محمود حجتی روز دوشنبه در پیامی به مناسبت "روز جهانی پنبه" به همایشی که به همین منظور در کاشمر برپا شده است افزود: پنبه محصولی راهبردی در ضروریترین مصارف جامعه اعم از پوشاک، روغن، خوراک دام و دیگر محصولات صنعتی است لذا نقشی مهم در اقتصاد ملی و حفظ اشتغال دارد.

وی بر اینکه در شرایط فعلی به منظور کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم دستیابی به توسعه پایدار پنبه یک ضرورت انکارناپذیر است تاکید و بیان کرد: گرچه اقدامات سالهای اخیر امیدبخش بوده‌اند اما حجم نیازها و فرصتهای پیش‌ رو برای پایداری تولید پنبه فراتر از اقدامات موجود است. 
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از پیام خود به همایش روز جهانی پنبه آورده است: سوابق درخشان صنعت پنبه کشور مسئولیت ما را در بهبود شرایط آن و تقویت زنجیره ارزش پنبه از مزرعه تا صنعت سنگین می‌کند. دستیابی به این مهم و تداوم آن جز با مشارکت، همکاری و تعامل صنعت و تشکلهای مرتبط میسر نخواهد بود. 
وی افزود: افزایش عملکرد، بهبود کارایی مصرف آب، توسعه ضریب مکانیزاسیون و انتقال فناوری از راهبردهای اساسی برای مهیا نمودن زمینه توسعه پایدار کشت و تولید پنبه هستند که انتظار می‌رود در ستاد و سازمان جهاد کشاورزی استانها در دستور کار قرار گیرد.
حجتی گفت: امیدواریم فرصتی فراهم آید تا بار دیگر توجهات به سمت محصول ارزشمند پنبه جلب شده و با همکاری همه جانبه مسئولان دولتی و بخش خصوصی در زنجیره تولید و بازرگانی، تصمیمات موثری در زمینه ارتقاء پنبه کشور اتخاذ شود.

۵۰ درصد پنبه مورد نیاز ایران هم‌اینک در داخل کشور تولید و بقیه آن وارد می‌شود. سالانه حدود ۷۵ هزار تن پنبه در کشور تولید می شود که ۴۳ هزار تا ۴۵ هزار تن آن تولید کشتزارهای خراسان رضوی است.

۲۴ هزار و ۵۲۵ هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی زیر کشت محصول پنبه قرار دارد.

کاشمر در فاصله  ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. این شهرستان با ۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار در بخش کشاورزی بردار دارای ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین زراعی و ۳۲ هزار و ۴۰۰ باغ است. 

۷۴۹۶/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.