امروزه چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه سوری، به محل درآمد زایی افرادی سود جو تبدیل شد که به جز ثروت اندوزی از این راه، به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند.
این روند باعث شد که هر سال جان تعداد از هموطنان به خطر افتد، باز هم سودجویان مخاطبان خاص خود را با تبلیغ های بی مورد در باره مواد محترقه به ظاهر بی خطر، به دست می آورند و مسئولیتی هم در این زمینه احساس نمی کنند.
امروزه مواد محترقه ای که استفاده از آن در بین جوانان مرسوم شد و برای یک لحظه هیجان و شادی حتی ممکن است جان آنها را به خطر اندازد.
در آیین سنتی با توجه به فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی، مراقبت و مواظبت از جان انسان همواره مورد تاکید است و بی شک سنت های خود ساخته نمی تواند در ایرانیان وجود داشته باشد.
آنچه از گذشتگان به گوش می رسد، در این آیین سنت هایی وجود داشت که همیشه در بین مردم قابل احترام بود برای مثال مردم هر دیار در چهارشنبه آخر سال با حضور در کنار هم و ایجاد محیطی شاد، تمام کدورت هایی را که همان سال در بین آنها به وجود آمده بود، در همان محل فراموش می کردند.
یا با دادن هدایایی مثل لباس، کفش و ... خود را به اصطلاح نوباوه می ساختند و با جدا کردن لباس کهنه از تن از خداوند هم درخواست عفو بخشش گناهان، برای شروع سالی با برکت می کردند.
متاسفانه این سنت های با ارزش، جای خود را به سنت هایی داده است که آسیب هایی را به افراد و به تبع آن جامعه وارد می کند که در بیشتر اوقات قابل برگشت نیست.
امیدواریم که در چهارشنبه پیش رو با توجه به حوادث اخیر، همه مردم ایران با همدلی و همراهی با شهدای حادثه پلاسکو از ضربه زدن به خود و جامعه، خودداری کنند.

** نه گفتن به چهارشنبه آخر سال/ تجدید میثاق با شهدای آتش نشان
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار تاکید کرد: نه گفتن مردم ایران به چهارشنبه آخر سال، تجدید میثاق مردم با شهدای آتش نشان باشد و مردم با حضور نیافتن خود باری دیگر حماسه ای بزرگ خواهند آفرید.
موسی میرزایی، افزود: سازمان آتش نشانی امسال هیچگونه هشداری به مردم نمی دهد زیرا مردم به اندازه کافی آگاه هستند و بی شک به خون شهدا حرمت و احترام خواهند گذاشت.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت آموزش، بر اساس تدابیری که اندیشیده شده و میثاق نامه ای که با آموزش و پرورش انجام شد، دانش آموزان در این میثاق نامه متعهد شدند که در چهارشنبه آخر سال شرکت نکنند و در صورت حضور نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنند.
به گفته وی این سازمان فقط در شهرستان بیرجند 10 نفر استاد آموزشی به مدارس اعزام کرد که در زمینه رعایت نکات ایمنی، آموزش های لازم را ارایه کردند و این آموزش ها نقش مهمی در آگاه سازی دانش آموزان از خطرهای ناشی از این رسوم غلط، ایفا کرده است.
میرزایی با اشاره به اینکه تمام تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است، افزود: در شب چهارشنبه آخر سال، 13 ایستگاه سیار آتش نشانی با 41 نیرو برای پیشگیری از حوادث احتمالی و 6 ایستگاه ثابت با 31 نیرو در ایستگاه های شهری فعال خواهند بود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند در ادامه اظهار کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند به هیچ وجه با شادی و سنت های مردم مخالف نیست، از مردم می خواهیم که آتش نشانان را برای ارایه خدمت مطلوب کمک کنند.

** چهارشنبه آخر سال، چهارشنبه سوزی
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی، گفت: متاسفانه آنچه به نظر می رسد، چهارشنبه آخر سال از حد سنتی خود گذشت و تبدیل به چهارشنبه سوزی شد، تا نام این شب به زبان می آید ترس، دلهره، فاجعه و حادثه در ذهن ها تداعی می کند.
علیرضا عباسی، افزود: در چهارشنبه آخر سال 94 متاسفانه در شهر بیرجند 15 نفر زخمی شدند که از این تعداد 6 نفر در محل درمان و بقیه به بیمارستان ها اعزام شدند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در سال قبل تلفات جانی نداشتیم، اما افرادی که مصدوم شدند مجبورند اثر سوختگی ها را تا آخر عمر با چهره ای نازیبا، تحمل کنند.
به گزارش ایرنا، عباسی با اشاره به اینکه، با آمادگی کامل در این شب حضور خواهیم یافت، افزود: 12 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 دستگاه خودروی عملیاتی در شهر بیرجند مستقرند، اگر حادثه ای رخ داد در کوتاه ترین زمان، عملیات درمان شروع شود.
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اضافه کرد: متاسفانه سال های گذشته بعضا مشاهده می شد که برخی ها مواد محترقه را به سوی آمبولانس های در حال خدمت رسانی پرتاب کرده اند، مردم آگاه باشند، این خودروها جزو بیت المال است و برای رفاه حال آنها ساخته شده است.
وی تصریح کرد: برپایی آتش با حجم زیاد، خرید مواد محترقه از دست فروشان، نگهداری مواد محترقه در منازل، پرت کردن این مواد به پشت بام و بر روی درختان و سوزاندن مواد غیرمتعارف مثل لاستیک و استفاده از بنزین و الکل، از علل عمده ایجاد حوادث در این مدت خواهد بود که امیدواریم نکات ایمنی لازم در این خصوص در بین مردم صورت پذیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: افراد در صورت بروز حادثه، سعی کنند موارد سوختگی را سریع تر زیر آب سرد قرار دهند و با اورژانس 115 تماس بگیرند، در صورتی که لباس به تن مصدوم نچسپیده باشد آن را از تن خارج کنند.
به مناسبت چهارشنبه آخر سال در سایر شهرهای استان نیروهای امدادی حضور فعال خواهند داشت.
با توجه به چهارشنبه آخر سال، حادثه پلاسکو، بسیاری از نهادهای فرهنگی، خدماتی و درمانی با نصب بنر، پارچه نوشته و ایجاد کمپین نه گفتن به چهارشنبه آخر سال از مردم خواسته شد که به احترام خون شهدای آتش نشان و همدردی با خانواده های ایشان در این مراسم شرکت نکنند.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*3215*2047*خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده-عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.