محمدمهدی سعیدی روز چهارشنبه در نشست‌ خبری که به صورت زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شد افزود: تخم و مولد آرتمیا در یک واحد استخر در منبع آبی شور روستای محمدآباد علم قاین با حجم ۲ هزار مترمکعب رهاسازی شد.

وی گفت: در حال حاضر پرورش آرتیما در منابع آبی شور علاوه بر استفاده بهینه از منابع آبی، سبب درآمدزایی و تامین غذای زنده برای پرورش سایر آبزیان می‌شود که در صنعت شیلات بسیار موثر و کاربردی است.

وی بیان کرد: با توجه به تکثیر و راندمان بالای آرتمیا طرح به صورت مطلوب در حال انجام است و پیش بینی شده تا ماه آینده ظرفیت تولید این موجود گرانبها به سه برابر افزایش یابد.

آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد؛ آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سعیدی افزود: خراسان جنوبی یکی از چهار استانی است که مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را نیز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا با آب‌های شور و لب شور سازگار است گفت: فروردین ماه سال ۹۹ توزیع بچه ماهی تیلاپیا بین استخرهای دارای مجوز پرورش از سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: از محل اعتبارات اسناد خزانه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید بچه ماهی تیلاپیا به خراسان‌ جنوبی اختصاص یافته است.

وی گفت: در زمینه توسعه صنعت آبزی‌ پروری از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در سطح استان بین متقاضیان توزیع شده است.

وی ادامه داد: یک مزرعه حد واسط تکثیر و پرورش ماهی در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت سالانه بیش از ۵۰۰ هزار قطعه ماهی در شهرستان قاینات در حال احداث است که فرودین سال آینده افتتاح می‌شود.

سعیدی از تولید یک میلیون قطعه ماهی زینتی در آکواریوم‌های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ استخر پرورش آبزیان با ظرفیت سالانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن در استان فعال است.

وی از انعقاد قرارداد مشارکتی بین بخش خصوصی و کمیته امداد در زمینه پرورش ماهیان زینتی خبر داد و گفت: در این خصوص به متقاضیان مشاغل خانگی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود تا پرورش ماهیان زینتی را در منازل خود انجام دهند.

وی گفت: یش بینی شده ظرفیت آبزی‌ پروری استان تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر واردات ماهی قرمز از چین نداریم که بخواهد ناقل ویروس کرونا باشد بلکه این ماهی در مراکز دارای مجوز از شیلات و دامپزشکی عرضه خواهد شد.

وی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا برخی شهروندان درخصوص انتقال این ویروس از طریق ماهی قرمز نگران هستند و واکنش نشان داده‌اند.

سعیدی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور واردات هرگونه حیوان و آبزی زنده را از کشور چین ممنوع اعلام کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.