رضا سلم آبادی روز سه شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان افزود: یکی از برنامه ها که سال 95 ابلاغ شد، طرح توانمند سازی مددجویان است که در این حوزه 10 درصد خانوارها در بخش اقتصادی توانمند شدند.
وی گفت: هشت درصد خانواده های تحت پوشش این نهاد حمایتی با تامین هزینه ی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، تامین مسکن، درمان و ... توسط کمیته امداد از چرخه حمایت خارج شدند.
وی بیان کرد: سال 95 با توجه به اینکه از لحاظ مالی سال سختی بود، به فضل الهی در برنامه ای که در منابع دولتی و مردمی پیش بینی شده بود توفیق خوبی حاصل شد.

** کمیته امداد دارای بیشترین جذب بودجه دولتی است
به گزارش ایرنا، سلم آبادی اظهار کرد: کمیته امداد جزو سازمان هایی است که بیشترین جذب اعتبار منابع دولتی را در کشور دارد، تا اوایل اسفندماه 96 درصد اعتبار دولتی امداد جذب شد.
وی عنوان کرد: 80 درصد بودجه کمیته امداد دولتی و بقیه از محل مشارکت های مردمی و افراد خیر تامین می شود.
وی یادآور شد: امسال با توجه به کاهش بارش برف و باران جمع آوری زکات در خراسان جنوبی سخت بود و نتوانستیم به برنامه پیش بینی شده برسیم اما در حوزه مشارکت های مردمی تا پایان بهمن ماه به 1.1درصد تحقق برنامه رسیدیم که این عدد در کشور 1.6درصد بود.
مدیرکل کمیته امداد استان افزود: کمک و دستگیری از فقرا اجر خاصی دارد، رسیدگی به محرومان نیز عمل حسنه است شاید نتوان بر اساس بودجه اختصاص یافته گره گشایی کرد اما تلاش داریم حداقل گوشه ای از مشکل مردم حل و فصل شود.
سلم آبادی اظهار کرد: سال 95 تحول بسیار زیادی در مجموعه امداد انجام شد و شرایط خاص اساسنامه امداد فرصت خوبی فراهم کرد تا به نحو شایسته خدماتی برای افراد محروم فراهم شود.

** تامین حداقل نیازهای معیشتی مردم
وی تامین حداقل نیازهای معیشتی مردم و انجام خدمات به صورت زمان دار را از دیگر برنامه های این نهاد حمایتی دانست و بیان کرد: در این زمینه بیشتر جمعیت تحت پوشش این نهاد در استان سالمند هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند.
وی توجه ویژه به سالمندان را یکی از برنامه های سال 96 اعلام کرد و یادآور شد: با ارایه خدمات به صورت زمان دار در مورد قشر سالمند قابل اجرا نیست اما برخی خانواده ها را می توان در یک پروسه زمانی برنامه ریزی شده خودکفا کرد و فرهنگ کار و تلاش در این خانواده ها را زنده نگه داشت.
وی اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که سال 96 بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت تعامل با موسسه های خیریه و افراد خیر است.
وی ادامه داد: اگر فقر توسط یک سازمان یا نهاد رفع شود شاید فرسنگ ها فاصله باشد نیاز است، تلاش شود با مردمی کردن کمک به فقرا و نهادینه کردن این مهم، هر کس به تناسب خود سهم فقرا را پرداخت کند.

** هدایت 10 درصد موسسه های خیریه به سوی کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد استان تاکید کرد: در سال 96 حداقل 10 درصد کمک های موسسه ها وخیریه ها باید به سمت کمیته امداد هدایت شود تا مکمل کمک های این نهاد باشد.
سلم آبادی توجه به مناطق محروم به عنوان یکی دیگر از فعالیت های این نهاد حمایتی اشاره کرد و گفت: در سال 96 مناطق مرزی نیز به مناطق محروم افزوده می شود که کمک های خوبی در این زمینه به استان اختصاص می یابد.
وی بر ضرورت تقویت رویکرد مردمی شدن امداد تاکید کرد و یادآور شد: مردم باید به نیازمندان کمک کنند، در این حوزه مراکز نیکوکاری در کنار مساجد شکل گرفت و کمک های مردمی را جلب و به نیازمندان کمک می کنند.

** نداشتن ضامن معتبر و بازماندن از دریافت تسهیلات مسکن
وی با اشاره به شکل گرفتن نهضت خدمت رسانی در مبحث مسکن مددجویان یادآور شد: برای جذب سهمیه و بودجه مورد نیاز برای تامین مسکن و ارایه تسهیلات مسکن روستایی اقداماتی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه بازسازی مسکن روستایی موضوع ضمانت مردماست و بسیاری از افراد تحت پوشش کمیته امداد در مناطق روستایی به دلیل نداشتن ضامن معتبر از دریافت تسهیلات باز می مانند که این مهم باید مورد توجه واقع شود.
فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) چندی پیش در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفته بود : هم اکنون 10 درصد جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند که متوسط افراد تحت پوشش در کشور 6 درصد است و این مساله نشان از بالا بودن آمار افراد نیازمند در این استان مرزی دارد.
جمعیت خراسان جنوبی در سرشماری سال 1395، حدود 780 هزار برآورد شده است که جمعیت بیرجند مرکز استان حدود 280تا 300هزار نفر تخمین زده می شود.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.