به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی محمدصادق معتمدیان در برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی افزود: «در خانه ماندن» شرط غلبه بر ویروس کرونا است و یکی از مهمترین توصیه‌های بهداشتی برای مهار کرونا کم کردن ارتباطات با محیط بیرون است.

وی با اشاره به پیش‌ بینی وزارت بهداشت مبنی بر پیک سرایت کرونا تا ۱۵ فروردین متذکر شد: با رعایت نکات بهداشتی به راحتی می‌توانیم این دوره را کوتاه‌تر و از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.

وی به روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال و سنت دیرینه حضور خانواده‌ها در آرامستان‌ها اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه مراکز جمعیتی مکان‌های مناسبی برای شیوع بیماری هستند لذا از هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود امسال این سنت را به شکل دیگری انجام دهند.

معتمدیان با اشاره به تجربه جدید سال نو و نوروز متفاوت تصریح کرد: اگر سلامت بستگان، آشنایان و اعضای خانواده برای ما مهم است باید دید و بازدیدهای عید را قطع کنیم و برای حفظ سلامتی خود و خانواده از ظرفیت تلفن و پیامک و تماس تصویری برای عرض تبریک عید استفاده کنیم.

وی با تاکید بر تلاش رسانه ملی و استانی در تولید و پخش برنامه‌های جذاب در ایام نوروز یادآور شد: رسانه می‌تواند با استمرار برنامه‌های شاد و مفرح باعث نشاط مردم شده و مخاطبان بیشتری را جذب کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشی از برنامه‌های رادیو و تلویزیونی می‌تواند به آموزش ورزش در محیط خانه، خطاطی و دیگر موارد اختصاص یابد تا مفیدتر و مؤثرتر باشد.

وی همچنین از مردم خواست به سامانه salamat. gov. ir مراجعه و در طرح بسیج ملی مدیریت کرونا مشارکت کنند که براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی، تاکنون ۱۴۰ هزار خانوار استان در این طرح شرکت کرده‌اند و مشارکت در این طرح شناسایی به موقع بیماران احتمالی و جلوگیری از شیوع بیماری را در برخواهد داشت.

معتمدیان افزود: براساس دستورالعمل‌های کشوری ستاد ملی کرونا به جهت این که خللی در خدمات‌رسانی به مردم وارد نشود، فعلا برنامه‌ای برای تعطیل کردن کامل ادارات و دستگاه‌های اجرایی نداریم.

وی با اشاره به نتیجه منفی تجربه تعطیلی کوتاه مدت ادارات در ۱۷ اسفند و افزایش حجم سفرهای برون شهری گفت: براساس مصوبه هیئت دولت، در برخی از مشاغل که امکان دورکاری وجود دارد، شاغلان دستگاه‌ها می توانند کارهای خود را در منزل انجام دهند.

وی اظهار داشت: امکان استفاده ۵۰ درصد کارکنان دستگاه‌ها از مرخصی استحقاقی نیز از دیگر مصوبات دولت است.

استاندار خراسان جنوبی به تصمیم کشوری برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید، مدارس بعد از تعطیلات نوروزی فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای جبران این چهار هفته تعطیلی در انتهای دوره آموزشی برنامه‌ریزی کرده است.

وی متذکر شد: در صورت ادامه این شرایط و افزایش تعداد هفته‌های تعطیلی مدارس به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که آسیبی به روند تحصیل دانش آموزان وارد نشود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خانواده ها اصلا دغدغه تحصیل دانش آموزان را نداشته باشند.

معتمدیان همچنین گفت: براساس دستورالعمل وزارت نیرو، نفت و ارتباطات، مشترکین برای پرداخت قبوض خود تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ مهلت دارند.

وی بیان کرد: هدف از اتخاذ این تصمیم، جلوگیری از حضور مردم در مراکز جمعیتی به ویژه بانک‌ها بوده است.

وی ادامه داد: طی این مدت هیچ کدام از شرکت‌های خدمات‌رسان حق قطع کردن آب، برق، گاز و تلفن مشترکین خود را ندارند.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: چنانچه اقدامی خلاف این دستورالعمل صورت گیرد، مردم می‌توانند موارد را برای پیگیری از طریق سامانه‌های نظارتی و به ویژه شماره تلفن ۱۱۱ گزارش کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از اعتباراتی که شرکت‌های خدمات‌رسان در توسعه زیرساخت‌ها هزینه می‌کنند از محل پرداخت قبوض تامین می‌شود، گفت: تعیین این مهلت سه ماهه به معنای تعویق مهلت پرداخت قبوض است و به معنای بخشودگی کامل هزینه‌ها نیست.

وی ادامه داد: آن دسته از افرادی که استطاعت مالی دارند و امکان پرداخت قبوض به صورت غیرحضوری برایشان فراهم است، بهتر است نسبت به پرداخت قبوض مصرفی خود اقدام نمایند.

استاندار خراسان جنوبی بر مصرف درست آب توسط شهروندان نیز تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از افزایش مصرف اینترنت خانگی استان به بیش از ۱۰۰ ترابایت خبر داد و گفت: تا قبل از این میزان مصرف اینترنت در بخش خانگی استان، کمتر از ۲۵ ترابایت بوده است.

وی با تشکر از اقدام مخابرات و اختصاص ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان به همه مشترکین خانگی، تصریح کرد: این اقدام در میزان استفاده مردم از اینترنت تاثیر بسزایی داشته است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به افزایش تعداد کاربران اینترنت در استان اظهار داشت: تا قبل از این تعداد مشترکین خانگی استان ۲۴ هزار بوده که الان این آمار به بیش از ۳۲ هزار مورد رسیده است.

وی با تاکید بر افزایش ۲ برابری پهنای باند استان متذکر شد: کندی سرعت اینترنت مربوط به پهنای باند نیست بلکه افزایش آمار مشترکین همزمان اینترنت بر سرعت آن تاثیر داشته است.

معتمدیان به تمدید مهلت استفاده مشترکین از اینترنت رایگان خانگی اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات، مهلت استفاده مشترکین از این ظرفیت را تا هفتم فروردین ماه ۹۹ تمدید کرده است.

وی گفت: افراد می‌توانند با خاموش کردن دستگاه ADSL بلافاصله بعد از اتمام کار خود، به افزایش سرعت اینترنت دیگران تاثیر مثبت داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی در این گفت و گو اظهار داشت: همه افراد جامعه در هر صنف و شغلی ملزم به رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی هستند.

وی گفت: علاوه بر این که مردم باید تمامی توصیه‌های بهداشتی را هنگام مراجعه به واحدهای صنفی رعایت و اصناف هم نکات بهداشتی را در قالب بنر در واحد صنفی خود نصب کنند.

وی متذکر شد: رعایت توصیه‌های بهداشتی شرط اصلی و لازم برای حفظ جامعه از شیوع ویروس کرونا است.

معتمدیان گفت: ناظران و بازرسان کمیته بازرسی ذیل ستاد مدیریت کرونای استان تمامی این موارد را تحت کنترل دارند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ایجاد برخی محدودیت‌ها در برخی مراکز جمعیتی تصریح کرد: در اعمال محدودیت‌ها تابع سیاست‌های ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم.

وی افزود: براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها از همان اوایل شیوع ویروس در کشور تعطیل شدند.

وی با تاکید بر محدودیت‌های ایجاد شده در برگزاری مسابقات، همایش‌ها، سالن‌های ورزشی و پارک‌ها گفت: برخی مراکز عمومی از جمله فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها، میوه فروشی‌ها و داروخانه‌ها تعطیل پذیر نیستند.

معتمدیان اظهار داشت: ستاد ملی کرونا در اعمال محدودیت‌ها تمام ملاحظات را مدنظر داشته و این تصمیمات به نحوی اتخاذ شده‌اند که کسب و کارها با مشکل مواجه نشوند و روند زندگی مردم مختل نشود.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی تا دیروز (چهارشنبه) ۱۴۰ نفر و فوتی‌های این بیماری ۱۳ نفر اعلام شد.

تاکنون ۱۰ شهرستان از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی درگیر با کرونا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.