مجید پورعیسی روز دوشنبه در دومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی افزود: در تدوین این سند موضوعات مختلف از جمله فعالیت‌های اشتغالزا، تفاهم‌نامه‌های معین کشوری شامل احداث یک هزار هکتار گلخانه، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان، هاب منطقه‌ای شتر و موارد دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: سند توسعه اشتغال استان در برنامه پنجم توسعه نیز تدوین شده بود که اکنون با در نظر گرفتن موضوعات مختلف تا سال ۱۴۰۰ اصلاح، به روزرسانی و تدوین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان تابستان پارسال ۸.۹ درصد و امسال به ۷.۶ درصد رسید همچنین نرخ بیکاری استان تابستان پارسال ۴۰.۲ درصد بود که امسال به ۳۸.۷ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در سال گذشته ۳۰.۹ و اکنون ۲۵.۶ درصد است که بیش از پنج درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری سنین ۱۵ تا ۲۹ سال پارسال ۲۵.۲ درصد و امسال ۲۱.۶ درصد است.

وی تصریح کرد: سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص (افرادی که شاغل هستند اما درآمد آنها مناسب نیست) در استان پارسال ۱۳.۱ درصد و امسال ۶.۹ درصد است که نشان از کاهش ۶ درصدی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: سهم اشتغال در بخش کشاورزی اکنون ۲۸ درصد، خدمات ۳۸.۹ درصد، صنعت ۳۳ درصد، بخش عمومی ۱۶.۹ درصد و بخش خصوصی ۸۳.۱ درصد است.

وی تاکید کرد: جهت‌گیری‌های اشتغال نشان از رشد تدریجی و سالانه در حوزه اشتغال استان است به گونه‌ای که سهم بخش خصوصی و صنعت در اشتغال از سال گذشته تاکنون افزایش یافته است.

پورعیسی درخصوص جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان گفت: چند ماه است که این تسهیلات در استان جذب نشده است در حالیکه باید بانک‌ها طرح‌هایی در دست بررسی و معرفی شده به بانک‌ را تعیین تکلیف کنند.

وی افزود: برخی طرح‌های اشتغال متقاضی تسهیلات هستند و برخی طرح‌ها نیز تسهیلات دریافت کرده‌اند اما به دلیل نوسانات قیمتی خواستار افزایش تسهیلات هستند که باید این موضوع مورد توجه واقع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: تکلیف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بانک‌های عامل باید مشخص شود تا قدرت چانه‌زنی برای جذب مراحل بعدی تسهیلات اشغال پایدار روستایی و عشایری را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: هر دستگاه اجرایی که طرح اشتغال به بانک‌ها ارسال کرده است بایستی نمایندگانی تعیین کند تا به متقاضیان اعلام کند هرچه سریعتر پیگیر روند دریافت تسهیلات خود باشند.

پورعیسی گفت: بانک‌های عامل یک ماه مهلت دارند تا نسبت به جذب این مرحله تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اقدام کنند تا بعد از آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بتواند منابع مرحله بعدی را جذب کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.