دکتر علیرضا رفیعی پور روز یکشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی ماشین آلات کشاورزی در بشرویه به خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته تب برفکی به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی دامداران کشور مطرح بود.
وی افزود: در میان 31 استان، خراسان جنوبی منطقه ای پاک بود که بیماری تب برفکی در آن مشاهده نشد.
رفیعی پور ادامه داد: همکاری مردم و دامداران، واکسیناسیون به موقع دام ، تامین و جذب اعتبار ملی و مدیریت صحیح اعتبار برای مبارزه با این بیماری، از جمله عوامل اصلی پیشگیری از ورود این بیماری به استان است.
وی وضعیت ایمنی دام های سبک و سنگین استان برای پیشگیری از ابتلا به تب برفکی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در سال 95تمامی دام های استان به صورت رایگان واکسن تب برفکی دریافت کرده اند.
به گزارش ایرنا، رفیعی پور اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون نیز گزارشی مبنی بر ابتلای دام به تب برفکی گزارش نشد، امیدواریم با همین رویه در سال 95 برای چهارمین سال متوالی پاک بودن خراسان جنوبی از بیماری تب برفکی باشد.
وی با اشاره به ضررهای اقتصادی ناشی از تب برفکی افزود: با ابتلای دام به این بیماری علاوه بر مرگ و میر دام، تولید گوشت و شیر نیز تا 50 درصد کاهش می یابد و علاوه بر آن نیز ارزش افزوده دام کاملا از بین می رود.
رفیعی پور ادامه داد: بازپروری و برگرداندن دام به چرخه تولید نیازمند زمان زیادی است و با شیوع تب برفکی بین دام ها خسارت زیاد و جبران ناپذیری به بخش دامداری تحمیل می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به مرزی بودن خراسان جنوبی، واکسیناسیون دام ابتدا از نقاط مرزی با افغانستان و دیگر استان های همجوار آغاز شد و سپس به نقاط مرکزی استان ادامه می یابد.
رفیعی پور اضافه کرد: تامین ایمنی دام ها در برابر بیماریهای خطرناک به ویژه تب برفکی در نقاط پرخطر و پر تردد که تراکم دام زیاد است همواره مورد توجه و تاکید دامپزشکی خراسان جنوبی است.
نخستین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و ادوات کشاورزی بشرویه با حضور شرکت های از استان های کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی امروز گشایش یافت.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی @irnabirjand ملحق شوید.
*7550*2047* خبرنگار- نرگس سینایی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.