ادامه مطلب به این شرح است: گزارش محلات این شماره از روزنامه زعفران در مورد محله جماران است.
شروع ساخت و ساز در زمین های جماران که از یک سمت به خیابان غفاری و از طرف دیگر به کوچه های سپیده کاشانی ختم می شود، به سال های 1377 و 1378 برمی گردد.
اما اسکان جمعیت در این ساختمان های این محله حدودا به سال 1387 برمی گردد.
به نسبت افزایش جمعیت در این سال ها خدمات شهری از جمله سوپرمارکت ها و نانوایی ها افزایش داشته است.
این محله یکی از محلات اعیان نشینی است که کمتر ردپایی از فقر و تنگدستی در آن دیده می شود.
در حقیقت این محله از محلات نوپا و تازه شکل گرفته بیرجند است که البته با مسائل خاص خود مواجه است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

** سبک معماری در محله جماران:
آپارتمان های سر به فلک کشیده با ظاهری زیبا و البته متنوع به لحاظ نمای ظاهری و زیبا جلوه خاصی به این محله داده بود که البته بعضی از این آپارتمان ها متعلق به ارگان سپاه یا ارتش و بقیه مربوط به قشر درآمدزایی بود که اصرار داشتند آپارتمان هایی زیبا را به تصویر بکشند.
البته این موضوع حکایت از آن داشت که دیگر در اینجا از آشفتگی و بی نظمی که در ساخت و سازهای دیگر محلات دیده می شود، خبری نیست که این امر نیز به نوبه خود در زیبایی محله و پیروی از اسلوب خاص شهرسازی نقش مؤثری دارد.
عامل دیگری که در زیبایی این خیابان ها تاثیر بسزایی دارد وجود درخت هایی است که در حواشی خیابان ها دیده می شود.
البته وجود صنوف مختلف در این محله با دکور و ویترین های زیبا چهره این محله را زیبا نموده است.
حتی برخی صنوف از جمله وجود انواع مزون های عروس، تقریبا این محله را به بورس مزون تبدیل کرده است.
حتی وجود کارواش های متعدد در این محله حکایت از آن دارد که گویا کارواشی های این محله به خوبی دریافته اند که مردم این محله بواسطه اتومبیل هایی که دارند بیشتر به کارواش نیاز پیدا می کنند.

** اماکن ورزشی و علمی و مذهبی:
در ابتدای وررود به خیابان ها و کوچه های این محله فرد مطلعی را ندیدم تا از وضعیت محله جویا شوم.
فقط تعدادی پسربچه دیدم که آن ها هم در زمین خاکی فوتبال بازی می کردند.
البته از آن ها در باره وضعیت مکان های ورزشی پرسیدم که یکی از پسرها گفت: در انتهای خیابان جماران، فضای سبزی وجود دارد که البته فاقد وسایل بازی است.
همچنین سالن ورزشی متعلق به سپاه روبروی فضای سبز قرار دارد اما هزینه اش بالا است و از طرفی روزهای معینی باز است. احداث سالن های ورزشی با کیفیت و فضای سبز با وسایل بازی از جمله خواسته های این بچه ها بود.
از دیگر امکانات موجود در این محله، فضاهای آموزشی و مدارس است که خانواده های این محله از این لحاظ مشکلی ندارند. ازجمله فضاهای آموزشی موجود در این محله مدارس غیرانتفاعی سما و دبیرستان پسرانه امام حسین (ع) و مدرسه شبانه روزی کاشی نیلوفر و ... است.
البته موقع تعطیلی مدرسه دخترانه سما، ترافیک سنگین است و می تواند برای دانش آموزان خطر آفرین باشد که در این مورد بهتر است هم مدارس مذکور و هم وسایل نقلیه و بچه ها، به آگاهی و آموزش کافی برسند تا خدای ناکرده اتفاق ناهنجاری رخ ندهد.
از تقاطع پاسداران تا معلم، یک ضلع خیابان متصل به محوطه ای بود که به بسیج تعلق داشت و البته در این فضا سوله ها و اماکنی دیده می شد که توسط بسیج در آن ساخت و ساز شده بود.
در نزدیکی تقاطع مدرس مسجد نیمه کارهای به نام مسجد امام هادی(ع) بود.
این مکان، تنها مسجد خیابان جماران بود که انتظار می رود بعد از 5 سال ساخت آن به اتمام برسد و مردم این محله بتوانند از این فضای مذهبی استفاده لازم را ببرند.
البته کمی عقب تر از این تقاطع یعنی نزدیک میدان جماران نمای مرتفع بانک تجارت خودنمایی می کند و جلوه ای از ساختمان سازی مدرن را در این بلوار به نمایش گذاشته است.
در گفتگو با یکی از اهالی این محله از جمع آوری به موقع زباله ها و آب دادن به درختان حاشیه خیابان ها پرسیدم که گویا بطور نسبی از نحوه رسیدگی راضی بودند که البته درخواست رسیدگی بیشتر و بهتر نسبت به نظافت محله داشت.
به گفته برخی از مردم این محله، مامور شهرداری زباله ها را آنطور که باید از خیابان ها و کوچه ها جمع نمی کند. بطور مثال دیده شده که صبح ها زباله ها، گوشه جوی آب جمع شده و همانجا رها شده است.

** امنیت:
برخلاف محله های پایین شهر که امنیت از نرم پایینی برخوردار است در خیابان ها و کوچه های این محله حتی در شب هم احساس خطری وجود ندارد و تا اندازه بالایی امنیت در این محله حاکم است.
به گفته یکی از شهروندان در این محله بحث دزدی و درگیری وجود ندارد.

** حمل و نقل شهری:
یکی از مسائل اصلی این محله ها، کمبود تاکسی و اتوبوس های عمومی است، به طوری که هیچ اتوبوس به این بلوار نمی آید. البته این شاید به خاطر آنست که این محله در منتهی الیه پاسداران، مدرس و توحید قرار دارد و به نوعی در مسیر مستقیم وسایل نقلیه نیست و کمتر مورد توجه وسایل حمل و نقل عمومی است.

** افزایش املاک تجاری:
یکی از عوامل مهم در پیشرفت هر منطقه، افزایش تعداد املاک تجاری است که این امر، افزایش و تجمع جمعیت را به دنبال دارد.
به عبارتی با تأمین فوری و ضروری نیازهای اولیه هر فردی، طبعا بر تعداد جمعیت آن افزوده می شود.
به گفته یکی از مشاوران املاک، افزایش تعداد املاک تجاری، افزایش و ارزش قیمت زمین در این منطقه را به دنبال دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.