محمد شریعتمداری روز دوشنبه در ششمین همایش روز ملی روستا و عشایر که در بیرجند مرکز خراسان جنوبی برگزار شد افزود: از این رقم تاکنون هفت هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان سهم دستگاه‌های بخشی و سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به نهادهای حمایتی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه دو موضوع اساسی اشتغال و بیمه حمایتی مورد توجه جدی دولت قرار گرفته است اظهار داشت: در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت به منظور ایجاد اشتغال روستایی و عشایری با نرخ چهار و ۶ درصد و سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد در اختیار کارآفرینان قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: از مجموع منابع مذکور تاکنون ۹ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان معادل ۸۳ درصد منابع از طریق چهار موسسه عامل در اختیار طرح‌ها و پروژه‌های روستایی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: همچنین به خاطر زلزله‌ای که در استان کرمانشاه رخ داد به منظور توسعه فعالیت‌های روستایی ۶۰۰ میلیارد تومان به طور خاص در اختیار این استان قرار گرفت.

شریعتمداری افزود: با پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۱۸۰ هزار اشتغال در کشور ایجاد شده است و سبب شده سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور از سه درصد در بهار سال ۹۷ به ۲۵ درصد در بهار ۹۸ افزایش یابد.

وی اضافه کرد: شاید سهم اشتغال روستایی در تابستان کاهش یابد چون افزایش سهم اشتغال در بهار ۹۸ حاصل اجرای بخش قابل ملاحظه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌ها است و اگر نتوان به صورت چرخشی این سهم را در روستاها نگه داریم سهم اشتغال کاهش پیدا می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به همین دلیل پیشنهاد مصوبه جدیدی را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دادیم تا به صورت چرخشی از این منابع موجود برای توسعه اشتغال روستایی همچنان بهره‌مند شویم و سهم اشتغال روستایی را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: در برخی روستاهای کشور با داشتن اینترنت پرسرعت تری‌جی و فورجی شاهد خروج مردم روستایی به مناطق شهری و حاشیه‌های شهر بودیم در حالیکه زیرساخت‌های زیادی در این روستاها انجام شده است.

شریعتمداری تصریح کرد: میزان بیکاری در مناطق روستایی از ۷.۷ درصد در تابستان پارسال به ۶.۶ درصد در تابستان امسال کاهش یافت.

وی گفت: ۶۷ درصد از مجموع منابعی که در اختیار ما قرار گرفته است در بخش کشاورزی به ویژه حوزه دامداری، صنایع تکمیلی، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صنایع فرآوری کشاورزی یکی از نیازهای اساسی کشور است افزود: صنایع فرآوری حدود ۲۶ درصد و فعالیت‌های گلخانه‌ای ۱۲ درصد از سهم منابع بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در جریان اجرای طرح‌های اشتغال که از تسهیلات استفاده کرده‌اند، نظارت‌ها به دقت انجام می‌شود، همچنین در مجموعه فعالیت‌های اشتغال‌زای کشور برنامه توسعه کسب و کارهای روستایی و اشتغال حمایتی و خُرد در حال اجرا است.

شریعتمداری با بیان اینکه طرح‌های اشتغالزا در کشور سبب ایجاد ۴۷۲ هزار فرصت شغلی خواهد شد اظهار داشت: همچنین با اجرای این طرح‌های پیش‌بینی شده ۳۸۵ هزار شغل در کشور تثبیت شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای تثبیت و بازگشت روستاییان از شهرها شده است موضوع بیمه اجتماعی روستاییان بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: با تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر و تلاش جدی دولت در تامین منابع صندوق، اکنون حدود یک میلیون نفر شامل ۲۵ درصد بیمه شده فعال عضو این صندوق هستند.

وی گفت: مجموعه فعالیت‌های صندوق بیمه روستاییان و عشایر در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به قبل روند افزایشی خوبی داشته و امید است با قوت بیشتری ادامه یابد.

شریعتمداری با بیان اینکه تعداد زنان بیمه شده در دولت تدبیر و امید  ۳۰ درصد افزایش یافته است افزود: همچنین زمینه بازنشستگی بیش از موعد ۴۵ هزار نفر نیز فراهم شده است.

وی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای این دولت رشد تعداد بیمه شدگان و سرمایه‌گذاری صندوق و دارایی‌های آن در مناطق روستایی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تاکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از محل صندوق بیمه روستاییان و عشایر در سطح کشور صورت گرفته است که موید این است در آینده می‌توان این مسیر را با قوت بیشتر ادامه داد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های آینده صندوق بیمه روستاییان و عشایر، شاهد حرکت جدید به سمت تنوع بخشی محصولات و خدمات خواهیم بود که کمک می‌کند حجم عظیمی از روستاییان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

شریعتمداری تاکید کرد: با توسعه زیربناهای روستایی قدم مهمی برداشتیم و با ادامه مسیر پرداخت منابع ارزان قیمت برای فعالیت‌های روستایی، اشتغال را در این مناطق تثبیت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح‌های اشتغال روستایی این است که جوانان تحصیل کرده برای مشارکت در طرح و حضور در روستاها اشتیاق پیدا کرده‌اند، روستاها قلب تپنده توسعه متوازن کشور هستند لذا امید است هر روز شاهد شکوفایی روستاها باشیم.

ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر امروز دوشنبه ۱۵ مهر نخستین بار خارج از تهران در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد و این استان میزبان معاون اول رئیس جمهوری، چهار وزیر، مسئولان کشوری و فعالان حوزه روستایی و عشایری بود.

هشت تفاهم‌نامه نیز در این همایش امضا شد که چهار تفاهم‌نامه متعلق به خراسان جنوبی است.

۱۵ مهر در تقویم رسمی کشور روز روستا و عشایر نام دارد پنج دوره پیشین همایش ملی روز روستا و عشایر در تهران برگزار شده بود.

معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز (دوشنبه) با سفر به بخش درح شهرستان سربیشه با مردم این منطقه مرزی نیز دیدار کرد.

۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.