غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: هدف از برگزاری این همایش با حضور میهمانانی از سراسر کشور ارایه آخرین یافته‌های ترویجی و علمی در زمینه کشت پنبه است.

وی افزود: همچنین با برگزاری همایش ملی پنبه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بهره‌وری این محصول در خراسان جنوبی به سایر استان‌ها معرفی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یکی از محورهای همایش را استفاده از فناوری روز در کاشت، داشت و برداشت پنبه عنوان کرد و گفت: همچنین مسایل پس از برداشت، صنایع تبدیلی پنبه و کاربرد آن در روغن کشی و خوراک دام بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۷ استان از سراسر کشور برای شرکت در اولین همایش ملی پنبه دعوت شده‌اند اظهار داشت: تاکنون ۳۰۰ نفر در سایت همایش ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۷۰ مقاله علمی ترویجی به دبیرخانه ارسال و از این تعداد ۱۴۰ مقاله پذیرفته شده است.

قوسی از برگزاری هشت کارگاه آموزشی برای رفع نیازهای علمی و فنی بهره‌برداران در این همایش خبر داد و گفت: برگزاری سه کارگاه ویژه مدیران حوزه سازمان جهاد کشاورزی، بازدید از مزرعه کشت‌های حفاظتی و نشائی و برپایی نمایشگاه از دیگر برنامه‌های جانبی این همایش خواهد بود.

وی بیان کرد: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان این وزارتخانه برای شرکت در همایش ملی پنبه به استان دعوت شده‌اند.

گیاه صنعتی با مزیت‌های فراوان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پنبه گیاهی صنعتی با مزیت‌های فراوان است افزود: پنبه از لحاظ اشتغال‌زایی در قیاس با سایر محصولات مزیت‌های بیشتری دارد و از تمام الیاف آن می‌توان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: پنبه در زمینه روغن کشی نیز مقام دوم را در سطح جهان دارد که نشان از ارزش افزوده بالای آن است.

قوسی با تاکید بر اینکه الیاف پنبه خراسان جنوبی مرغوبیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد اظهار داشت: هفت هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیر کشت پنبه قرار دارد.

وی یکی از ارقام اصلاح شده پنبه را بذر خرداد معرفی کرد که کم آب‌بر است و افزود: سالانه ۷۰۰ تن بذر گواهی شده این نوع پنبه در شهرستان  بشرویه تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بذر استان به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ بهره بردار در صنعت پنبه مشغول فعالیت هستند افزود: هفت کارخانه در استان برای فرآوری این گیاه وجود دارد که سه مورد آن فعال است.

رتبه پنجم خراسان جنوبی در تولید پنبه 

وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی از لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید پنبه مقام پنجم را به خود اختصاص داده است .

قوسی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه از اراضی زیرکشت برداشت شود که این میزان نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد خواهد داشت.

وی زمان برداشت محصول پنبه را از ابتدای مهرماه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر چهار دستگاه مکانیزه در استان کار برداشت پنبه را انجام می‌دهد که یک دستگاه آن بومی سازی شده است.

بیشترین سطح زیرکشت پنبه در بشرویه

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بشرویه بیشترین سطح زیرکشت پنبه در استان را دارد اظهار داشت: در شهرستان‌های سرایان، زیرکوه، نهبندان و خوسف نیز این محصول کشت می‌شود.

وی با اشاره به کشت پنبه مله در خوسف گفت: کشت نشایی پنبه در این شهرستان ترویج شده که به صورت الگویی در دستور کار کشاورزان است.

قوسی یادآور شد: امسال خرید پنبه از کشاورزان توافقی انجام می‌شود چون قیمت تضمینی پایین بوده است.

وی با بیان اینکه امکان شرکت آنلاین در نخستین همایش ملی پنبه از طریق سایت  nccotton.areeo.ac.ir وجود دارد گفت: رونمایی از کرباس بشرویه و ۲ رقم دیگر از پنبه نیز در حاشیه این همایش انجام می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.