حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک اظهار کرد: دو مسئله مهم گرد و غبار و پسماند از مهمترین عوامل تهدیدکننده زمین هستند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی با تبیین موضوع مهم پسماند بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی مردم از نظر مراقبت پیرامون تولید و نریختن پسماند در داخل شهرها به نسبت وضعیت خوبی دارند ولی با این وجود در حاشیه شهر و روستاها مواد پلاستیکی و پسماند مشاهده می‌کنیم.

اکبری ادامه‌داد: در استان ما مشکل اصلی دفع نامناسب پسماندها است که به محیط زیست بسیار آسیب رسانده است.

سایت‌های دفع پسماند به محل جمع‌آوری زباله تبدیل شده است

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از سایت‌های دفع پسماند تنها تبدیل به محل جمع‌آوری زباله شده است، گفت: گاه این پسماندها سوزانده و یا سگ‌های بلا صاحب اطراف آن پرسه می‌زند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تبیین اینکه زباله‌گردی یکی دیگر پیامدهای دفع نامناسب پسماند و عدم تفکیک زباله‌ها است، بیان‌کرد: در موضوع پسماند دنیا به سمت کاهش تولید زباله، تفکیک و بازیافت آن حرکت کرده است.

اکبری یادآور شد: در مورد برخی از انواع زباله‌ها چون زباله‌های الکترونیکی باید تولید پسماند کمتری داشته باشیم چرا که بازیافت آن بسیار مشکل است.

وی گفت: باید با فرهنگ‌سازی از همان کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم که پسماند شیشه‌ای، پسماند خشک و پسماند تر را مجزا در ظروف جداگانه از هم تفکیک کنند.

تولید روزانه ۳۰۰ گرم زباله توسط هر فرد در خراسان‌جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی به طور متوسط روزانه هر فرد ۳۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که به نسبت بسیاری دیگر از نقاط کشور با حجم تولید ۸۰۰ گرم زباله در شبانه روز بالا نیست.

اکبری بیان‌کرد: اما نکته مهم استفاده بیش از حد مردم خراسان‌جنوبی از پلاستیک در هنگام خرید است که در این زمینه باید تغییر سبک زندگی دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما حتی برای خریدهای بسیار کوچک نیز از نایلون‌های پلاستیکی استفاده می‌کنیم، افزود: اگر در زمینه مدیریت پسماند اقدامات لازم، ضروری و علمی را در نقاط مختلف و از جمله در روستاها انجام ندهیم به تدریج چشم اندازهای طبیعی را از دست خواهیم داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تبیین موضوع گرد و غبار در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بخش زیادی از مساحت خراسان‌جنوبی در معرض فرسایش خاک است به این معنا که با اندک وزش باد شاهد تولید گرد و غبار خواهیم بود.

اکبری گفت: هرچند در سال‌های باران‌زا چون یکی – دو سال اخیر به دلایل عدیده کمتر پدیده گرد و غبار را می‌بینم ولی در هر صورت خراسان‌جنوبی سال‌های طولانی خشکسالی را تجربه کرده و در صورت بی مبالاتی نسبت به حفظ پوشش گیاهی در حوزه گرد و غبار با مشکل رو به رو خواهیم بود.

عوامل افزایش‌دهنده پدیده گرد و غبار

وی اظهارکرد: تخریب پوشش گیاهی، چرای بی رویه دام، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و برخی از فعالیت‌های گردشگری به افزایش پدیده گرد و غبار کمک می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: هر چند تعداد روزهای دارای هوای ناسالم در خراسان‌جنوبی زیاد نیست ولی با توجه به شناسایی ۳۸ کانون بحرانی در استان از لحاظ پدیده گرد و غبار در صورت عدم مراقبت‌های لازم در دهه آینده با مشکل رو به رو خواهیم بود.

اکبری با اشاره به اینکه بیشترین کانون‌های بحرانی شناسایی شده مربوط به شهرستان طبس است، یادآور شد: ما به عنوان فعالان حوزه محیط زیست هیچگاه با حضور مردم در طبیعت مخالف نبوده‌ایم ولی بهره‌مندی از طبیعت باید با رعایت همه مؤلفه‌های اکوتوریسم (گردشگری مسئولانه) صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید با طبیعت انس داشته باشند، گفت: در غیر این صورت نسبت به عوامل تهدیدکننده آن حساسیت لازم را نخواهند داشت ولی بایدها و نبایدهای حضور در طبیعت تحت هر شرایطی باید مراعات شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.