علی هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بخشنامه به دلیل فرارسیدن نوروز ۹۹، اعیاد شعبانیه و عید مبعث ابلاغ شد.

وی گفت: با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری به قوه قضاییه در ارتباط با عفو زندانیان پیش بینی می‌شود ۲۵۰ زندانی از زندان‌های هفت‌گانه استان خراسان جنوبی آزاد شوند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی درباره شرایط استفاده از عفو طبق این ابلاغیه اظهار داشت: نداشتن بیش از یک فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری، عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و ترتیب پرداخت خسارت مدعی خصوصی و زیان‌دیده از مهمترین شرایط عفو است.

وی گفت: طبق این ابلاغیه مرتکبین جرایم ذیل از شمول این عفو مستثنی هستند که عبارت است از قاچاق اسلحه و مهمات، جرایم امنیتی با محکومیت بیش از پنج سال حبس، آدم‌ربایی در صورت عدم گذشت شاکی خصوصی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقانی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد.

هاشمی اختلاس، ارتشا بیش از ۵۰۰ میلیون ریال، کلاهبرداری بیش از یک میلیارد ریال، جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و همه جرایم مربوط به مشروبات الکلی را از دیگر مستثنیات شمول این عفو ذکر کرد.

وی با بیان اینکه برخی از بندهای عفو مشروط به بعضی تبصره‌ها است گفت: امیدواریم با بررسی‌های صورت گرفته بتوانیم ۲۵۰ زندانی استان را به آغوش گرم خانواده برگردانیم.

خراسان جنوبی دارای هفت زندان در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و نهبندان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.