 نفر اعتراض کردند که 9نفر توسط هیات نظارت خراسان جنوبی تایید شدند.
وی اظهار کرد: تعداد افراد رد صلاحیت بخش مرکزی 17 نفر هستند، 44 نفر انصراف دادند و در حال حاضر 905 داوطلب حضور دارند.
وی یادآور شد: در انتخابات روستاهایی که شورا دارند در هر 2 روستا یک شعبه رای گیری مستقر است.
وی تاکید کرد: در شهر بیرجند از 140 نفر داوطلب،115 نفر تایید صلاحیت شدند،12 نفر رد صلاحیت و 13 نفر انصراف دادند.
وی اضافه کرد: بعد از انتشار اسامی نهایی توسط وزارت کشور پنج نفر انصراف دادند،2 نفر از داوطلبان که قبلا صلاحیتشان احراز نشده بود توسط هیات مرکزی نظارت در تهران تایید شدند و در حال حاضر 112 نفر داوطلب انتخابات شورای شهر بیرجند رقابت تبلیغاتی دارند.
به گفته فرماندار بیرجند در بخش مرکزی بیرجند 160 روستای واجد تشکیل شورای روستایی هستند که در 153 روستا انتخابات برگزار می شود.
ناصری افزود: شرط رای گیری در روستا سکونت حداقل یکسال در روستاست،کسانی که در شهر ساکن هستند در شهر رای دهند، تعرفه بر اساس آمار روستاست و قانون این اجازه را به نمایندگان فرماندار نداده است فردی که ساکن روستا نیست، رای بگیرند.
وی اظهار کرد: در هر 2 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا قانون ممنوعیت هایی در قانون انتخابات برای فعالیت های تبلیغاتی ذکر شده است.
وی ادامه داد: ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری کارکنان دولت در ساعت ادرای را از کار تبلیغاتی منع کرده است ،نهادهایی که از بودجه دولت استفاده می کنند هم حق فعالیت تبلیغاتی ندارند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7559*2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.