خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: ماه پایانی سال و نوروز برای مردم ایران زمین و خراسانی‌ها همواره همراه با آداب و رسوم مختلف و متفاوت است. آداب و رسومی که به همراه خود شادی، انرژی مثبت و دل‌خوشی به همراه داشته است.

یکی از این آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری است که با اندکی هیزم و آتش، مردم شبی شاد را در آخرین چهارشنبه سال برای خود رقم زده و با روحیه بالا به استقبال سال جدید می‌رفتند. البته این سنت در دهه‌های اخیر تفاوت چشمگیری پیدا کرده و پای ترقه و آتش بازی‌های خطرناک به میان آمده است.

چه بسیار کودکان و نوجوانانی که خود را برای بهار نو و نوروز آماده کرده بودند ولی یک بی مبالاتی ساده و سهل‌انگاری نسبت حضور در مراسم چهارشنبه سوری که بنا به گفته برخی به چهارشنبه سوزی رسیده است، با نقص جسمی و سوختگی دست و پا سال نو را آغاز کردند.

امسال چهارشنبه آخر سال تفاوت دیگری نیز با سال‌های قبل پیدا کرده و ویروس کرونا این مهمان ناخوانده سال ۹۸ شرایط را حساس‌تر کرده است.

توصیه‌های قاضی‌القضات خراسان‌جنوبی درباره چهارشنبه آخر سال

به واسطه این موارد حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود همه ساله چهارشنبه سوری در سطح کشور با تهدیدها و ناملایماتی در زمینه تأمین امنیت مردم همراه بوده است.

وی با بیان اینکه برخی از اموری که در چهارشنبه آخر سال رخ می‌دهد، باعث بی‌نظمی در جامعه می‌شود، افزود: همچنین برخی به بهانه شب چهارشنبه سوری با انجام اقداماتی نامتعارف، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از خطرهای چهارشنبه سوری بیان کرد: ممانعت از ورود و تهیه مواد محترقه در دستور کار قرار دارد.

حمیدی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با مراجع نظامی و انتظامی جهت پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری انجام شده است، گفت: پیشگیری از تجمعات مد نظر ویژه متولیان قرار می‌گیرد.

علیرضا عباسی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: پیش‌بینی ما بر این است که امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا اتفاقات و حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال کمتر از سال‌های قبل باشد.

آمادگی ۹ دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی در صورت بروز حادثه

وی بیان‌کرد: با این وجود باز هم در مرکز استان ۹ دستگاه آمبولانس و در سایر شهرستان‌های خراسان‌جنوبی در هر شهرستان یک دستگاه آمبولانس آماده امدادرسانی در صورت حادثه‌ای خاص در شب چهارشنبه آخر سال است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان‌جنوبی گفت: توصیه و تأکید پزشکان در زمینه کاهش روند ابتلاء افراد به ویروس کرونا عدم شرکت در تجمعات است و از این نظر از تجمعات چهارشنبه آخر سال باید پرهیز کنیم.

عباسی ادامه‌داد: از طرف دیگر بنا بر بررسی‌های صورت گرفته حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یکی از مکان‌هایی است که امکان آلوده‌شدن به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

جراحات چهارشنبه‌سوری و احتمال آلوده شدن به کرونا

وی افزود: از این جهت ممکن است فردی به واسطه شرکت در مراسم چهارشنبه سوری و یک جراحت ساده مجبور به حضور در بیمارستان شده و خدای نکرده با آلوده شدن به ویروس کرونا سختی و رنج مضاعفی را متحمل شوند و ماه‌ها درگیر یک بیماری باشد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان‌جنوبی یادآور شد: طبق روال سال‌های قبل به والدین توصیه می‌کنیم که مراقب فرزندان خود و به ویژه نوجوانان باشند تا خدای نکرده با شرکت در این مراسم به خود آسیب وارد نکنند.

عباسی گفت: همه ما باید نسبت به دیگران و سایر مردم جامعه و همچنین سلامت خویش احساس مسئولیت داشته باشیم و از کارهایی که حقوق شهروندی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، پرهیز کنیم.

علی حسینی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: چهارشنبه سوری سال جاری با همه چهارشنبه سوری‌های سال‌های قبل برای مجموعه آتش‌نشانی متفاوت است.

چهارشنبه سوری متفاوت با سال‌های قبل

وی بیان‌کرد: سال‌های قبل به واسطه باز بودن مدارس و مراکز آموزشی قبل از چهارشنبه‌سوری با حضور در مدارس هشدارها و آموزش‌های لازم به نوجوانان داده می‌شد ولی امسال به واسطه شیوه کرونا و تعطیلی مدارس از این امکان بهره‌مند نیستیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند ادامه‌داد: خوشبختانه چهارشنبه آخر سال گذشته به واسطه این آموزش‌ها از نظر اطفا حریق و عملیات امداد و نجات وضعیت مطلوب داشتیم و امیدواریم در سال جاری نیز اینگونه باشد.

حسینی گفت: طبیعی است وقتی پزشکان و صاحب نظران تأکید بر عدم تجمعات دارند، این موضوع شامل تجمعات مرتبط با چهارشنبه آخر سال نیز می‌شود که باید مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: البته طبق روال هر سال نیروهای امداد و نجات ما آماده هستند تا در صورت بروز اتفاقات خاصی بتوانند به همشهریان عزیز خدمت رسانی کنند ولی با این حال از هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم که به توصیه پزشکان مبنی بر عدم شرکت در تجمعات و در خانه ماندن توجه ویژه نشان دهند.

تدابیر پلیس برای امنیت چهارشنبه آخر سال

همچنین سردار مجید شجاع در زمینه آمادگی پلیس در رابطه با حوادث چهارشنبه آخر سال هم به خبرنگاران گفت: تدابیر امنیتی برای چهارشنبه آخر سال اندیشیده شده است و پلیس به شدت با متخلفان و عاملان ایجاد مزاحمت برای شهروندان برخورد خواهد کرد.

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برخورد قاطعانه با افراد معدودی که با رفتارهای غیرقانونی، ناهنجار و پرخطر، ایجاد راه بندان، سد معبر، ایجاد مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش‌زا، نظم و امنیت عمومی شهرها را مختل می‌کنند، مطالبه به حق آحاد مردم از متولیان اصلی برقراری نظم و امنیت است.

وی بیان‌کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند و از این جهت توصیه ما به خانواده‌ها این است از خرید و استفاده مواد محترقه جدا خودداری کنند و مراقب فرزندان خود باشند تا دچار حوادث ناگوار نشوند.

کام مردم جامعه ما از گرفتار شدن عزیزانشان به بیماری کرونا که در خراسان‌جنوبی به ۱۰۷ نفر رسیده است، تلخ شده و کادر درمانی نیز بیشتر وقت و تلاش خویش را صرف درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا می‌کنند.

پس در این شرایط با بی‌مبالاتی در چهارشنبه آخر سال عزیزان خود را دردمندتر و هم پرستاران و پزشکان را خسته‌تر نکنیم و مهم‌تر از همه روشی را پیش بگیریم که با سلامت سال ۹۸ را به پایان برسانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.