به گزارش ایرنا پیشینه سکونت گروهی در شهرستان دزفول به هزاره هشتم پس از میلاد باز می گردد و در مدت این 10 هزار سال تمدن وفرهنگی غنی در این منطقه شکل گرفته است.
دزفول دومین شهرستان پرجمعیت استان خوزستان محسوب می شود که با دارابودن پل ساسانی قدیمی ترین پل استوار جهان ،بزرگترین آبشار خاورمیانه ،تپه های چغامیش ،آرامگاه یعقوب لیث صفاری ،دانشگاه جندی شاپور ،رود دز ،بافت تاریخی و هزاران ظرفیت دیگر می تواند به یکی از مقاصد گردشگری کشور تبدیل شود.
وجود کوههای بلند و دره های عمیق ،آثار ارزشمند باستانی، طبیعی ، و مذهبی ، آداب و رسوم خاص و صنایع دستی در هر فصل سال دزفول را به مقصدی برای گردشگران در همه فصول تبدیل کرده است .
با وجود اینکه خوزستان در فصل تابستان یکی از گرمترین استان های کشور است در شمال خوزستان عبور رودخانه دز از وسط شهر دزفول تفریحگاه های زیبایی برای ماههای گرم سال بوجود آورده که مقصد مردم شهرستان ها و استانهای همجوار نیز شده است .
ظرفیت های موجود در شهرستان دزفول می طلبد گردشگری در این شهرستان از سطح شهری و استانی خارج و در سطح کشوری و جهانی مطرح شود.
به گزارش ایرنا مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول دزپارس برندسازی را لازمه توسعه گردشگری شهری دانست و گفت:برندسازی فرایند درک،شناخت و معرفی متمایز و رقابتی یک شهر است زیرا اگر عناصر شهری بصورت مجزا و بدون برنامه ای هدفمند ارائه شوند کارکرد چندانی نخواهند داشت .
محمد آذرکیش افزود:برند شهری یک مفهوم قدرتمند برای تمایز فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی است که شامل تمام عناصر هویت بخش هر شهر می شود و برگرفته از فرهنگ و تمدن شهر به همراه آداب و رسوم آن است.
***بافت قدیم عنصر هویت بخش شهر دزفول است
وی افزود:از آنجایی که رقابت های زیادی بین شهرهای مختلف برای مطرح شدن وجود دارد از این رو هر یک از شهرهای مطرح جهان در تلاش اند برای خود برندی خاص و متمایز داشته باشند تا در کنار رونق اقتصادی آن جذب سرمایه کنند.
وی گفت:اگر دزفول به عنوان یک شهر تاریخی معرفی شود می تواند علاقمندان زیادی در حوزه تاریخ جذب کند.
آذرکیش اظهار کرد:بیش از 150 شاخص و جاذبه باستانی ، گردشگری و تاریخی و طبیعی در شهرستان دزفول وجود دارد که می توانند با ذهنیتی جذاب شهر دزفول را معرفی کنند لذا حفظ این آثار باید برای همه اقشار جامعه مهم تلقی شود.
وی بیان داشت:آبشار شوی بزرگترین آبشار خاورمیانه و بزرگترین آبشار چشمه ای دنیاست که می تواند عنصر متمایزی محسوب ود ضمن اینکه دانشگاه جندی شاپور دزفول قدیمی ترین مرکز علمی جهان و رودخانه دز یکی از زیباترین رودخانه های کشور می باشد .
وی افزود:چغامیش که در موزه ایران باستان از آن به عنوان کهن ترین شهر ایران باستان پیش از تاریخ یاد می شود یکی از نخستین شهرهای متمدن و قدیمی ترین سند دریانوردی و خط دنیا محسوب می شودکه وجود همه این آثار ارزشمند می تواند زمینه ساز ایجاد موزه باستان شناسی در این شهرستان باشد و جذب گردشگر کند.
آذرکیش اظهار کرد:در کنار این آثار منحصربفرد،پل ساسانی در کنار بافت قدیم با بافت آجری بناها و وجود آستانه سبزقبا ، آرامگاه یعقوب لیث صفاری ،مسجد جامع به عنوان یکی از 10 مسجد جامع تاریخی کشور و وجود قمش های فراوان در کنار پایتخت مقاومت می تواند رونق گردشگری دفاع مقدس را به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد:علاوه بر این آثار،مهر اصالت صنعت خراطی در دزفول به همراه کپوو قلم نی در کنار گل های رز و مریم می تواند زمینه ای برای برند شهری دزفول باشند ضمن اینکه موقعیت جغرافیایی شهرستان دزفول در کنار شهرهای شوش و شوشتر و آثار جهانی این شهرها می تواند دزفول را به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل کند که نیازمند جذب هدفمند گردشگر است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نیز گفت:تنوع بکر رودخانه و جنگل های دزفول از نسل های پیشین به ما رسیده و نسل حاضر باید طبق وظیفه اخلاقی حافظ آنها باشد.
فرهاد قلی نژاد با بیان اینکه استفاده از ذخایر طبیعی باید تضمین کننده سلامت و حفظ آن باشد افزود: یک درخت بلوط با حدود 800 سال عمر یک ارزش محسوب می شود لذا نگاه توسعه پایدار باید از منظر گردشگری و اقتصادی بررسی شود.
وی عمده فعالیت های گردشگری را طبیعت گردی،تماشای حیات وحش،شکار تفریحی،ماهیگیری،تفریحات فیزیکی پرتحرک مانند کوهنوردی و غارپیمایی و تماشای منظرگاه های طبیعی عنوان کرد و گفت:جنگل های دز و کرخه آخرین جنگل های گرمسیری بین النهرین و تنها زیستگاه های گونه گوزن زرد ایرانی است که یک نوع برند است و با توجه به اینکه جنگل های ذکرشده زیستگاه آخرین گوزنهای زرد هستند باید ارزش گذاری شوند.
وی ادامه داد:این در حالی است که اگر توسعه اقتصادی و فعال شدن بازار و جوامع محلی با جذب گردشگر اگر بدون مدیریت باشد آثار منفی و مخرب فراوانی به دنبال دارد برای مثال در ساحل رودخانه دز رستوران ساخته می شود که ورود فاضلاب آن به رودخانه به یک دغدغه زیست محیطی تبدیل شده البته جلوی ورود چنین فاضلاب هایی به دز گرفته شده است.
قلی نژاد نبود جاده دسترسی را یکی از مشکلات آبشار شوی دانست و گفت:اگر احداث جاده دسترسی به شوی بدون مطالعات انجام شود در آینده آبشار را تخریب می کند ضمن اینکه ورود گردشگر به مناطق بکر موجب قطع درختان و پوشش گیاهی،شکار غیرمجاز و از بین رفتن زنجیره غذایی جانوران می شود .
وی ادامه داد:در کنار این نکات،جوامع محلی گردشگران را مزاحم می دانند که تاکنون درگیری های زیادی در این مناطق رخ داده که باید در این خصوص فرهنگ سازی شود و مزایای ورود گردشگر به مناطق بکر برای آنها توضیح داده شود.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.