محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در ششمین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی که با حضور معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد افزود: طبق توصیه مقام معظم رهبری هرقدر در مبدا مقابله و مبارزه کنیم مانع از ورود مواد مخدر به مرکز کشور که تهدیدات بیشتری به دنبال خواهد داشت، می‌شویم زیرا در مرکز کشور موانع جدی بر سر راه اشراف و شناسایی و مقابله خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: انجام اقدامات مقابله‌ای در استان خراسان جنوبی به عبارتی اقدام در سطح ملی محسوب می‌شود زیرا ورود مواد مخدر از مرزهای استان ما بسیار محدود است، از طرفی استان مقصد اصلی نیست چون مصرف کننده در خراسان جنوبی بسیار محدود و ناشی از رسوبات است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: عمده کشفیات متعلق به محموله‌هایی است که از استان می‌گذرد و مربوط به مواد مخدر عبوری و ترانزیتی به سمت مرکز کشور است لذا هرقدر از مبدا بتوان مقابله و مبارزه کرد بیشتر نتیجه بخش خواهد بود.

وی افزود: تقویت سیستم‌ها و خرید تجهیزات به روز از جمله نیازهایی که باید در مبارزه با مواد مخدر به آن توجه کرد.  

معتمدیان بیان کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور ولی کم‌تراکم ترین استان کشور است که کار نیروی انتظامی در راستای تامین نظم و امنیت در کل استان سخت است و علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری اما استان توفیق‌هایی خوبی در مقابله با مواد مخدر داشته است. 

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی علاوه بر اشراف بر امنیت عمومی مرز در کشف مواد مخدر نیز اقدامات خوبی داشته است گفت: از ابتدای امسال تاکنون کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش داشته است. 

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۱ تن مواد مخدر در ایست بازرسی‌ها کشف شده که اگر به زیرساخت‌ها توجه شود آمار کشفیات بیشتر خواهد شد.
 
وی با اشاره به همسایگی خراسان جنوبی با افغانستان و کویر پهناور در این استان گفت: این کویر بین چند استان بوده و از این نظر متولی مستقل ندارد لذا در بحث استقرار پهپاد برای اشراف بیشتر به کویر و مرز نیازمند کمک هستیم. 

معتمدیان به توان بالای نیروی انتظامی در حوزه حراست از مرزها و کویر اشاره کرد و افزود: افزایش تجهیزات کنترل و بازرسی در کنار نیروی انسانی به تقویت نگاه اطلاعاتی کمک می‌کند. 

وی با بیان اینکه اغلب قاچاقچیان بین‌المللی بوده و به صورت سازمان یافته عمل می‌کنند گفت: باید برای مبارزه با سودگران مرگ با رویکرد اطلاعاتی ورود پیدا کنیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ما به چند ایست بازرسی جدید نیاز داریم که امیدواریم حمایت شود و هر قدر توان نیروی انتظامی در استان خراسان جنوبی تقویت شود نگرانی‌ها در کل کشور به ویژه در مرکز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سایر حوزه‌ها نیز نیازمند تقویت و توسعه فعالیت‌ها هستیم از جمله صدا و سیما که نقش مهم و موثری در پیشگیری دارد و طرح‌های خوبی در حوزه تولید فیلم و سریال ارایه شده که تاثیرگذاری آن از مستند بیشتر بوده و نیازمند حمایت است. 

معتمدیان همچنین به نقش تشکل‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد اشاره کرد و گفت: تشکل‌های مختلف مردمی همواره در بخش‌های گوناگون مشارکت دارند که با حمایت مادی و معنوی از این ظرفیت می‌توان در حوزه پیشگیری استفاده کرد همچنین لازم است با انجام پژوهش جدید بررسی‌های بیشتری برای وضعیت مواد مخدر در مدارس انجام شود.

وی تاکید کرد: مسوولان کمیته‌ها با مطالعه و بررسی موانع و تهدیدها و شناسایی راهکارها، طرح و برنامه‌های مورد نیاز را به ویژه در حوزه مقابله تهیه و تدوین کنند تا در سفر آینده دبیرکل  ستاد مبارزه با مواد مخدر به برنامه و اقدامات مشترکی برای تقویت مقابله با مواد مخدر در استان برسیم.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان همجوار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.