شهر بشرویه در 300کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
به گزارش روز سه شنبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ، کاظم شبنم زاده افزود: در تعطیلات نوروزی تاکنون به طور متوسط روزانه 400 نفر از مسافران و گردشگران از بناهای شاخص بافت تاریخی این شهر بازدید کردند.
وی اظهار کرد: بافت تاریخی بشرویه با وسعتی نزدیک به 22 هکتار مجموعه‌ای بی‌ نظیر از بناها و منازل منحصر به فردی را تشکیل می‌ دهد که مطابق با پژوهش‌های صورت گرفته و در کنار آن با مراجعه به کتاب های مورخان و سفرنامه نویسان بازه زمانی دوران تیموری تا پهلوی را در برمی‌گیرد.
وی ادامه داد: این بافت تاریخی، با تکیه بر شرایط اقلیمی و بهره پذیری از سبک‌های معماری رایج دوران متأخر اسلامی و تجربه معماران بومی عرصه‌ای منسجم از بناهای مسکونی، مذهبی و عام‌المنفعه را تشکیل می‌دهد که درگذر زمان از ابتدای شکل‌گیری تا شکوه، تغییرات کالبدی مبنی بر اصول معماری رایج در هر دوره را نشان می‌دهد.
مدیر پایگاه بافت تاریخی بشرویه در ادامه بیان کرد: به جرات می‌توان بافت تاریخی این شهر را موزه‌ای خشت و گلین از تنوع سبک‌های معماری در دوره حیات خود دانست .
شبنم زاده اضافه کرد: پیمون و اندازه در ساخت و طراحی خانه های چهار صفه و ایوان دار از دیگر ارزش ها و ویژگی های بافت بشرویه است که در محله های قدیمی بافت جای گرفته است.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه نقاشی- ‌خط در ایام نوروز در بنای تاریخی ملا محمد تقی بشرویه خبر داد و اضافه کرد: این بنا مشهور به منزل « بمانه» در مرکز محله میانده قرار دارد که شواهد کالبدی بنا از ساخت آن در دوران بعد از صفویه حکایت می‌کند.
وی تصریح کرد: بنای یادشده با محوریت ایوان جنوبی با پوشش تاق و تویزه ای و شبیه ایوان‌های سایر جبهه‌ها از اصالت معماری منطقه حکایت می‌کند.
مدیر پایگاه بافت تاریخی بشرویه در ادامه بیان کرد: برگزاری ‌چنین رویدادهایی جدای از اینکه سبب جذب گردشگران محلی و مسافران نوروزی شده است ، در تقارن با کالبد بنا هویتی جاودانه از سنت‌ها و فرهنگ اصیل هنر اسلامی را نشان می‌دهد.
به گفته شبنم زاده این ترکیب، هر بیننده‌ای را وادار می‌کند که در ذهن خود پیوستگی متعالی مابین یک بنای تاریخی باهنر اسلامی را تصور کند که برآیند آن احساس آرامشی عمیق است.
وی افزود: بازدید از یادمان‌های باشکوه معماری بشرویه و نهادینه کردن اهمیت آن در اذهان مردم تنها با فرهنگ‌سازی و جذب مردم به داخل بافت تاریخی ممکن است که نشانه‌های روشنی از ضرورت حفظ این میراث گران‌بها در میان مردم به‌وضوح دیده می‌شود.
منطقه بشرویه بر اساس شواهد و وجود بناهای تاریخی با معماری منحصر بفردی از نظر تاریخی دارای قدمت زیادی است.
شهر قدیم بشرویه چهار محله اصلی دارد که این محله ها شامل میانده، پایین محله، مقری و سرپل می شد
*7559*2047*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر-انتشاردهنده-عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.