به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، داوود شهرکی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سال گذشته اتفاق خوبی که در حوزه صنعت افتاد انجام رصد واحد‌های صنعتی با کمک دستگاه های همراه بود که در این راستا به همه واحد‌های صنعتی که به نحوی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده اند مراجعه شد و اطلاعات جمع آوری و مسائل و مشکلات هرحوزه دسته بندی شد.

وی افزود:در این راستا بخشی از تولید با مسائل مالی و بانکی روبه رو بود و بخشی بدهی‌هایی با دستگاه‌هایی مانند تأمین اجتماعی و اداره امور مالیاتی و اقساط معوق بانکی و بدهی‌هایی با مردم و مشکلی در بازار  فروش محصول داشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: این مشکلات مستلزم این بود که متناسب با هر دسته تصمیم‌گیری شود که در این راستا اولین قدم وزارتخانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از جانب مقام معظم رهبری در سال گذشته در حوزه اقدام و عمل ابلاغ شد پروژه هایی را برای خود تعریف کرد و این پروژه ها در هرسرفصل مصوب و به استان ها ابلاغ شد.

شهرکی تصریح کرد: یکی از این موارد بحث رونق تولید بود یعنی تأمین منابع مالی واحد های تولیدی مشکلداری که مشکلشان نقدینگی بود اما می توانستند بازار فروش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدها به دلیل شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم شد با مشکل اقساط معوق، بدهی بانکی، بدهی به افراد روبه رو بودند که در اولین قدم 4 مانع اصلی که ناشی از فرآیند پایش بود شناسایی شد و این موانع به عنوان عاملی که سیستم بانکی نمی توانست به واحد تولیدی وام بدهد از مسیر راه برداشته شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا کارگروه تسهیل با سرعت بیشتری تشکیل شد و در این راستا 22 جلسه کارگروه استانی و 100 جلسه کارشناسی برگزار شد.

شهرکی اظهار داشت: در مجموع پس از بررسی مشکلات واحدها، بانک ها 210 میلیارد تومان تسهیلات را به بیش از 450 واحد تولیدی استان پرداخت کردند.

وی افزود: از این میزان تسهیلات 155 میلیارد تومان به 277 واحد تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی و 55 میلیارد تومان نیز به 174 واحد تولیدی پرداخت شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این تسهیلات بسته به مشکلات واحدهایی منجر به افزایش تولید، حفظ اشتغال و راه اندازی برخی واحدها شد و آنچه که ما به دنبال آن بودیم خروج از رکود در بخش تولید بود که اینکار به خوبی دنبال شد.

شهرکی با اشاره به اینکه از جمله موانع تولید در استان 3طرح بزرگ صنعتی استان است که سال ها بر زمین مانده بود بیان کرد: یکی از این طرح ها سیمان باقران درمیان است که برای تکمیل آن سال گذشته 35 میلیارد تومان تسهیلات محقق شد.

وی افزود: همچنین بالغ بر 20میلیارد تومان سرمایه درگردش نیز برای این طرح به زودی اختصاص داده می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات متعدد کارخانه سیمان باقران تلاش های بسیاری انجام شد و در حال حاضر پرونده این کارخانه کامل است و مانعی در مسیر پرداخت این تسهیلات وجود ندارد و به زودی پرداخت می شود.

شهرکی یادآور شد: اخبار بسیاری مبنی بر تعطیلی این کارخانه شنیده می شود اما سطح کارخانه در حدی نیست که  یک روزه  فعال شود زیرا برای کلینر کارخانه سیمان بیش از 500 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به کارخانه فولاد قاین اظهار داشت: اختلاف شدیدی میان سهامداران این کارخانه وجود دارد و شایعاتی در خصوص آب بر بودن این کارخانه باعث تشدید این اختلافات می شود در این راستا اصلاح ساختار انجام شد و دولت بخشی از سهامداران را خریداری کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی مهمترین مشکل کارخانه فولاد استان را اختلاف سهامداران دانست و افزود: با افزایش سهم دولت این مشکل رفع و با تأمین 17 یورو فاینانس مالی این پروژه در حال اجرا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این راستا در حال حاضر سهم دولت از 35 درصد به 49 درصد افزایش یافت و سهم بخش خصوصی نیز 51 درصد است.

شهرکی با اشاره به اینکه درحال حاضر این کارخانه با پرداخت فایلانس در اختیار پیمانکار قرارگرفته است و درحال تکمیل است افزود: امید است فاز اول این کارخانه در اوایل نیمه دوم سال 96 بهره برداری شود.

وی به اختلاف سهامداران کارخانه کک طبس اشاره کرد و یادآور شد: این کارخانه واحد فعالی نبوده است که نیروهایش را اخراج کند بلکه نیروهای آن عمدتا پیمانکاری بوده است همچنین برای این کارخانه 20 میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد که از این میزان تاکنون 7 میلیارد تومان اختصاص یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم فاصله خراسان جنوبی را با سایر استان ها به برخوردار و یا متوسط کم کنیم لازم است در طرح های بزرگ و متوسط سرمایه گذاری شود زیرا طرح های کوچک توسعه ای برای استان ندارند.

شهرکی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح نیز باید زیرساخت هایی اعم از آب ایجاد شود و همچنین برای توسعه استان نیازمند اقدام دستگاه علی متولی در این خصوص هستیم.

وی از افتتاح کارخانه کک طبس در اواخر اردیبهشت ماه و یا اوایل خرداد ماه خبر داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از اقدامات مهمی که در حوزه معدن در سطح استان اتفاق افتاده است انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی است که از سال 94 آغاز و تا شهریور ماه 95 ادامه داشته است.

شهرکی بیان کرد: در این راستا سال گذشته برداشت های هوایی 150 هزار کیلومتر خطی در استان آغاز و اتمام شد و پردازش اطلاعات به دست آمده نیز ادامه دارد.

وی مجموع اعتبارات جذب شده توسط سازمان های توسعه ای در بخش معدن استان را 75 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سنوات گذشته قابل مقایسه نیست و در سال گذشته 51 پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شد که ظرفیت 1/5 میلیون تن به ظرفیت استخراجی مواد معدنی استان افزوده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به بحث خام فروشی مواد معدنی در استان یادآور شد: ظرفیت استخراج معادن استان بالغ بر 11 میلیون تن است که استخراج واقعی حدود 10 تن است.

شهرکی با بیان اینکه با راه اندازی کارخانه سیمان باقران به طور کامل ظرفیت استخراج ماده معدنی سنگ آهک فرآوری می شود خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت استخراج ماده معدنی پتاسیم نیز در استان یک میلیون تن است که به طور کامل در استان فرآوری می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه منیزیت ظرفیت استخراج استان به طور کامل در داخل قابل فرآوری است گفت: در حال حاضر آنچه که از مواد معدنی استان استخراج می شود کمتر از 5 درصد استخراج معادن استان است و عمده آن مربوط به سنگ تزئینی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی شاخص تمرین و مهمترین ماده معدنی استان را زغال سنگ دانست و گفت: میزان ذخایر این ماده معدنی در استان 1.5 میلیارد تن است.

شهرکی اظهار داشت: در حوزه خاک های صنعتی میزان استخراج قطعی از معادن استان 180 هزار تن است که با بهره برداری از واحد فرآوری در سربیشه این میزان استخراج فرآوری می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مناطق معدنی استان زیر چتر پایش ژئوفیزیک هوایی است و این پایش مزیت های فراوانی از جمله کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش معدنی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از واگذاری 6 پهنه اکتشافی استان به بخش خصوصی در سال 95 خبر داد و افزود: همچنین سال گذشته بالغ بر 900 محدوده راکد و غیرفعال معدنی با 18 هزار کیلومتر مربع در استان از طریق سامانه کاداستر آزاد و قابلیت ثبت برای سرمایه گذاران فراهم شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 613903
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.