حسین حسین پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به عشایر استان اعلام شده تا اطلاع ثانوی ییلاق نداشته باشند تا زمانی که بحران کرونا را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای عشایر استان به کرونا گزارش نشده است و امید است با تمهیدات اندیشیده شده و رعایت نکات بهداشتی در این خصوص مشکلی برای جامعه عشایر ایجاد نشود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون از ورود عشایر استان سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی و خروج عشایر عشق‌آباد طبس به شهرستان بردسکن جلوگیری شده است.

وی تاکید کرد: همچنین به جامعه عشایر توصیه شده به هیچ عنوان با سرویس‌های ایاب و ذهاب برای تامین مایحتاج خود به مناطق شهری سفر نکنند و تا حد امکان از طریق ادارات شهرستانی و تعاونی‌ها، خدمات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

حسین پور تصریح کرد: آب شرب، سوخت، سهیمه آرد، نهاده‌های دامی و سایر خدمات توسط تعاونی‌ها و با حضور در مناطق عشایرنشین در اختیار مردم قرار می‌گیرد حتی برای بیمه دام و خودشان نیاز مراجعه حضوری و فیزیکی ندارند.

وی گفت: با هماهنگی شبکه بهداشت شهرستان‌ها، بروشورهای آموزشی در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا در اختیار عشایر قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: همچنین برخی از موضوعات به صورت پیامکی به اطلاع جامعه عشایر می‌رسد و سامانه‌ای نیز در اختیار آنها قرار گرفته تا در صورت نیاز مراتب را با ما در میان بگذارند.

وی گفت: درخصوص تامین اقلام بهداشتی نتوانسته‌ایم اقدامی برای عشایر انجام بدهیم که امید است شبکه بهداشت و درمان این موضوع را مدنظر قرار دهد.

حسین‌پور اظهار داشت: یکی از مشکلات عشایر تمدید مراتع برای چرای دام بود که در این خصوص با اداره کل منابع طبیعی استان مکاتبه شده و مراتب در حال انجام است تا نسبت به تمدید مرتع اقدام کنند.

خراسان جنوبی با ۸۱ هزار نفر جمعیت عشایری، چهارمین استان عشایرنشین کشور است که هفت درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده است.

جمعیت عشایر استان در قالب ۵۸ طایفه مستقل عشایری تشکیل شده است که ۸۰ درصد در شهرستان‌های مرزی سربیشه، درمیان، زیرکوه و نهبندان سکونت دارند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین آمار تاکنون ۶ شهرستان استان درگیر با ویروس کرونا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.