محمدحسین یکه خانی روز دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند افزود: دانش آموزانی که باید در نوبت عصر از کانون خانواده بهره‌مند شوند به دلیل دوشیفت بودن در مدرسه به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون ۸۲ کلاس درس به فضای آموزشی اضافه شده است گفت: به دلیل افزایش جمعیت و کمبود شدید فضای آموزشی این کلاس‌ها نمودی در وضعیت آموزشی استان ایجاد نکرد.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند اظهار داشت: دستگاه‌ها همکاری لازم را در زمینه مدرسه‌سازی ندارند و برای نوسازی مدرسه شهید فهمیده خیری پای کار آمد اما چون در تملک اداره کل اوقاف و امور خیریه بود نتوانستیم از توان خیر استفاده کنیم که مصیبتی بزرگ برای آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: مدارس مستهلک دیگری هم در شهرستان بیرجند وجود دارد که چون در تملک دستگاه دیگر است هیچ اقدامی برای تخریب و نوسازی نمی‌توان انجام داد و همکاری لازم هم در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

یکه خانی گفت: جالب است در مناطقی از شهر که کمبود شدید فضای آموزشی داریم زمین‌های با کاربری آموزشی در تملک اشخاص است که متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی دستگاه‌ها صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: برای تامین فضای آموزشی این شهرستان باید حکم حکومتی صادر شود و گرنه در سال‌های آینده به خاطر نبود کلاس درس شاهد پدیده‌ای به نام فرار جمعیتی خواهیم بود.

وی گفت: نبود زمین بلامعارض مشکل اصلی مدرسه‌سازی در شهرستان بیرجند است و ۲ خیر مدرسه‌ساز به دلیل عدم همکاری ادارات به استان‌های مجاور رفتند.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند افزود: به علت کمبود فضای آموزشی در مرکز استان میانگین جمعیت دانش آموزی در کلاس درس به بالای ۳۳ نفر رسیده است که این وضعیت بدون شک زمینه‌ساز افت شاخص‌های آموزشی خواهد شد.

وی گفت: سرانه فضای آموزشی در کشور هشت مترمربع به ازای هر دانش آموز است در حالی که این آمار در شهرستان بیرجند به ۴.۳ مترمربع رسیده و اگر فضای خالی روستایی را نادیده بگیریم همین وضعیت هم به شدت کاهش خواهد داشت.

یکه خوانی درخصوص واگذاری ساختمان‌های بلااستفاده در روستاها برای تامین اشتغال توضیح داد: با توجه به درخواست دهیاری‌ها برای واگذاری ساختمان‌های بلااستفاده با توجه به اسناد بالادستی موضوع مورد بررسی و نرخ‌گذاری صورت گرفته اما در ارتباط با روستای سرچاه تازیان دهیاری بدون هیچ گونه هماهنگی بخشی از ساختمان را تصرف کرده و حتی عملیات ساختمانی انجام داده است.

وی افزود: دهیاری سرچاه تازیان به دنبال واگذاری رایگان است اما واگذاری‌ها طبق مصوبات حقوقی باید صورت گیرد.

یادواره شهدای دانش آموز و فرهنگیان از دیگر مصوبات شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بود که یکه‌ خانی نقش دانش آموزان را از محوری‌ترین ارکان برگزاری این یادواره دانست و گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری نقش هنر در تفهیم مفاهیم غیرقابل انکار است که امیدواریم دانش آموزان در این یادواره نقش‌ ایفا کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در ارتباط با طرح ایران مهارت متوسطه دوره اول اظهار داشت: مهارت حل مساله و مهارت‌های فنی و حرفه ای از مهمترین شاخص‌های این طرح است که با رویکرد مهارت یا آموزش حرفه‌ای کوتاه مدت در ۲۲ آموزشگاه مرکز استان اجرا خواهد شد.

وی گفت: در این طرح هفت مدرسه به صورت رایگان از خدمات بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه انسداد مبادی بی‌سوادی یکی از مهمترین اسناد آموزشی است اضافه کرد: شناسایی آمار موردنیاز از مهمترین دغدغه‌ها در انسداد مبادی بی‌سوادی است و از طرفی مهاجرت و جا به جایی‌ها هم تا حدودی کار را سخت‌تر کرده است.

یکه خانی پس از شناسایی، جذب افراد را از دیگر دغدغه‌ها عنوان کرد و گفت: در کنار فاصله گرفتن برخی دانش آموزان از تحصیل که بخشی به خاطر مشکلات معیشتی خانواده است حضور این افراد در کنار سایر دانش آموزان هم دغدغه ایجاد می‌کند که باید به آن به صورت خاص توجه داشت.

وی ادامه داد: سال تحصیلی جاری را طوری آغاز کردیم که ۴۵ رتبه مهارتی در سطح کشور از آن دانش آموزان بیرجندی بود و شرکت ۱۱ هزار دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری و ۹۰ رتبه زیر هزار کنکور از دیگر افتخارات این مجموعه است.

یکه خانی گفت: از ۷۰ دانش آموز راه یافته به مسابقات کشوری ۵۸ دانش آموز بیرجندی حایز رتبه و ۹ نفر موفق به رتبه کشوری شدند.

وی افزود: پس از ۱۱ سال رتبه اول امتحانات نهایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت که بیرجند در سه رشته از چهار رشته درخشید.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند با بیان اینکه این موفقیت‌ها بخشی از افتخارات دانش آموزان است تصریح کرد: اگر فضا برای رشد و بالندگی دانش آموزان بیرجندی فراهم شود سهم قابل توجهی از افتخارات را کسب خواهند کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آموزش و پرورش تجلی‌گاه رشد و بالندگی است اما تا زمانی که برخی دستگاه‌ها نگاه مالی و تجاری به این دستگاه داشته باشند وضعیت فضای آموزشی حل نخواهد شد.

محمد زمانی افزود: بیرجند با کمبود زمین مواجه نیست، فضای آموزشی باید بزرگ باشد و ژاپن از وضعیت ساختمان‌های مسکونی می‌کاهد تا فضای آموزشی را گسترش دهد آن وقت ما زمین برای ساخت مدرسه نداریم.

وی گفت: در حوزه نیروی انسانی به عنوان منشاء تحول عزم ملی نیاز است، فضا و تجهیزات که کامل نیست، اولیا را ترغیب به کمک می‌کنیم و از طرفی می‌گوییم داوطلبانه است.

زمانی بیان کرد: جای تاسف دارد که فرد خیر به دلیل کم‌کاری ما اعتبار به استان دیگر برود، استانی که هفت پدر علم دارد اما برای ساخت فضای آموزشی نمی‌توانیم زمین تهیه کنیم.

وی با بیان این مطلب که معنا و مفهوم عدالت آموزشی کجاست افزود: راه و شهرسازی و شهرداری باید متوجه این آسیب باشند و آموزش و پرورش بیرجند با بحران فضای آموزشی مواجه است و نگرانیم که تحول را باید چطور ایجاد کنیم.

تشکیل کارگروه فضای آموزشی شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند از مهمترین مصوبات نشست امروز این شورا بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.