محمدعلی مهتدی سه‌شنبه شب در نشست بصیرتی «مقاومت در اندیشه و عمل امام موسی صدر» در مدرسه علمیه رضویه بیرجند افزود: امروز مسائل اخلاقی در بین ما به فراموشی سپرده شده است در حالی که امام موسی صدر روی مسئله اخلاق تاکید داشت.

وی اظهار داشت: امام موسی صدر یک شخصیت فقیه، مبارز، دانشمند، مجتهد، عارف، هنرشناس و فیلسوف زمان خود بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: چند سالی سعادت حضور در خدمت امام موسی صدر را از نزدیک داشتم، ایشان توجه و اعتقاد ویژه‌ای به وحدت ادیان ابراهیمی در لبنان داشت و معتقد بود دین آمده برای اینکه در خدمت انسان باشد.

وی با اشاره به اینکه امام موسی صدر با متحد کردن ادیان و مذاهب مختلف در لبنان توانست جریان مقاومت را در میان جامعه لبنان نهادینه کند، بیان کرد: امام موسی صدر با رفتار خاص و منحصر به فردش توانست گروه‌های مقاومت اسلامی را در لبنان احیا کند تا حدی که از دل مقاومتی که وی با تکیه بر آموزه‌های اسلامی بنا نهاد، امروز حزب الله لبنان به وجود آمد که امروز به الگوی گروه‌های مقاومت در کشور های دیگر تبدیل شده است.

مهتدی  گفت: امام موسی صدر حرکتی انقلاب گونه برای حمایت از محرومان در لبنان به راه انداخت تا همه‌ افراد جامعه، فارغ از مذهب با هم برابر باشند و تبعیضی میان آن‌ها نباشد.

وی درباره‌ اقدامات امام موسی صدر در سال ۱۹۷۴ گفت: در این دوره، اوج مبارزات ایشان است و امام موسی صدر میتینگی در بعلبک لبنان و بعد در شهر صور تشکیل دادند و بیش از هزاران نفر از عشایر مسلح در آن شرکت می‌کردند و ایشان تهدید کردند که اگر دولت از مردم جنوب لبنان حمایت نکند و تبعیض را از بین نبرد این تظاهرات گسترده را به بیروت منتقل می‌کند.

وی اظهار داشت: هدف بعدی امام موسی صدر مقاومت در برابر اسرائیل بود که در آن زمان مرتب به جنوب لبنان حمله می‌کرد و امکاناتی برای مقابله و دفاع وجود نداشت، امام موسی صدر اسرائیل را خطری برای همه‌ جهان اسلام و انسانیت می‌دانستند و نه فقط لبنان.

مهتدی ایجاد تشکیلات برای شیعیان لبنان را از دیگر اهداف امام موسی صدر ذکر و اضافه کرد: دغدغه‌ اول ایشان این بود که جامعه تشیع را به مکتب اهل بیت(ع) آگاه کند و یک جامعه تشکیلاتی از شیعیان در لبنان تشکیل دهد.

وی گفت: زمانی که انقلاب اسلامی در حال پیروزی بود صدر در مقاله‌ای در روزنامه «لوموند» چاپ پاریس حمایت کامل خود را از انقلاب اسلامی ایران ابراز و تاکید کرد این یک حرکت اجتماعی و فرهنگی است و از همه جهانیان خواست از این انقلاب حمایت کنند که گفته‌های او در روزنامه لبنانی السفیر هم به چاپ رسید.

امام موسی صدر سال ۱۳۰۷ در قم متولد شد و پس از تحصیل در حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران، به عراق و لبنان سفر کرد.

او از زمان ورود به لبنان، صفحه تازه‌ای در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی این کشور گشود. 

این شخصیت بنام روز نهم شهریور ماه ۱۳۵۷ خورشیدی به همراه شیخ محمد یعقوب از علمای لبنان و عباس بدرالدین روزنامه نگار در دیدار رسمی از لیبی که به دعوت معمر قذافی رهبر وقت آن کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.