۲۵ خردادماه امسال ۱۴ بوم‌بازار به طور همزمان در خراسان جنوبی افتتاح شد که این بوم بازارها در گستره روستاهای مختلف اقصی نقاط استان فعالیت می‌کنند. 

یکی از این بوم‌بازارها در روستای شکراب که در فاصله حدود چهار کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده است هر هفته عصر جمعه برپا می‌شود و در یکی از جمعه‌های آخر شهریور فرصتی یافتیم تا سری به این بوم‌بازار بزنیم.

زنان روستا میزهای فروش محصولات را در ابتدای خیابان امیرکبیر و پایین دست قنات شکراب برپا کرده‌اند. 

محصولات متنوعی در این بوم‌بازار به چشم می‌خورد از ترشک، مربا، شیرینی و انواع نان خانگی گرفته تا سرویس آشپزخانه، فروش انواع میوه‌های فصل و آش رشته و... همه چیز در این بازار یافت می‌شود. 

بانوان سخت مشغول معرفی محصولات خود به مشتریان هستند یکی میوه گیاه کاکتوس را معرفی می‌کند و از خواصش می ‌گوید؛ آن دیگری نحوه درست کردن مربای آلو را برای مشتری شرح می‌دهد. 

یکی از میزها که تنوع محصولاتش بیشتر به چشم می‌خورد متعلق به خانم زینلی از اهالی روستای شکراب است. او روی میز دیگ آش رشته‌ای را گذاشته است و خریداران هم سرمست از بوی ادویه‌های آش مشتاق خرید هستند. 


در کنار آن بطری‌های ترشی، مربا و حتی عرقیجات هم به چشم می‌خورد، می‌گوید: «همه اینها را خودم درست کردم و مشتریان زیادی در شهر هم هستند که از این محصولات به طور مداوم سفارش می‌‎دهند».

حتی آوازه ترشی‌های این زن روستایی به تهران هم رسیده و او مشتریانی در پایتخت دارد که از محصولات بومی او خرید می‌کنند. 

اما آنچه که این زن روستایی او را از آینده کاری‌اش نگران کرده، نداشتن یک فضای مناسب برای تولید محصولات خانگی است.

 او پیشنهاد می‌دهد که در روستا مکانی در اختیارش بگذارند تا به عنوان کارگاه تجهیز کرده و حتی چند نفر دیگر هم کنار او مشغول به کار شوند. 

بانوان شکراب که به طور میانگین از حدود پنج هفته قبل حضور در بوم بازار را کنار هم تجربه کرده‌اند از حضور شهرنشینان در عصر روز جمعه خوشحال هستند که این روستا را به عنوان مقصدی برای خرید انتخاب می‌کنند. 

اما دغدغه مشترک این زنان برای روزهای سرد زمستان است  که شاید برف و باران‌های گاه و بی‌گاه آنها را از این فرصت ایجاد شده دور کند. 

یکی دیگر از دغدغه‌هایی که در صحبت با چند فروشنده بوم‌بازار مطرح شد این است که مسیر بازاریابی در بوم‌بازار زودتر مشخص شود تا انگیزه حضور پشت میزهای فروش به مرور زمان کم نشده و همچنان این بازارهای بومی با یک برند خاص ادامه حیات دهند. 
 

بوم‌بازار نمایشگاهی از آداب و رسوم روستاها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در بازدید از بوم‌بازار روستای شکراب بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: بوم‌بازار یک فرصت جدید برای معرفی توانمندی‌های جامعه روستایی بوده و از  چند جهت حایز اهمیت  است.
 

ناصر خوش خبر با تاکید بر اینکه محصول و تولید خاص هر روستا در این بوم‌بازارها  معرفی می‌شود افزود: از این طریق اقتصاد روستا رونق می‌گیرد و درآمد خانوار روستایی نیز به واسطه بوم‌بازارها وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

وی این مهم را در حذف واسطه‌ها اثرگذار دانست و اظهار داشت: مردم نیز می‌توانند بعضا از این بوم‌بازارها محصولات ارگانیک تهیه کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بعد فرهنگی و اجتماعی بوم‌بازارها گفت: حضور مردم شهر برای خرید از بوم‌بازار موجب می‌شود که از نزدیک با آداب و رسوم و فرهنگ روستا آشنا شوند خود به خود این مراودات پویایی و ترقی را در پی دارد.

وی ادامه داد: با افزایش ارتباط بین جامعه شهری و روستایی نگاه‌های مثبت و ایده‌های جدید در راستای توسعه جامعه روستایی ایجاد می‌شود.

خوش خبر از جامعه روستایی به عنوان یک قشر زحمتکش یاد کرد که در تولید نقش اساسی دارند و افزود: حضور مسئولان و متولیان حوزه مدیریت روستایی در چنین برنامه‌هایی برای دلگرمی مردم روستا نقش اساسی دارد و باید تلاش کنیم جاهایی که بوم‌بازار هنوز اول کار است موانع برطرف شده تا دوام و بقا داشته باشد و مردم بتوانند با دلگرمی در این بوم‌بازارها شرکت کنند. 

وی بیان کرد: مردم شهری بخشی ازاوقات فراغت خود را با حضور در چنین بوم بازارهایی سپری و از نزدیک فرهنگ و تولیدات خاص هر روستا  مشاهده و استفاده کنند.

جذب گردشگر برای روستاها از گذر بوم‌بازار

مؤسس بوم‌بازار کشور که این ایده را از خراسان جنوبی آغاز و در تلاش است به سایر استان‌ها نیز تعمیم دهد معتقد است بوم بازار صرفا به معنای فروش محصولات بومی روستا در بخش‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی نیست، بلکه هر آنچه در روستا وجود دارد به این برند می‌تواند مرتبط شود. 

 محمد احسانبخش یکی از اهداف بوم‌بازار را جذب گردشگر برای روستاها عنوان کرد و افزود: تقویت گردشگری با کمک بوم‌بازار  یکی از عرصه‌های جذب پول برای روستاهاست زیرا دنیای گردشگری روستایی و طبیعت گردی، دیگر وجود هتل چهار ستاره و یا اقامتگاه‌های لوکس را ملاک جذب دیگران نمی‌داند بلکه انسان‌ها، گمشده‌ای نایاب دارند که محبت و مهربانی است، سرمایه‌ای بی‌همتا که در تک تک روستاهای ایران وجود دارد و از این سرمایه باید برای جذب دیگران استفاده کنند.

وی به شکل‌گیری اولین بوم‌بازار در روستای محمودآباد بیرجند اشاره کرد و افزود: قیمت گران و غیر متعارف یک کالا، تمام بوم‌بازار را زیر سوال می‌برد بنا براین همواره توصیه می‌شود فروشندگان در بوم‌بازارها قیمت کالاهای خود را ۱۵ تا ۲۰ در صد ارزان‌تر بفروشند.

احسانبخش هدف اصلی از راه اندازی این بوم‌بازارها را توانمندی اقتصادی روستاها و ایجاد فضای رقابتی برای فروش محصولات تولیدی روستاییان عنوان کرد و افزود: تاکنون شناسنامه ٨٣ روستا با عنوان روستاهای مولد و روستاهای بوم‌بازاری در شهرستان‌های بیرجند، قاین، خوسف، فردوس، بشرویه، نهبندان، طبس، زیرکوه، درمیان، سرایان، سربیشه و شهر مود تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه بوم‌بازار یک برند اختصاصی است اظهار داشت: این برند به شماره ۳۲۲۸۱۴ به تاریخ ۲۸ بهمن ۹۷ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرکز مالکیت معنوی به ثبت رسیده است.

مؤسس بوم‌بازار کشور یادآور شد: طرح بوم بازار در روستاهای سایر نقاط کشور هم مراحل مطالعاتی و اجرایی خود را سپری می‌کند.

وی آموزش را مهمترین رکن پایداری بوم‌بازارهای روستایی عنوان کرد و ادامه داد: بر همین اساس مسئول آموزش مشخص شده و پیش از راه اندازی معمولا سرفصل‌هایی به اعضای بوم‌بازار ارایه می‌شود. 

احسانبخش با تاکید بر اینکه ایجاد انگیزه و خودباری اصلی ترین موضوع در بحث آموزش اعضای بوم‌بازار است گفت: از همین طریق نتایج بسیار خوبی را در بحث توانمند شدن اعضا شاهد هستیم. 

وی  افتتاح ۱۰ بوم‌بازار در یکی دیگر از استان‌های کشور را از برنامه‌های آینده به عنوان گام دوم اعلام کرد و افزود: با این اقدام ارتباط تجاری مشترک بین بوم‌بازارها ایجاد شده و می‌توان در راستای تجاری‌سازی چند محصول خراسان جنوبی از سوی سازمان فروش بوم‌بازار گام برداشت.

موسس بوم‌بازار کشور گفت: در گام دوم همزمان با همایش ملی روز روستا و عشایر که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و تنی چند از وزرا در استان خراسان جنوبی ۱۵ مهرماه امسال برگزار می‌شود تفاهم نامه‌ای امضا و فعالیت‌های بوم‌بازارها در چند استان کشور کلید خواهد خورد.

۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.