مهدی عصمتی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمهیدات لازم برای مقابله با ملخ‌های صحرایی و مهاجر در خراسان جنوبی اندیشیده شده و تاکنون موردی از هجوم ملخ‌ها به این استان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: همچنین دستگاه‌های مبارزه با ملخ‌ صحرایی آماده است و اکیپ‌های ذیربط به صورت مرتب در حال پایش و رصد وضعیت استان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این خصوص کار پایش و شناسایی کانون‌ها آغاز شده است همچنین به کشاورزان، افراد محلی، چوپانان و باغداران گفته شده به محض دیدن این ملخ‌ها، جهاد کشاورزی را مطلع کنند.

وی یادآور شد: مبارزه با ملخ‌های مهاجر (صحرایی) اردیبهشت امسال در سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان خراسان جنوبی انجام و جلوی خسارت‌های احتمالی گرفته شد.

عصمتی پور گفت: در دوره قبل ورود ملخ‌های مهاجر به کشور، خراسان جنوبی آمادگی کامل برای مبارزه با این آفت را داشت لذا هنگام شناسایی کانون ملخ به موقع سم‌پاشی و خسارتی به اراضی گزارش نشد.

پارسال آفت ملخ صحرایی بعد از چند دهه وارد ایران و بیش از ۷۵۰ هزار هکتار سمپاشی انجام شد.

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان نخستین بار دیده شد و تا اوایل مرداد امسال در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

اکنون نیز مبارزه با ملخ صحرایی در استان‌هایی از جمله هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان در حال انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.