مهدی قاسمی زاده روز سه شنبه در پنجمین نشست کمیته اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان افزود: اشتغال ایجاد شده توسط مرکز آموزش فنی و حرفه ای، اداره حمل و نقل و پایانه ها، میراث فرهنگی، کمیته امداد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی است..
وی بقیه اداره ها را شامل بهداشت و درمان، صندوق کارآفرینی، بنیاد شهید، شرکت گاز، بهزیستی، صنعت، معدن و تجارت، بنیاد مسکن و ... ذکر کرد.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس گفت: سال گذشته در موضوع اشتغال زایی تسهیلاتی در اختیار شهرستان قرار گرفت که امسال حذف شده است.
وی ادامه داد: 25 میلیارد ریال برای طرح های پشتیبان در اختیار استان قرار گرفت و به دستگاه های اجرایی مربوط ابلاغ شد اگر کسی متقاضی دریافت تسهیلات است می تواند درخواست کند.
قاسمی زاده یادآور شد: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 شهرستان طبس 69 هزار و 658 نفر جمعیت دارد که جمعیت فعال آن 23 هزار و 859 نفر، جمعیت شاغل 20 هزار و 481 نفر و جمعیت بیکار سه هزار و 378 نفر است.
وی میزان بیکاری شهرستان 14.2 درصد و مشارکت را 1.5 درصد ذکر کرد که به گفته وی این عدد در استان 7.4درصد و 41.6 درصد است.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس افزود: براساس آخرین آمار در تابستان سال جاری نرخ بیکاری استان 13.4 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 41.3 درصد که این آمار در طبس مشخص نشده است.
قاسمی زاده در خصوص جویندگان کار در 11 ماهه شهرستان طبس بیان کرد: تعداد جویندگان کار استان پنج هزار و 280 نفر و در شهرستان 849 نفر بودندیعنی 16درصد جویندگان کار استان مربوط به شهرستان طبس است.
وی افزود: تعداد جویندگان کار از نظر تفکیک جنسیتی در طبس 766 نفر(90درصد) مرد و بقیه خانم هستند، 613 نفر دیپلم و زیردیپلم و بقیه فوق دیپلم و بالاتر هستند.
قاسمی زاده در خصوص وضعیت مهارت جویندگان کار گفت: از این تعداد 260 نفر(31 درصد) دارای مهارت و 589 نفر(69 درصد) فاقد مهارت هستند و این موضوعی است که برای اشتغال تاثیر به سزایی دارد.
وی ادامه داد: 78درصد جویندگان کار 15 تا 34 سال دارند.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس گفت: مجموع فرصت های شغلی که از ابتدای سال تاکنون به مرکز کاریابی اعلام شد در استان هشت هزار و 254 مورد بود است که این آمار در طبس 573 (هفت درصد) مورد است .
وی افزود: فرصت های شغلی در بخش صنعت 497(78درصد) مورد و در بخش خدمات 76(13درصد) مورد است.
وی گفت: بیشتر فرصت های شغلی در طبس مربوط به بخش معادن است به ویژه بخش زیرزمینی که بسیاری از افراد حاضر به کار در این بخش نیستند،از 577 فرصت شغلی، 177 نفر مشغول به کار شدند که از این تعداد 162 نفر مرد و بقیه 15 خانم هستند که 158 مورد 15 تا 34 سال و 19 مورد بالاتر بودند.
وی ادامه داد: 150 مورد در بخش صنعت و 27 مورد در بخش خدمات به کارگرفته شدند.
وی با بیان اینکه بیشتر افراد به کار گرفته شده در بخش معادن غیر بومی هستند گفت: شرایط سخت کار معادن به ویژه در بخش استخراج، مشکلات ایاب و ذهاب، کار در ارتفاع پایین به خصوص در معدنجو، نگین و نایبند،نیروهای بومی تمایلی به کار در معادن ندارند.
وی پیشنهاد کرد: اگر بتوان رفت و برگشت نیروهای بومی مانند شرکت زغالسنگ پروده طبس باشد که در شهر تردد کنند و کار شیفتی انجام شود، نقطه قوتی برای تمایل افراد بومی برای کار در معادن طبس خواهد بود.
این شهرستان با 75هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.