حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم روز سه‌شنبه در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: دستگاه قضا امروز با تراکم پرونده‌ها مواجه و این آمار در استان‌ها مختلف است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی وضعیت مطلوبی در آمار پرونده‌ها دارد اظهار داشت: این آمار بیانگر تلاش همکاران و نجابت مردم خراسان جنوبی است.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: جلوگیری از ورود پرونده‌های بیهوده نیازمند نوآوری، ابتکار و خلاقیت است که باید با فکر و اندیشه  نو اما دلسوزانه به مردم اطلاع رسانی شود.

وی بیان کرد: استان‌هایی که وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند باید تلاش خود را در حوزه‌های دیگر مضاعف کنند برای مثال قضات و بازرسان از وضعیت زندانی بی‌خبر نباشند و از زندان‌ها سرکشی کنند.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه بازرسان تا تعیین تکلیف زندانی نباید خواب داشته باشند اظهار داشت: اگر این روند ادامه یابد حقی از کسی تضییع و زندان‌ها پر نمی‌شود.

وی یادآور شد: سرکشی از حوزه‌های قضایی برای روسای دادگستری باید به عنوان یک اصل در دستور کار قرار گیرد و تا جایی که می‌شود سرکشی‌ها سرزده باشد زیرا برخی‌ها جلوی مدیر کار را خوب نشان می‌دهند اما مردم را معطل می‌کنند.

مرتضوی مقدم گفت: روسای کل دادگستری از نحوه رسیدگی پرونده‌ها مطلع باشند که چطور با مردم برخورد می‌شود زیرا خدمت‌رسانی به مردم و اقامه عدل وظیفه ما است و باید کرامت مردم حفظ شود.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به مردم برای انسان اجر و عزت می‌آورد تصریح کرد: اگر قضات کرامت مردم را حفظ کنند نزد خداوند عزتمند خواهند بود.

وی گفت: درست است که پرونده‌های زیاد با روان انسان سرکار دارد ولی باید از هرگونه پرخاشگری جلوگیری و ارباب رجوع را با اخلاق خوش قانع کرد.

رئیس دیوان عالی کشور خطاب به قضات تاکید کرد: با توجه به قرارگیری در سال رونق تولید دست عده‌ای از تولیدکنندگان را که می‌شود با تعیین مهلت گرفت، بگیرید حتی اگر نیاز است با بانک‌ها هم برای گرفتن مهلت وارد مذاکره شوید، درست است که بعضی کارها وظیفه نیست اما انسانی است.

وی با بیان اینکه کم‌کاری و بی‌تفاوتی در تمامی حوزه‌های دولتی آفت است گفت: نباید نسبت به کاری که انجام می‌دهید بی توجه باشید بلکه حکمی که صادر می‌شود به اثر آن هم توجه کنید.

وی در ارتباط با برخی سئوالات و خواسته‌های اعضای شورای قضایی توضیح داد: از این پس در دیوان عالی کشور سعی بر این خواهد بود که پرونده‌های ویژه به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد تا روند رسیدگی به پرونده‌ها تسریع یابد.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم افزود: در ارتباط با ماده ۴۷۷ پرونده‌هایی که مدعی رای غیرشرعی دارند اگر تمام پرونده‌ها بخواهد به این سو ختم شود دیگر وقتی برای قضات نمی‌ماند تا به دیگر مسایل رسیدگی کنند.

وی گفت: در این ارتباط طبق دستور رئیس قوه قضاییه دستورالعملی صادر می‌شود که دستگاه قضا تا زمان اصلاح قانون براساس این دستورالعمل اقدام کند.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: در این میان وظیفه است که اگر پرونده‌ای با رای شرعی مغایرت داشت، سریع مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: در مواردی که اختلاس محرز می‌شود طبق قانون باید اصل مال به بیت‌المال برگردد و فقط نباید به اجرای حکم کفایت کرد.

رئیس دیوان عالی کشور درباره پروژه‌های نیمه تمام که به دلیل قصور خواسته یا ناخواسته مدیران ناتمام مانده است گفت: برخی مدیران با دلسوزی بی‌مورد دست به تغییر نقشه پروژه‌ها می‌زنند و درست است که دادگاه رای می‌دهد با سوءنیت کاری نکرده و اختلافی صورت نگرفته است اما معطل ماندن پروژه‌ها با افزایش زیربنا و نبود اعتبار نوعی تخلف است که باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط با پرونده‌های مواد مخدر که خودرو قاچاقچیان عموما به نام شخص دیگری است اگر به قاضی معلوم شود که مالکیت خودرو از آن قاچاقچی است، طبق قانون عمل شود.

مرتضوی مقدم گفت: گاهی نظر قاضی این است که اعلام مالکیت شخص ثالث، حق است اما در ارتباط با پرونده‌های محکوم به اعدام اگر تشخیص داده شود که خانواده پی از اعدام قاچاقچی در فقر به سر خواهند برد طبق اجازه مقام معظم رهبری به دیوان عالی کشور خودرو به خانواده برگردانده خواهد شد.

وی درباره ورود وکلا در دعاوی خانواده اظهار داشت: اگر راه‌حلی صورت گیرد تا وکلا پس از مشاوره دادگاه وارد عمل شوند بسیاری از پرونده‌ها مرتفع خواهد شد که این موضوع هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس دیوان عالی کشور شامگاه دوشنبه با استقبال استاندار خراسان جنوبی، رئیس کل دادگستری و جمعی از مسئولان استان وارد بیرجند شد و با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کرد.

حضور در نشست شورای اداری استان، سفر به شهرستان قاینات و نشست با قضات دادسرا و دادگاه‌های بیرجند از مهمترین برنامه‌های سفر سه روزه مرتضوی مقدم به خراسان جنوبی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.