محمد علی خاشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: وزن کالاهای صادر شده به سه میلیون و 661 هزار تن رسید که صادرات کالا از نظر وزن نسبت به سال 94 ، 89 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود، اظهار کرد: در سال 95، پنج هزار و 424 فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش 179میلیون و 638 هزار دلار و به وزن 977هزار و 234 تن صادر شد.
وی ادامه داد: این مقدار صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 از نظر تعداد اظهار نامه41 درصد و از نظر ارزش یک درصد کاهش و از نظر وزن 24 درصد افزایش دارد.
وی عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان را هیدروکربن سبک و سنگین، کاشی و سرامیک، سیمان، خوراک کامل طیور، نفت گاز، میلگرد، رب گوجه فرنگی ،کود اوره و جوجه یخ زده ذکر کرد و یادآور شد: این اقلام عمدتا به افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.
خاشی با اشاره به واردات کالا به خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 60 فقره اظهار نامه وارداتی به ارزش هفت میلیون و 854 هزار دلار و به وزن هفت هزار و 15تن تشکیل شد که از نظر تعداد اظهارنامه 161درصد، از نظر ارزش 106درصد و از نظر وزن 105درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی، عمده اقلام وارداتی به استان را برنج، ماشین های خردکن مواد معدنی، شاهدانه، شکر، گوسفند، شتر، اسپند و گل پر دانست و گفت: این اقلام از پاکستان، چین، برزیل، امارات متحده عربی و افغانستان وارد شده است.
به گزارش ایرنا، خاشی با بیان اینکه پارسال 132 فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش سه هزار و 640 دلار و به وزن 437 کیلوگرم در گمرک استان تشکیل شد، گفت: ارسال امانات پستی نسبت به سال 94، از نظر تعداد اظهارنامه 21درصد، از نظر ارزش هشت درصد و از نظر وزن 10درصد افزایش یافته است.
وی عمده کالاهای صادر شده در این ارتباط را زعفران، خشکبار، نبات و داروهای گیاهی ذکر کرد.
وی عنوان کرد: در سال 95، 249 اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش 13 هزار و 448 دلار به وزن 634 کیلوگرم در گمرکات استان تشکیل شد که از نظر تعداد اظهارنامه 6درصد، ارزش 59 درصد و وزن 37درصد رشد داشت.
این مسئول عمده کالاهای امانات پستی وارداتی را قاب موبایل، گوشی تلفن همراه ، لباس، کفش و ... ذکر کرد و گفت: این کالاها از انگلستان، چین، آلمان، کانادا و اتریش وارد و صادر شده است.
به گفته مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی پارسال به 18هزار و 167نفر مسافر ورودی و 16هزار و 482 مسافر خروجی در فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارایه شد.
وی با اشاره به خدمات ترانزیت نیز یادآور شد: پارسال 926دستگاه کامیون به وزن 2 میلیون و 227هزار تن شامل کود شیمایی، مرغ منجمد، گاز مایع، مخزن، تخم مرغ، پارچه از ترکمنستان، ترکیه، عراق، اردن، جمهوری آذربایجان، هندوستان و امارات متحده عربی از طریق بازارچه ماهیرود به افغانستان ترانزیت شد.
خاشی بیان کرد: ترانزیت کالا از نظر تعداد کامیون نسبت به سال 94، 76 درصد و از نظر وزن 72درصد رشد داشته است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.