به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ناصر مهرشاد صبح امروز در کنفرانس علمی فرصت علمی سرمایه‌گذاری اظهار داشت: دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاهی با مأموریت خاصی است و وظیفه ذاتی خود می‌دانیم تا در این راستا مشارکت موثری در حوزه صنعت و معدن در شرق کشور داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه لازمه این مشارکت ارتباط‌گیری بدنه صنعت، جامعه و متخصصین است بیان کرد: در این راستا قدم اول ایجاد ارتباط و قدم دوم تعامل‌های سازنده‌ای است که دانشگاه و صنعت می‌تواند داشته باشد.

مهرشاد با بیان اینکه به دنبال تشکیل دبیرخانه دائمی کنفرانس هستیم تا این جریان، یک جریان دائمی باشد بیان کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت می‌تواند در توسعه پایدار و همه جانبه استان تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار ما را به این سمت هدایت می‌کند که مناطق شرق کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه صنایع، ارزش دانشگاه را درک کردند چون فهمیده‌اند در چرخه تولید باید از تکنولوژی روز استفاده شود گفت: بنابراین دانشگاه باید به سمت فضاهای علمی با نشاط و پویا برود و برای دانشگاه این ارتباط لازم و موثر است.

مهرشاد افزود: باید ارتباط دائمی با پتانسیل‌های صنعتی معدنی داشته باشیم که در این راستا توجه به تولید محصولات بومی و صنایع تبدیلی وابسته به آنها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از موقعیت خوب جغرافیایی برخوردار است و در تجارت نیز ظرفیت بالایی دارد گفت: امید است در این کنفرانس شاهد کسب و کار و شکوفایی استعدادها باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خراسان جنوبی بیان کرد: همه ما باید در راستای شکوفایی پتانسیل‌های خراسان جنوبی با یکدیگر همکاری کنیم تا نسل‌های بعد از این همکاری بهره‌مند شوند.

معاون هنری وزیر ارشاد فردا به خراسان جنوبی سفر می‌کند

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ٣١ فرورین ماه به منظور شرکت در اختتامیه اولین جشنواره ملی مجسمه سازی تالاب کجی نمکزار نهبندان به خراسان جنوبی سفر می‌کند.

علی مرادخانی عصر فردا در سفری سه روزه به خراسان جنوبی وارد فرودگاه بیرجند می‌شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در اختتامیه اولین جشنواره ملی مجسمه سازی تالاب کجی نمکزار نهبندان به خراسان جنوبی سفر می‌کند.

وی قرار است در اولین برنامه کاری خود با جمعی از هنرمندان استان دیدار و گفت‌وگو کند.

دیدار با استاندار و حضور در محل تالاب کجی نمکزار نهبندان از دیگر برنامه‌های معاون وزیر فرهنگ و ارشاد است.

مهارت وفن چاقو سازی سنتی روستای آبیز مستندسازی شد

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از تهیه و تدوین پرونده ثبت مهارت و فن چاقو‍‌سازی سنتی روستای آبیز از توابع شهرستان زیرکوه خبر داد.

سیداحمد برآبادی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استاندر راستای شناسایی، حفظ و ثبت مواریث گرانقدر بشری از ابتدای سال 96 نیز تدوین پرونده‌های مختلف در حوزه‌های صنایع دستی و مردم شناسی را در دستور کار قرار گرفته که از آن جمله تهیه و تدوین پرونده ثبت مهارت و فن چاقوسازی سنتی روستای آبیز از توابع شهرستان زیرکوه می‌باشد. 

وی بیان کرد: مراحل بازدید کارشناسی و انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات میدانی این پرونده که در انتهای سال 95 آغاز شده بود به پایان رسید.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: اره کارد یا همان چاقوی چوپانی که از مهم‌ترین و اصیل‌ترین تولید کارگاه آهنگری آبیز است در تمام مراحل به شیوه کار سنتی ساخت و تولید می‌شود.

برآبادی افزود: این چاقو که دارای دو تیغه است در داخل یک دسته از جنس شاخ که بیشتر از شاخ‌های قوچ کوهی یا نر بز می‌باشد به رنگ خاکستری و یا کرم روشن بوده و اتصالات میخ و پرچ آن هم در هنگام کار به صورت سنتی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ساخت یک عدد اره کارد با بیش از 7 ساعت کار سخت و مستمر با قیمت 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.   

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 622764
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.