محمدعلی جاوید در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا ایجاد و توسعه امکانات رفاهی، تفریحی و فرهنگی در مرکز استان را یکی از رویکردهای اصلی شهرداری بیرجند در دوره اخیر بیان کرد.

وی با اشاره به شروع عملیات عمرانی پارک جنگلی بیرجند در ۴۰ هکتار اظهار داشت: این پارک که یک مجموعه کامل تفریحی خدماتی است بعد از بهره‌برداری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: با شروع نهضت درختکاری، ۱۰ هزار اصله درخت در شهر بیرجند تا پایان امسال کاشته می‌شود که از این تعداد پنج هزار درخت آذرماه و پنج هزار اصله نیز در اسفند کاشته می‌شود.

شهردار بیرجند بیان کرد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان این عملیات هزینه دارد اما مطالبه عمومی مردم توسعه فضای سبز شهری است.

وی گفت: در حوزه‌های فرهنگی فضای مناسبی برای برگزاری جشن‌ها نداشتیم که برای فرهنگسرای شهر امسال ۱۴ میلیارد تومان انتخاب پیمانکار شد و استاندار خراسان جنوبی هم در بازدید اخیر خود از کیفیت و سرعت کار ابراز رضایت کرد.

جاوید با بیان اینکه میدان اجتماعات بیرجند نیز شروع شده و در فازهای مختلف اجرایی خواهد شد گفت: در حوزه خدمات شهری پسماندها نیز زیرساخت آماده است و این هفته مناقصه خرید دستگاه‌های پردازش پسماندها را انجام می‌دهیم.

ظرفیت واقعی بودجه شهرداری بیش از این است 

شهردار بیرجند در پاسخ به این سوال که چه موضوعی باعث شد حتی با وجود شرایط سخت مالی اقدامات عمرانی شهر افزایش یابد گفت: در این زمینه به ظرفیت واقعی شهرداری از نظر بودجه نرسیده بودیم طوری که بودجه شهرداری در ۲ سال قبل ۶۰ میلیارد تومان بود که اگر ۱۰۰ درصد تحقق پیدا می‌کرد می‌توانستیم هزینه‌های جاری شهرداری را پرداخت کنیم.

وی افزود: اما این بودجه را با همکاری شورای شهر به ۱۳۰ میلیارد تومان رساندیم لذا آن مقدار که تفاوت بین این دو رقم است در اقدامات عمرانی خود را نشان می‌دهد.

جاوید گفت: وصول مطالبات از طریق صدور پروانه پروژه‌های عمرانی برای دستگاه‌های اجرایی به طور جدی دنبال شد و پرداخت عوارض‌ها را نیز ساماندهی کردیم به طوری که از شکل دستی و سنتی به سیستمی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش بودجه شهرداری کمیته درآمدی نیز فعال شده است تصریح کرد: هنوز به ۶۰ درصد ظرفیت بودجه شهرداری بیرجند نرسیده‌ایم و در شرایط فعلی بودجه این شهر باید حداقل ۲۲۰ میلیارد تومان باشد.

شهردار بیرجند گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه حقوق و مزایای و هزینه‌های جاری شهرداری است و اگر بتوانیم ظرفیت کامل بودجه شهرداری را به کار بگیریم کارهای عمرانی بسیار بزرگی می‌توان انجام داد.

وی افزود: شهرداری قبلا معوقات و بدهی داشت اما اکنون این بدهی‌ها به روز شده است.

طرح جامع ترافیکی شهر تا دی ماه آماده می‌شود

وی از تکمیل و تحویل طرح جامع ترافیکی تا پایان دی ماه خبر داد و گفت: بعد از آن در حوزه مسایل ترافیکی شهر از جمله ساخت تقاطع ، پایانه‌ها و خطوط ویژه می‌توان پروژه تعریف کرد.

جاوید با تاکید بر اینکه تاکنون شهرداری بیرجند برای اقدامات عمرانی ریالی تسهیلات از بانک‌ها دریافت نکرده است افزود: با این وجود بدهی‌ها هم صفر شده و امیدواریم در همان شرایط سخت پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

وی گفت: هر کدام از اعضای شورای شهر به صورت ویژه روی یک یا ۲ پروژه نظارت خواهند داشت و طی چند روز آینده در جلسه‌ای با استاندار وضعیت نهایی پروژه‌ها اعلام می‌شود.

شهردار بیرجند اظهار داشت: در شرایط فعلی نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستیم تا در پایان دوره چهار ساله شاهد تحول نسبی در حوزه شهری باشیم.

زمین های خالی چهره شهر را خراب می‌کند

شهردار بیرجند درباره زمین‌های خالی و رها شده در شهر، با تایید این مشکل گفت: زمین‌های خالی چهره شهر را خراب می‌کند در حالی که ظرفیت سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از این زمین‌ها در اختیار اوقاف یا بنیاد مستضعفان است اما آن بخشی که شهرداری اختیار دارد می‌توانیم برای واگذاری به سرمایه‌گذار اقدام کنیم.

جاوید افزود: درخواست‌ها و پیشنهادهایی به سازمان‌هایی که زمین رها شده دارند مطرح شده که با دریافت امتیازاتی از شهرداری در حوزه خدمات شهری بخشی از این اراضی را برای نیاز شهر واگذار کنند.

وی گفت: در محدوده خیابان انقلاب شهرداری حتی یک متر زمین برای فضای سبز ندارد و عمده اراضی متعلق به اوقاف است که پیشنهادهای لازم را ارایه کردیم.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در مناطق محروم به حوزه‌های شهری ورود پیدا کرده است افزود: ما حوزه سرمایه‌گذاری را در شهر بیرجند فعال کرده‌ایم که کارگزاری هم مستقر می‌شود زیرا در حوزه املاک و امتیازها با تهاتر هم ظرفیت سرمایه‌گذاری وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.