ادامه مطلب به این شرح است: چند سالی است در استان های دیگر سر زبان ها افتاده اما در خراسان جنوبی با وجود برخورداری از پتانسیل و ظرفیت های موجود آن طور که باید نمودی ندارد.
صحبت از توریسم ورزشی است، صنعتی نو که چرخ آن در خراسان جنوبی کند می چرخد و مسئولان برخلاف نظر کارشناسان مبنی بر نپرداختن به این موضوع تاکید دارند، گام هایی در این زمینه برداشته شده است.
البته در این بین نباید از مشکلات پیش روی این صنعت در استان غافل شد و باید به این نکته توجه داشت که تحقق اهداف مد نظر این طرح عظیم و بهره مندی کامل از این ظرفیت رفع چالش ها در سایه همدلی دست اندرکاران این طرح را می طلبد.
به گزارش «خراسان جنوبی» در توریسم ورزشی هدف جذب ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی اعم از تیمی و انفرادی به استان و درآمدزایی از این محل است.
بدیهی است وقتی تیمی در شهری اردو می زند، هزینه های مختلفی برای اقامت، خرید سوغاتی، رفت و آمد و ... پرداخت می کند و این یعنی این که با رونق توریسم ورزشی می‌توان به افزایش درآمد استان امید بست.

** ظرفیت استان
معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از توریسم ورزشی به عنوان یک رشته و شغل جدید نام می برد که استان ظرفیت راه اندازی این رشته نوپا را دارد.
«عجمی نژاد» ظرفیت های استان را برای راه اندازی این صنعت کویرهای بکر و ناشناخته شهرستان های طبس ، زیرکوه ، بشرویه و نهبندان برمی شمرد و به این نکته اشاره دارد که مسئله اکوتوریسم چند سال پیش مطرح و در این راستا با توجه به وجود کویرهای استان ، خراسان جنوبی چند دوره میزبان رقابت های کشوری شتر سواری در کویر شد.
به گفته وی پرواز در کویر نیز قابلیت دیگری است و با راه اندازی باشگاه هایی که به تازگی در زمینه ورزش های هوایی اقدام کرده اند می توان از این ظرفیت در جهت توسعه توریسم ورزشی در منطقه استفاده کرد.
وی با این توضیح که کمیته کویر نوردی در قالب هیئت کوهنوردی فعال است، می گوید: برای کویر نوردی ورزشی مجوزها از اداره کل ورزش و جوانان دریافت می شود که با کویر نوردی های گردشگری متفاوت است.
به گفته وی کویر نوردی ورزشی شرایط خاصی برای شرکت کنندگان دارد و باید در برگزاری آن تعامل و هماهنگی ها بیشتر و به عبارتی بدون تداخل هم افزایی ایجاد شود و برای یک فعالیت ورزشی در کویر انجام شود.
همچنین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکانات موجود را در اختیار ورزش و جوانان قرار دهد و این تعامل دوسویه باشد.
وی در ادامه وجود منابع طبیعی، تاریخی و مذهبی را از دیگر ظرفیت‌های استان مطرح می کند که می تواند ورزشکاران و تیم‌های ورزشی را به حضور در استان ترغیب کند.
او همچنین به رقابت های کشوری جام خاوران شطرنج اشاره می کند و می افزاید: در این رقابت ها که در 3 سال متوالی ایام نوروز به میزبانی بیرجند برگزار می شود برنامه هایی نظیر تور بیرجند گردی گنجانده و در راستای تحقق اهداف توریسم ورزشی گام هایی برداشته شد.
به گفته وی این فعالیت ها می تواند زمینه ساز کسب در آمد در استان باشد و بر این اساس باید با جذب توریسم ورزشی در زمینه شناساندن استان و همگانی کردن ورزش نیز گام برداشت.

** توجه به زیرساخت ها
معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان با تاکید بر این که تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل و راه اندازی کامل توریسم ورزشی در استان نیازمند تامین زیرساخت ها است، ادامه می دهد: زیرساخت ها در جذب و ماندگاری تیم های ورزشی و برگزاری اردوهای آنها نقش بسیاری دارند.
به گفته «عجمی نژاد» یکی از سخت افزارهای مورد نیاز، برای توسعه توریسم ورزشی در خراسان جنوبی مراکز اقامتی می باشد که در این زمینه محدودیت هایی در استان وجود دارد.
او ادامه می دهد: علاوه بر این وجود سالن های ورزشی در رشته‌های مختلف، وجود چند زمین چمن برای رشته های فوتبال، خانه‌های تخصصی رشته‌های ورزشی مانند خانه کاراته، خانه تکواندو و دیگر رشته ها، هتل های اقامتی، خوابگاه‌های ورزشی و راه های ارتباطی زمینی و هوایی تنها قسمتی از زیر ساخت های مورد نیاز برای تحقق توریسم ورزشی است.
بنا بر تاکید وی باید زیرساخت ها ایجاد شوند و قابلیت استفاده در هر 4 فصل سال را داشته باشند و توریسم ورزشی نباید محدود به مرکز استان باشد و این ظرفیت با توجه به قابلیت های شهرستان های استان باید فراهم شود.

** بخش خصوصی
معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان با یادآوری اینکه تامین همه این زیرساخت ها به دست دولت امکان پذیر نیست، بر ورود بخش خصوصی در این زمینه تاکید دارد.
بنا به گفته عجمی نژاد ورزش در دنیای کنونی به یک تجارت تبدیل شده است و موفقیت در این تجارت جز با تعامل نزدیک بخش دولتی و بخش خصوصی امکان پذیر نیست.
وی لازمه تقویت بخش خصوصی را جذب سرمایه گذار می داند تا با سرمایه گذاری، زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری تهیه و به پررنگ شدن توریسم ورزشی کمک شود.

** برنامه بلند مدت
معاون اداره کل ورزش و جوانان در ادامه تاکید می کند : همچنین راه اندازی توریسم ورزشی آن هم در استان محرومی مانند خراسان جنوبی نمی‌تواند برنامه‌ای کوتاه و میان مدت باشد و به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد تا بتوان از این طریق به صورت آهسته و پیوسته در عملیاتی کردن این تجارت موفق عمل کرد.
او به این نکته نیز اشاره می کند که توریسم ورزشی کمیته و ساختار تشکیلاتی در اداره کل ورزش و جوانان استان ندارد که در این راستا نیز باید اقدام شود.
بنا بر تاکید معاون اداره کل ورزش و جوانان تحقق کامل اهداف توریسم ورزشی در خراسان جنوبی نیازمند کمک و همراهی مسئولان استانی و در راس آن استانداری است تا بتوان با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های استان در این زمینه گام برداشت.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.