کامبیز مهدی‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری افزود: یکی از بهترین و موثرترین راه‌های پیشگیری از این نوع ویروس، شستن مداوم دست‌ها با مایع و آب یا مواد ضدعفونی کننده است.

وی ادامه داد: مردم بایستی از دست دادن با یکدیگر، روبوسی، آغوش گرفتن و دست زدن به چشم‌ها و صورت با دست آلوده پرهیز کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض خطر کرونا هستند اظهار داشت: به شهروندان توصیه می‌شود در این ایام بیشتر مراقب سالمندان و افراد پرخطر باشند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از ویروس گرفتن جلوی دهان و بینی هنگان عطسه کردن است، برای این مهم می‌توان از چند دستمال کاغذی استفاده کرد و بعد از پایان سرفه یا عطسه آن را به سطل زباله انداخت.

وی یادآور شد: به افرادی که سرماخوردگی یا علائمی شبیه آن دارند توصیه می‌شود هنگام حضور در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند اما افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک به صورت مداوم ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به علائم مشکوک به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: شهروندان در صورتیکه مشاهده علائمی از قبیل تب، سردرد، تنگی نفس، اسهال، سرفه و عطسه و گلودرد بایستی در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کنند.

وی افزود: علائم بیماری ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا خود را نشان دهد لذا در صورتیکه کودکان یا بزرگسالان علائم فوق را مشاهده کردند از حضور در مکان‌های عمومی پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کنند.

مهدی‌زاده از مردم استان خواست به شایعات بی‌اساس در فضای مجازی درباره بیماری کرونا ویروس توجه نکنند و ادامه داد: بهترین راهکار مقابله با این ویروس، پیشگیری است که آن هم با رعایت نکات بهداشت فردی از جمله شستن دست‌ها امکان‌پذیر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: استفاده از ماسک برای افراد معمولی و سالم نیاز نیست اما افرادی نظیر بیماران کلیوی، قلبی و ریوی و کادر درمانی بهتر است از ماسک استفاده کنند.

غلامرضا آهنی افزود: عده‌ای از شهروندان از کمبود ماسک در سطح داروخانه‌های استان گلایه دارند در صورتیکه این امر طبیعی است و با بالا رفتن تقاضا سطح عرضه محدود می‌شود.

وی بیان کرد: به زودی ماسک‌ و بسته‌های آموزشی توسط وزارت بهداشت با اولویت استان‌هایی که در آنها موارد مثبت کرونا ویروس مشاهده شده است توزیع خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک‌های پزشکی شامل ماسک جراحی، فیلتردار، n۹۵ و n۹۹ توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکت‌های پخش دارویی و سایر تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی یادآور شد: طبق این ابلاغیه داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه خرید مجدد از شرکت توزیع را به هیچ عنوان ندارد اما ماسک به زودی از طریق وزارتخانه در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

آهنی با تاکید بر اینکه مردم نباید به صورت هجومی برای تهیه ماسک به داروخانه‌ها مراجعه کنند گفت: رعایت بهداشت فردی مقدم بر ماسک زدن است لذا اصرار بر استفاده از آن بدون توجه به رعایت سایر موارد بهداشتی هیچ تاثیری بر پیشگیری از کرونا ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.