گسترش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در خراسان جنوبی که موارد اولیه ابتلا به آن در این استان اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد، زمینه‌ساز این حد از خیزش دامنه‌دار ویروس شده به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقد است با توجه به چرخش ویروس جهش‌یافته همه موارد ابتلا از نوع انگلیسی است مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین روند بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است و به هیچ وجه متوقف نشده است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، محمد دهقانی افزود: آمار بستری‌های تنفسی و بستری موارد مثبت روند صعودی دارد و ۱۹۲ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در ۱۴ ماه گذشته چنین آماری را از نظر تعداد موارد مثبت بستری نداشتیم.

وی تصریح کرد: تعداد موارد سرپایی نیز کماکان روند فزاینده دارد و نتایج مثبت حاصل از تست‌های مولکولی و سریع رو به افزایش است، هرچه تست‌های ما بیشتر می‌شود موارد مثبت هم افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: این روند جای نگرانی دارد و اگر همین الان همه تصمیم بگیرند تمام محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند ۲ هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و هر روز که به تاخیر بیفتد به همین میزان توقف پیک چهارم کرونا به تاخیر می‌افتد.

وی اظهار داشت: ۲ شهرستان استان شامل طبس و فردوس قرمز پررنگ شده و نشان‌دهنده روند فزاینده موارد مثبت و بستری کرونا در این شهرستان‌ها است.

دهقانی افزود: براساس رنگ‌بندی که روز دوشنبه (۳۰ فروردین) از طریق نرم‌افزار ماسک منتشر شد، وضعیت شهرستان‌های طبس و فردوس از قرمز به قرمز پررنگ تغییر کرده یعنی اعلام خطر شده که اگر ادامه داشته باشد به سمت وضعیت بحرانی پیش می‌رود.

وی گفت: پذیرش ۲۴ ساعت در بیمارستان‌های استان روز گذشته ۸۷ مورد جدید گزارش شد که هیچ وقت این تعداد پذیرش جدید را نداشتیم، ۵۸ بیمار هم در این مدت ترخیص شدند که ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌هایی که در استان فراهم شده، هنوز با کمبود تخت مواجه نشده‌ایم و نمی‌خواهیم آمار اشتباه دهیم که مردم نگرانی شوند اما این هشدار را می‌دهیم که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تخت‌های بستری و ویژه ما تکمیل خواهد شد و شاهد مشکلات جدی در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است حداقل تا ۲ هفته دیگر کماکان روند صعودی را خواهیم داشت بعد از آن به رفتار مردم و رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها بستگی دارد.

دهقانی افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد تخت‌هایی که در استان برای کرونا آماده شده بود، تکمیل شده است. 

وی درباره وضعیت بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: از مجموع تست‌هایی که انجام می‌دهیم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مثبت می‌شود و چون موارد شناسایی شده زیاد است، موارد بستری هم افزایش پیدا کرده به همین دلیل اکنون بیش از ۲۹۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری داریم و علت آن افزایش قابل توجه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.