خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: انتخابات یکی از صحنه‌های پرشور و حماسی در تاریخ ایران اسلامی بوده که از سال‌ها گذشته در این کشور بزرگ رقم خورده و در دوره‌های مختلف تکرار می‌شود.

اولین همه پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران به پیشنهاد سید روح‌الله خمینی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و بر پایه نتایج اعلام‌شده، ۹۸.۲ درصد واجدان شرکت در همه‌پرسی با دادن رأی «آری»، با برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند. همچنین نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران هم در پنجم بهمن ۱۳۵۸ و یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

مطالعه تقویم انتخاباتی ایران نشان از این دارد که مردم غیور ایرانی همواره در تعیین سرنوشت کشورشان سهیم بوده و با حضور در پای صندوق‌های رأی ثابت کرده‌اند که ادامه دهنده خط مشی امام (ره) هستند.

خراسان جنوبی پیشتاز در صحنه‌های حماسی

خراسان جنوبی به عنوان استان‌های شرقی، مرزی و محروم کشور حماسه‌های زیادی را در کارنامه عملکرد خود به ثبت رسانده است. حضور در راهپیمایی‌های مختلف، شرکت در انتخابات متعدد و حضور در دیگر صحنه‌های حماسی تنها گوشه‌ای از همت این غیور مردان و شیرزنان بوده که مُهر انقلابی بودن را بر پیشانی این دیار کویری حک کرده است.

بر اساس آمار مسئولان، مردم خراسان جنوبی طی ۱۳ دوره انتخاباتی که در این استان برگزار شده، بالای ۷۲ درصد مشارکت داشته‌اند که نشان می‌دهد مردم این استان همواره حامی نظام و انقلاب هستند.

هفتم اسفند ماه ۹۴، دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده که بنا به گفته استاندار وقت خراسان جنوبی ۷۲ درصد از مردم استان در انتخابات شرکت داشته‌اند.

۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ هم انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که بنا به آمار مسئولان وقت استان، ۸۵.۲۲ درصد مردم خراسان جنوبی در این صحنه حماسی مشارکت داشته‌اند.

آنالیز مشارکت شهرستان‌ها

تنها نیم نگاهی به درصد مشارکت مردم در شهرستان‌های خراسان جنوبی هم می‌تواند هر خواننده و ببینده ای را به این نتیجه برساند که کویرنشینان شرق کشور در هیچ شرایطی دست از حمایت نظام و انقلاب برنمی دارند.

بنا به گفته فرماندار بیرجند، در انتخابات اردیبهشت ۹۶ بیش از ۵۰ هزار تعرفه رأی تنها در روستاهای بخش مرکزی توزیع شده و روستاییان حضور باشکوهی در پای صندوق‌های اخذ رأی داشته‌اند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس هم حضور مردم این شهرستان در انتخابات ۹۶ را ۸۵ درصد اعلام کرده و گفته بود: مردم این شهرستان در دیگر صحنه‌های انقلاب همواره خوش درخشیده‌اند.

فرماندار درمیان هم سهم مشارکت مردم این شهرستان در انتخابات ۹۶ را بسیار عالی گزارش کرده و گفته است: بیش از ۸۰ درصد از مردم شهرستان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت داشته‌اند.

بنا به گفته وی ۲۶ هزار نفر از درمیان که طی چهار سال گذشته واجد رأی دادن بوده‌اند، با حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی صحنه‌ای حماسی را خلق کرده و ثابت کرده‌اند که عشایرنشینان خراسان جنوبی هم در راستای اهداف انقلاب گام بر می‌دارند.

آمار و گزارش‌های رسانه‌ها از دیگر شهرستان‌های خراسان جنوبی اعم از خوسف، بشرویه، نهبندان، سربیشه و زیرکوه نشان دهنده درصد بالای مشارکت‌ها در تعیین سرنوشت کشور و استان است.

حماسه‌ای دیگر در راه است

صحنه حماسی و پرشور انتخابات در روز جمعه دوم اسفند ماه ۹۸ هم آزمون دیگری بوده که چهره مصمم و پر امید ایران اسلامی را در معرض نگاه دوستان و دشمنان می‌گذارد.

آنچه مسلم است مردم غیور خراسان جنوبی در این جمعه سرنوشت ساز، باری دیگر ظرفیت عظیم خود را برای ناامید کردن دشمنان به کار خواهند گرفت تا حمایت از کشور و منافع ملی شأن را به رخ جهانیان بکشانند.

یک شهروند بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در انتخابات شرکت کردم تا مشتی بر دهان استکبار باشد.

زهره پیگداری با بیان اینکه تاکنون در دو دوره از انتخابات شرکت داشته‌ام، افزود: به عنوان عضوی از جامعه وظیفه دارم که برای تعیین سرنوشت استان شرکت کنم.

انتخابات نظام را از توطئه دشمن مصون می‌سازد

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر امنیت را بالاترین نعمت در هر نقطه دانست و گفت: انتخابات، نظام اسلامی را از هرگونه توطئه ایمن و مصون می‌سازد.

علی رفاقت با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات باعث یاس و ناامیدی دشمن از برنامه‌هایش می‌شود، افزود: امروز استکبار جهانی از طریق تمام ترفندها تلاش دارد تا اعتقادات ملت ایران را نسبت به نظام و انقلاب کم رنگ کند.

وی با بیان اینکه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی دشمن را به عقب نشینی وادار می‌کند، گفت: حضور هر نفر مشتی بر دهان یاوه‌گویان است.

رفاقت بیان کرد: مردم خراسان جنوبی باری دیگر با حضور حداکثری در پای صندوق‌ها، به دشمن ثابت خواهند کرد که با قدم‌هایی استوار همواره پای آرمان‌های انقلاب ایستانده‌اند.

رؤیای دشمن را کابوس می‌کنیم

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی حماسه‌ای دیگر را خلق خواهند کرد، افزود: دشمن برای کم رنگ کردن این صحنه‌ها خواب‌های زیادی دیده که همه را کابوس می‌کنیم.

رضا براتی با بیان اینکه قطعاً هر شهروند با مسئولیت در این انتخابات شرکت خواهد داشت، افزود: بدون شک هر کدام از شهروندان خراسان جنوبی تاکنون فردی را برای رأی دادن انتخاب کرده و منتظر فرا رسیدن آغاز رأی‌گیری هستند.

وی بیان کرد: ملت غیور خراسان جنوبی باری دیگر با حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی نشان خواهند داد که دشمن نمی‌تواند هیچ غلطی بکند.

مشارکت ۷۲ درصدی خراسان جنوبی در ۱۳ دوره انتخاباتی

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای انتخابات دوم اسفندماه بیان کرد: تمام اقدامات لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم انجام شده است.

ناصر خوش خبر با تاکید بر اینکه تمام تمهیدات با استفاده از ظرفیت‌های قانونی اندیشیده شده است، گفت: استان آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات دارد.

وی با بیان اینکه ۵۶۴ هزار و ۹ نفر واجد شرایط رأی در خراسان جنوبی هستند، بیان داشت: ۳۳ هزار و ۴۲۷ نفر رأی اولی خراسان جنوبی امروز در سرنوشت کشور و استان خود سهیم خواهند شد.

وی خواستار حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی شد و افزود: نگاه به پیشینه خراسان جنوبی مایه مباهات و افتخار بوده چراکه مردم در تمام صحنه‌های انقلاب حضور داشته‌اند.

خوش خبر با بیان اینکه مردم این استان همواره در حمایت از انقلاب و نظام پیشتاز بوده‌اند، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مردم این استان در ۱۳ دوره بالاترین مشارکت را داشته‌اند که نشان می‌دهد انتخابات و مجلس برایشان مهم است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: مردم استان در تمامی این دوره‌ها بالای ۷۲ درصد مشارکت داشته‌اند و این سهم در برخی دوره‌ها به ۷۶ درصد رسیده است که نسبت به میانگین کشوری فاصله زیادی دارد.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی بعضاً جز سه استان برتر و در برخی دوره‌های برگزاری انتخابات جز پنج استان برتر کشور از حیث میزان مشارکت بوده است‌.

خوش خبر ادامه داد: قطعاً امروز مردم این استان شور انتخاباتی را به خط حماسه‌ای ماندگار تبدیل خواهند کرد و تابلویی از انسجام و همدلی را برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی به نمایش خواهند گذاشت.

مردم خراسان جنوبی از سال‌ها پیش انقلابی بودنشان را برای جهانیان به اثبات رسانده‌اند و باری دیگر در اولین جمعه از اسفند ماه ۹۸، با حضور در انتخابات حماسه‌ای دیگر را خلق خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.