به گزارش ایرنا، کردستان به عنوان بخشی از ایران دارای تمدنی چند 10 هزار ساله است که عید نوروز و تعطیلات آن فرصتی فراهم می کند که گردشگران داخلی به بهانه های مختلف به این دیار سفر کنند تا جاذبه های گردشگری استان را به تماشا بنشینند.
دیار کردستان قسمتی از منطقه زاگرس است که آثاری از دوره های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، تاریخی، دوره های مختلف اسلامی و معاصر را در دل خود جای داده و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در نوروز 96 تا 13 فروردین تعداد بازدید کنندگان از جاذبه های گردشگری استان به یک میلیون و 201 هزار و 666 مورد رسیده است.
سید محسن علوی با بیان اینکه فعالیت های ستاد خدمات سفر استان ویژه نوروز از 26 اسفند سال گذشته آغاز شده است افزود: تا 13 فروردین سال جاری شهر سنندج با 268 هزار و 916 مورد بازدید رتبه اول شهرستان های پربازدید را به خود اختصاص داده است.
عمارت آصف وزیری که گردشگران آن را با نام خانه کرد در سنندج می شناسند به عنوان گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد به عنوان معرف هویت فرهنگی کردستان از جاذبه های چشم نوازی است که مدیر کل میراث فرهنگی استان می گوید: این جاذبه تاریخی و فرهنگی توانسته در مدت 18 روز از آغاز فعالیت خدمات سفر استان نگاه 16 هزار و 67 گردشگر را به خود جذب کند.
وی با اشاره به اینکه خانه کرد از ابتدای تعطیلات نوروزی توانسته است رتبه نخست جاذبه گردشگری استان از نظر تعداد بازدید را به خود اختصاص دهد افزود: هم اکنون عمارت آصف علاوه بر نمایش بافت سنتی شهر سنندج در دوره های تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی به بازدید کنندگان، در بخش موزه مردم شناسی نیز فرهنگ مردم کردستان را به گردشگران معرفی می کند.
علوی گفت: قسمت موزه این اثر تاریخی شامل نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه‌ های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌ های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه اقامت گردشگران در ایام سفر از محورهای اصلی توریستی بودن یک منطقه است افزود: در تعطیلات نوروز سال جاری 359 هزار و 963 نفر در مراکز اسکان استان مقیم شده اند.
به گفته علوی در این مدت 18 هزار و 191 نفر در هتل ها، پنج هزار و 916 نفر در مهمانپذیرها، 458 نفر در هتل آپارتمان ها، 36 هزار و 516 نفر در خانه مسافرها، 75 هزار و 574 نفر در مدارس و 87 هزار و 654 نفر نیز در مراکز اقامتی ادارات دولتی اسکان داده شده اند.
وی اضافه کرد: همچنین در این راستا تعداد 135 هزار و 654 نفر به کمپ های موقت که توسط ستاد خدمات سفر نوروزی استان پیش بینی شده است مراجعه و در این اماکن ساماندهی شده اند.
به گفته وی بانه نیز در این مدت با اقامت 104 هزار و 574هزار نفر بیشترین اسکان مسافران نوروزی کردستان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در این مدت برای رفاه حال مسافران و گردشگران در استان با همکاری دستگاه ها و سازمان های اجرایی و نظارتی 2 هزار و 645 مورد بازدید بر نحوه فعالیت مراکز اقامتی و ارائه دهنده خدمات به مسافران نوروزی صورت پذیرفته است.
وی افزود: سنندج، بازارچه های مریوان، دریاچه زریبار، اورامان، روستای پالنگان، غار کرفتو، قرآن تاریخی نگل، عمارت آصف سنندج و باباگرگر قروه از دیگر جاذبه هایی هستند که بیشترین تعداد بازدید کننده را به خود اختصاص داده اند.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/1904
**خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.