به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسن رمضانی با اشاره به شعار نوروز امسال با عنوان
« نوروز 96، خدمات متفاوت» با رویکرد حقوق شهروندی، افزود: تلاش کردیم امسال در راستای تحقق این شعار برنامه های متفاوت، شاد و با نشاط را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در استان اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه استان برای توسعه گردشگری در عرصه ‌های مختلف از تمام ظرفیت ‌های خود استفاده می ‌کند، گفت: در سال جاری برای افزایش گردشگری تبلیغات فراوانی شده است.
وی با تاکید بر اینکه گردشگری به یکی از اصلی ‌ترین محورهای توسعه استان باید تبدیل شود، بیان کرد: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و با تلاش های گسترده بخش دولتی و خصوصی هم اکنون گردشگری در استان از رشد شتابنده ای برخوردار است.
رمضانی با تاکید به اینکه خراسان جنوبی کلکسیونی از آثار تاریخی است، گفت: بیش از 2 هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شد که بیش از 800 مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه تعدادی از آثار تاریخی استان شهره جهانی پیدا کرده است، افزود: سه اثر شامل مجموعه باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید که نقش بسزایی در افزایش جذب گردشگر به استان داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به استقبال گسترده مردم از جشنواره فرهنگی نوروزگاه در استان اظهار کرد: در قالب این برنامه که از 28 اسفند ماه 95 تا 12 فروردین سال 96 در 11 شهرستان استان برگزار شد تمام صنایع دستی، آداب و رسوم هر شهرستان معرفی شد.
رمضانی به طراحی نرم افزار راهنمای گردشگری استان هم اشاره کرد و گفت: این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و ios طراحی و در اختیار مسافران و گردشگران قرار گرفت.
وی ادامه داد: این اپلیکیشن شامل تاریخچه، آداب و رسوم، آثار تاریخی و گردشگری، جاذبه های طبیعی، موزه ها، خدمات رفاهی، صنایع دستی، حمل و نقل، مراکز زیارتی، سلامت و درمانی، بازی های محلی و مشاهیر هر شهرستان بوده است.
وی عنوان کرد: امسال برای هر شهر یک کتابچه طراحی شد که خاص جاذبه های گردشگری، آثار تاریخی و صنایع دستی هر شهر بود و به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ و در اختیار گردشگران قرار گرفته است.

** اقامت یک میلیون و 450 هزار مسافر و گردشگر در استان
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی لازمه رشد و توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگران را فراهم ‌سازی زیرساخت‌ ها در استان دانست و افزود: با کمک بخش خصوصی و سازمان های دولتی ظرفیت های اسکان به بهترین نحو برای مسافران مهیا شد تا با آرامش خاطر تعطیلات نوروزی را در این استان سپری کنند.
رمضانی با اشاره به ایجاد 10 اقامتگاه بوم گردی در استان گفت: کمپ های کویر نوردی نیز در شهرستان ها ایجاد و تجهیز شد.
وی عنوان کرد: با ظرفیت های فراهم شده امسال افزایش 20 درصد اقامت مسافران و گردشگران در استان ثبت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: نوروز امسال یک میلیون و 450 هزار و 164 مسافر و گردشگر در هتل ها، مهمانپذیرها، زایر سراها، مدارس، کمپ های موقت و ... اقامت داشته اند.

** فروش پنج میلیارد و 740 میلیون ریال صنایع دستی در نوروز 96
رمضانی میزان فروش صنایع دستی در ایام نوروز امسال را پنج میلیارد و 740 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: میزان فروش نسبت به نوروز 95 بیش از 30 درصد افزایش دارد.
وی در ادامه به استقبال مسافران و گردشگران از صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: صنایع دستی نمادی از یک هویت فرهنگی غنی گذشته است.
وی با بیان اینکه توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد، یادآور شد: صنایع دستی قابلیت ایجاد توسعه در مناطق شهری و روستایی را دارد و برای رفع فقر مناطق روستایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستاییان و ایجاد اشتغال می تواند موثر واقع شود.
وی اظهار کرد: نوروز امسال 175 غرفه صنایع دستی و 15 سیاه چادر عشایری در استان برپا شد، همچنین بیشترین تعداد غرفه ها مربوط به شهرستان بیرجند با 42 غرفه شامل سه بازارچه صنایع دستی و 2 سیاه چادر عشایر و شهرستان طبس با 28 غرفه و یک سیاه چادر بود.
وی وجود 120 اثر طبیعی، 10 منطقه گردشگری، 13 روستای هدف گردشگری، سه آبگرم معدنی و 15 موزه فعال را از دیگر ظرفیت های گردشگری استان دانست و عنوان کرد: از مجموع هفت روستای شگفت انگیر کشور دو روستای چنشت و ماخونیک در خراسان جنوبی واقع شده است.
وی اظهار کرد: امسال تمبر یادبود ثبت جهانی مجموعه باغ و عمارت اکبریه تجدید چاپ و تمبر صنایع دستی و نقشه راهنمای گردشگری برای نخستین بار چاپ شد و در اختیار علاقه ‌مندان و گردشگران قرار گرفت.
به گفته وی در حوزه موزه‌ ها اتفاق خوبی رخ داد و موزه دیرینه ‌شناسی در منزل تاریخی فروتنی و موزه عروسک و فرهنگ در باغ و عمارت اکبریه نیز فعال شد.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی با بیان اینکه علاقه مندی به آثار تاریخی در استان وجود دارد که به تنهایی کافی نیست، گفت: نیاز است برای حفاظت از آثار تاریخی مردم در کنار میراث و همیار ما باشند.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.