محمدصادق معتمدیان روز جمعه در نشست شورای اداری شهرستان درمیان افزود: خراسان جنوبی یکی از استان‌های با ظرفیت و دارای فرصت‌های مختلف است.

وی بیان کرد: این استان برخوردار از مواهب و محروم از توجه ملی بوده و این شعاری بود که ما سال گذشته اشاره می‌کردیم ولی امروز توجه جدی از سمت دستگاه‌های مختلف ایجاد شده که بتوانیم کمک قابل توجهی به استان داشته باشیم.

معتمدیان با اشاره به روزی که از هیات دولت رای اعتماد گرفت افزود: در آن روز دستور رییس جمهوری به وزرا این بود که تا پایان دولت با توجه به عقب افتادگی‌ها همه کمک کنند و خراسان جنوبی از محرومیت خارج شود.
وی ادامه داد: پس از آن دستگاه‌های مختلف حاکمیتی در خراسان جنوبی حضور داشتند و در بحث طرح‌های کلان محرومیت‌زدایی کمک‌هایی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در نقاط روستایی را حاصل توجه ملی به استان دانست و افزود: این کار با سرعت انجام و چندماه آینده به اتمام می‌رسد.

معتمدیان با اشاره به چهار حوزه پیشران اصلی توسعه استان گفت: مرز و تجارت بین‌المللی یکی از این حوزه‌ها است که با توجه به مرز مشترک با افغانستان مورد توجه قرار دارد.

معتمدیان ادامه داد: موقعیت خراسان جنوبی و هم مرزی با افغانستان، ۴۰۰ کیلومتر دسترسی به کشورهای آسیای میانه نزدیک‌تر می‌شود  که در بحث زیرساختی پروژه‌های راهسازی هم شروع شده است.

وی با اشاره به میزان صادرات انجام شده از مرز خراسان جنوبی این مهم را ظرفیت مغفول مانده‌ای دانست و گفت: افغانستان بازار بکری برای توسعه استان‌های شرقی است و چهار بازارچه مرزی در استان وجود دارد.

معتمدیان با اشاره به تعطیلی برخی بازارچه‌های مرزی استان هم گفت: زیرساخت‌های لازم را تامین کرده‌ایم و  تفاهم‌نامه‌هایی برای فعال شدن آن داریم.

وی با بیان اینکه معادن یکی از پیشران‌های توسعه خراسان جنوبی است افزود: مهمترین مشکل آن خام‌فروشی است و به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم امکان فرآوری نبوده است اما در حوزه اکتشاف مطالعات ژئوفیزیک انجام شده و امیدوار هستیم سایر مراحل و تکمیل چرخه معادن را داشته باشیم که اشتغال را به دنبال دارد.

استاندار خراسان جنوبی محصولات استراتژیک کشاورزی را ظرفیتی دیگر در راستای توسعه استان معرفی کرد و گفت: به دلیل خشکسالی‌ها شرایط بحرانی داشتیم یکی از اقدامات سال گذشته سند سازگاری با شرایط کم آبی تصویب شده است.

معتمدیان گفت: امسال بیش از ۶۱ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری استان در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۰ بند خاکی احداث و ۱۰۰ بند دیگر کلنگ‌زنی می‌شود که مستقیم در معیشت مردم تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: در بحث روش‌های نوین آبیاری نیز با اعتبارات ویژه دولت شاهد اقدامات موثر خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ قنات در استان داریم که نیاز به احیا و مرمت دارد و در قالب طرح‌های مشارکتی نیازمند همکاری بنیاد علوی هستیم.

معتمدیان با اشاره به اعتبارات چهار برابری حوزه راه‌ها هم گفت: این مهم تحول خوبی در ایجاد زیرساخت‌های راهسازی داشته است.

وی ادامه داد: راه آهن نیز اتفاقی بود که بعد از سال‌ها انتظار با کمک فاینانس داخلی و خارجی عملیات اجرایی آن شروع و تحولات بزرگی در سطح استان به دنبال خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۷ درصد روستاهای استان گازرسانی شده است افزود: مشکل اساسی در استان تامین آب شرب بهداشتی است که امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای این مهم تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: احداث ۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی هم از برنامه‌های حوزه تولید است که علاوه بر تامین برق بر درآمد مردم هم اثرگذار خواهد بود.

وی خالی شدن بیش از هزار روستا در استان یادآور شد و گفت: این خالی از سکنه شدن به دلایل مختلف از جمله بسته شدن بازارچه‌ها و خشکسالی بوده که پدیده حاشیه‌نشینی از آثار منفی آن بوده است.

معتمدیان با اشاره به سفرهای شهرستانی که ۶۰۰ مصوبه دستاورد آن بوده است افزود: سفرهایی با تیم مدیریتی استان به شهرستان‌ها و روستاها انجام و همه مطالبات مردم احصا شده و با  کار کارشناسی اولویت‌بندی و خدمات‌رسانی شروع شده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مصوبات با تلاش  شبانه‌روزی مدیران اتفاق افتاده که رضایت‌مندی مردم را در روستاها به دنبال داشته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امید است با توجه به انگیزه موجود و مشارکت بنیاد مستضعفان بتوانیم به عنوان خدمتگذاران مردم خارج کردن منطقه از محرومیت جامعه عمل بپوشانیم.

معتمدیان با تاکید براینکه اشتغالزایی از اولویت‌بندی جدی ما است یادآور شد: امید است در کنار زیرساخت‌های ایجاد شده بتوان جمعیت را تثبیت کرد.

وی گفت: در برنامه میان مدت سه ساله نیازها و  مطالبات مردم احصا و کار کارشناسی انجام شده که حمایت دستگاه‌های ملی را به دنبال خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام که در حداقل زمان بتوانیم تجهیز و بهره‌برداری کنیم در اولویت است که امیدواریم حضور بنیاد مستضعفان باعث خیر و برکت باشد .

وی افزود: در برنامه مشارکت حوزه‌های آموزشی، بهداشت و درمان و صدا و سیما مدنظر است که هرکجا با روحیه جهادی ورود پیدا کردیم، توفیق داشتیم.

معتمدیان با اشاره به رشد مطلوب شبکه‌های دیجیتال در استان گفت: از ابتدای بحث دیجیتال فقط ۴۰ ایستگاه در استان داشتیم ولی در یک سال‌گذشته ۴۴ دستگاه انجام گرفت که حرکت جهادی بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.