دکتر میترا حکیم‌شوشتری روز شنبه در دوره آموزشی مهارت فرزندپروری در بیرجند افزود: پرداختن به والدین به عنوان کسانی که هسته اصلی خانواده هستند در مقوله فرزندپروری مهم است و والدین باید خودشان به اندازه کافی در حوزه های عاطفی و روانی رشد کرده باشند، اینکه والدین خود را وقف کودکان کنند در فرزندپروری اثر منفی دارد.

وی یادآور شد: در فرزندپروری موفق بحث ثبات مهم است و اگر والدین از یکدیگر طلاق بگیرند باز هم باید  قوانین فرزندپروری را رعایت کنند، نحوه دستور دادن به کودک از قوانین فرزندپروری است به طور مثال اینکه به بچه بگوییم مسواک بزن این یک دستور است اما اگر بگوییم می‌خواهی مسواک بزنی این دیگر دستور نیست و کودکان باید برای اجرای قانون ها پیامد داشته باشند یعنی اگر به دستور عمل کنند مورد تشویق قرار گرفته و اگر رعایت نکنند با محرومیت از یک تفریح مواجه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: محرومیت‌ها نباید از نیازهای اساسی مثل خوراک و ... باشد بلکه می توان کودک را از یک اسباب‌بازی محروم کرد.

شوشتری گفت: والدینی که طلاق گرفتند باید نسبت به کودکان خود مثل گذشته توجه داشته و نقش والدگری آنها از بین نرود.

رییس گروه سلامت اجتماعی و روانی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: فرزندپروری در برنامه طرح تحول از سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد که این برنامه را با جذب کارشناسان ارشد سلامت روان آموزش دیده شروع کردیم و کارشناسان دوره آموزشی خود را گذرانده و برای ارائه خدمات به مردم آمادگی دارند.

محمدحسین نخعی افزود: بهورزان و مراقبان سلامت جامعه را به لحاظ اختلات روانی و اجتماعی غربال کرده و کسانی که غربال مثبت دارند کارهای درمانی آنها آغاز شده و کسانی که غربال‌گری منفی دارند به کلاس‌های آموزش فرزندپروری و مهارت‌های زندگی هدایت می‌شوند.

وی اظهار داشت: این کارگاه سه ساعته با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی برگزار می‌شود و گروه هدف ما همه مشاوران و روان‌شناسان استان هستند.

وی یادآور شد: ۱۳ مرکز جامع سلامت شهری در خراسان جنوبی داریم که روانشناس در این مراکز مستقر است و هر روانشناس باید ۵۰۰ بیمار روانی را در منطقه زیر پوشش خود پیدا کند.

رییس گروه سلامت اجتماعی و روانی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند بیان کرد: برنامه پیشگیری از خودکشی، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد، درمان اعتیاد و پیشگیری از همسر آزاری و ... از کارهای روانشناس مستقر در این مراکز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.