حسن رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۴ روستای هدف گردشگری در استان خراسان جنوبی تاکنون شناسایی و معرفی شده است. 

وی اظهار داشت: این روستاها که از توانمندی‌ و قابلیت‌های بیشتری برای جذب گردشگر برخوردار هستند، توسط کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری با عنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص و توسط هیات دولت مصوب شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از روستاهای نایبند، خور، چنشت، ماخونیک، افین، فورگ، مصعبی و کریمو، باغستان، خرو، ازمیغان، اصفهک، سرند، پیرحاجات و ملوند به عنوان روستاهای هدف گردشگری این استان نام برد. 

وی گفت: در صورتی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردا میهمان خراسان جنوبی باشد، اقامتگاه بوم‌گردی روستای هریوند افتتاح خواهد شد.

رمضانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای شناسایی صنایع دستی فراموش شده در روستاها افزود: از بین ۳۰۰ رشته صنایع دستی کددار کشور ۸۰ رشته در خراسان جنوبی فعال شده که اغلب این صنایع دستی متعلق به روستاها است. 

وی بیان کرد: حوله بافی، چادرشب بافی، جاجیم بافی، برک بافی، سفالگری، مسگری و غیره از نمونه صنایع دستی احیا شده  فعال در نقاط روستایی و عشایری خراسان جنوبی است. 

وی گفت: برخی صنایع دستی از جمله قفل سازی، سراجی سنتی و کلاه مالی نیز صنایع دستی در حال فراموشی است که برای احیای آنها تلاش می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، حوله بافی (توبافی) را تنها صنایع دستی ثبت جهانی در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: مله بافی خوسف و تراش سنگ‌های نیمه قیمتی خور نیز به ثبت ملی رسیده که امیدواریم پرونده ثبت جهانی آن زودتر به نتیجه برسد. 

لوح ثبت جهانی روستای خراشاد (توبافی) که سال گذشته به فهرست میراث جهانی پیوست، نیز قرار است فردا در این روستا رونمایی شود.

همایش ملی روز روستا و عشایر بعد از پنج دوره برگزاری در تهران امسال نخستین بار در خراسان جنوبی برگزار می‌شود. 

استان خراسان جنوبی چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و توبافی روستای خراشاد دارد.

۹۸۹۳*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.