به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در جلسه معارفه رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان که با حضور مشاور وزیر و رییس اداری نمایندگی‌های داخل کشور وزارت امور خارجه برگزار شد افزود: باید از هم مرز بودن با کشور افغانستان به عنوان یک ظرفیت بی بدیل در جهت مبارزه با جنگ اقتصادی نظام سلطه ضد کشورمان و افزایش صادرات نهایت بهره را برد.

وی اظهار داشت: بایستی برای فعال‌تر کردن صادرات، پل‌های ارتباطی را با آن کشور تقویت کنیم که این مهم با تقویت دفتر نمایندگی در استان میسر می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به حضور پرتحرک رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در چهار ماه گذشته به عنوان سرپرست اشاره کرد و گفت: با انگیزه بالا و پیگیری‌های مطلوب این نمایندگی شاهد برداشتن گام‌های اساسی در جهت رشد و توسعه پایدار منطقه خواهیم بود.

وی به ظرفیت‌های مثال زدنی استان به ویژه در ابعاد اقتصادی اشاره کرد و افزود: باید با کار جهادی تلاش کرد ظرفیت‌های خطه زرخیز خراسان جنوبی به فعلیت درآید.

معتمدیان با تاکبد بر لزوم انجام کار فرهنگی در استان‌های هم مرز با کشور افغانستان یادآور شد: باید با توجه به مشترکات گسترده تاریخی، دینی، زبان و سایر موارد، پروژه‌های ایران هراسی را که توسط کشورهای مرتجع منطقه پیگیری می‌شود با شکست مواجه کرد.

وی به آمار بالای مهاجران کشور دوست و برادر افغانستان در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: باید با برشمردن این حمایت تاریخی از مردم مظلوم افغانستان در سال‌های گذشته، مناسبات فی مابین را تقویت کرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پذیرش محدود دانشجوی افغان در برخی دانشگاه‌های استان گفت: باید در زمینه جذب دانشجو و همچنین تقویت توریسم درمانی و جذب گردشگر از کشور افغانستان اقدام کنیم.

وی به سفر سفیر ایران در افغانستان به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در این سفر وی با ظرفیت‌های مختلف استان آشنا شد.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت‌های موجود کنسولی ایران در کشور افغانستان گفت: باید از کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در شهرهای هرات، مزارشریف و قندهار بهره جست و با برپایی نمایشگاه‌های محصولات استان در آنجا، ضمن معرفی محصولات متنوع استان به بازار بزرگ افغانستان، گامی بلند در جهت رونق صادرات برداشت.

وی با قدردانی از وزارت امور خارجه درخصوص راه‌اندازی معاونت اقتصادی در آن وزارتخانه گفت: حمایت وزارت امور خارجه از استان‌‎های مرزی باید بیش از پیش صورت پذیرد تا شاهد افزایش صادرات کشورمان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی به صادرات ۳۰ درصدی کشورمان به افغانستان از طریق این استان اشاره کرد و گفت: باید با بهره‌مندی بیش از پیش از پایانه‌‎های مرزی و منطقه ویژه اقتصادی استان، صادرات را افزایش داد.

وی رفت و آمد میان اتباع دو کشور را گامی مهم در جهت افزایش صادرات دانست و افزود: رونق صادرات با رونق گرفتن رفت و آمدها صورت می‌گیرد و باید تمامی موانع موجود را در جهت توسعه مناسبات برداشت.

استاندار خراسان جنوبی پیشنهاد داد کمیسیون مشترک مرزی بین استان‌های هم مرز با افغانستان تشکیل شود.

در این نشست حکم انتصاب محمد عرفانی مهارتی به عنوان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان خراسان جنوبی تقدیم شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.