به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن رمضانی پیش از ظهر امروز در کارگاه تخصصی آشنایی با معماری و منظر در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در مدت 30 سال گذشته بناهای تاریخی و حفاظت از آنها از سوی مسئولان مورد بی‌توجهی و غفلت زیادی قرار گرفته است و این خسارات زیادی به بناهای تاریخی وارد کرده است.

وی افزود: امروز شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است اما آسیب‌هایی ناشی از گسترش شهرها و زندگی ماشینی خسارات زیادی برای آثار تاریخی به بار آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه حفاظت از بناهای تاریخی باید به دغدغه اجتماعی تبدیل شود بیان کرد: زمانی که متخصصین این حوزه و مسئولان به این موضوع منفعل نگاه کنند بناهای تاریخی تخریب خواهند شد.

رمضانی تصریح کرد: اگر این امر به یک عزم تبدیل شود و احساس وظیفه شود در آن صورت حفاظت از آثار تاریخی به دغدغه ملی تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر حفاظت از آثار تاریخی به یک جریان اجتماعی تبدیل شود می‌توان امیدوار بود که تغییرات مدیران و مسئولان نمی‌تواند خدشه‌ای به آثار تاریخی وارد کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: برای اینکه در عرصه اجتماعی بتوانیم این امر را به خواسته ملی تبدیل کنیم باید از دانشجویان معماری و مرمت آغاز کنیم.

رمضانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقش بزرگی در حفظ آثار تاریخی دارند اظهار داشت: دانشگاه به عنوان جایی که مدیران فردای کشور در آن تربیت می‌شوند اگر به این بخش توجه کند می‌توان امیدوار بود که در این بخش آسیب جدی نخواهیم داشت.

وی گفت: میراث فرهنگی طی 30 سال گذشته مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است و با وجود اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است متأسفانه به بخش فرهنگ توجه نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، توجه مسئولان به جنگ بوده و میراث فرهنگی دچار غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است افزود: بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز به دلیل ساخت و سازهای خرابی‌های حاصل از جنگ بناهای تاریخی و فاخر مجدد مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

رمضانی با بیان اینکه امسال در بخش اعتبارات ملی 5 میلیارد ریال برای حفاظت از آثار تاریخی به استان اختصاص یافت افزود: این نشان دهنده افزایش توجه مسئولان کشوری به میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621221
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.