رضا رحمانی عصر شنبه در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه به این استان برگزار شد افزود: استاندار خراسان جنوبی خواستار اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ شدند که با آن موافقت کردیم.

وی بیان کرد: با اینکه با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه‎‌ایم اما با تامین اعتبار طرح توسعه لاستیک سنگین شرکت کویر تایر بیرجند موافقت کردیم چون این طرح برای ما مهم است لذا از هر جا شده سعی داریم منابع را تامین کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از سیاست‌های این وزارتخانه در دوره جدید را بازگشایی هر نوع گذرگاه مرزی خاکی و زمینی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین مبادلات را با کشورهایی از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان داریم که برای بازگشایی مرز خراسان جنوبی از جانب افغانستان نیز پیگیری‌های لازم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی افزود: خراسان جنوبی دارای موقعیت مرزی است اما سه بازارچه این استان از جانب کشور افغانستان یکطرفه بسته شده که بازگشایی بازارچه‌های مرزی را به جد در دستور کار داریم.

رحمانی اظهار داشت: نمایشگاه محصولات تولیدی کشور با محوریت خراسان جنوبی آبان امسال در مزار شریف افغانستان برگزار می‌شود که برای یارانه شرکت‌ها خواستار مساعدت شدید.

وی گفت: استان مرزی خراسان جنوبی همه نعمت‌ها را یکجا دارد و یکی از آنها داشتن بهترین انسان‌هاست که اگر عمر داشته باشم نیت کرده‌ام حتما با مردم مناطق مرزی استان دیدار داشته باشم.

وزیر صمت یادآور شد: تاکنون تنها برای مجتمع فولاد قاینات ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که کار بسیار بزرگی است و در استان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: در دوره‌ای قرار داریم که محدودیت‌های بودجه‌ای شدید است اما ۱۱ استان محروم را در اولویت پروژه‌ها قرار داده‌ایم و هیچ محدودیتی قائل نخواهیم شد.

رحمانی افزود: در دوره جدید به ویژه در حوزه معادن که اکثر آنها صنایع معدنی در مناطق روستایی و شهرستان‌ها هستند، سیاست راهبردی این است که هر گونه جذب نیرو باید از همان منطقه انجام شود و این موضوع کتبی ابلاغ شده اما به همراهی مسئولان نیاز داریم.

وی گفت: در برخی مناطق پیمانکار غیربومی است لذا نیروهای انسانی نیز از خارج منطقه یا استان به کارگیری می‌شوند در حالیکه دلیلی ندارد و سیاست این است نیروی موردنیاز از همان منطقه جذب شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین باید گردش مالی واحد تولیدی در همان استان جذب شود به علاوه اینکه تدارکات شرکت تا جای ممکن از شهرستان و استان تامین شود و اگر این موارد عملیاتی شود مردم نیز خدمات را لمس خواهند کرد.

وی وجود معادن را از دیگر ظرفیت‌های استان مرزی خراسان جنوبی برشمرد و افزود: دروازه فعال کردن معادن، اکتشافات است که امسال خراسان جنوبی در این زمینه رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

رحمانی تصریح کرد: بیشترین بودجه اکتشاف کشور را به خراسان جنوبی اختصاص داده‌ایم و مشخص است تصمیم ما درست بوده زیرا ذخایر معدنی استان از ۲ میلیارد تن به ۳.۷ میلیارد تن رسیده است که با اکتشافات جدید نیز افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه باید برای سرمایه‌گذاران حوزه معادن فرش قرمز پهن شود اظهار داشت: بایستی زمینه جذب سرمایه‌گذاران در استان فراهم شود زیرا هیچ تضادی نداریم و هر جا بخش خصوصی اعلام آمادگی کند ما نیز حمایت خواهیم کرد.

وزیر صمت در ارتباط با تعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی گفت: سیاست ما توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست چون بناست این اتفاق با برنامه باشد در غیر این صورت آسیب می‌بینیم.

وی اضافه کرد: برای تفویض اختیار به استان خراسان جنوبی آمادگی داریم و نباید از حوزه ما نگران باشید برای آنچه نیاز است در استان تصمیم‌گیری کنید زیرا در خراسان جنوبی هیچ محدودیتی نداریم.

رحمانی خواستار تشکیل شورای معادن استان شد و گفت: در خصوص اکتشافات معدنی ما نیز مدافع منابع طبیعی و محیط زیست هستیم اما کارخانه اسید در مس سرچشمه با هزینه کرد صدها میلیارد تومان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: نباید در این حوزه زیاد سخت‌گیری کرد، خراسان جنوبی صدها کیلومتر مساحت دارد و چرا باید در این استان نیز مانند رامسر مشکل داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موانع قانونی در این زمینه وجود دارد اما می‌خواهیم موضوع با تفاهم حل شود، البته در مورد واگذاری دست ما بسته است و باید از طریق مزایده پیش برویم.

وی در ارتباط با صادرات خراسان جنوبی گفت: صادرات نه تنها با افغانستان که با کشورهای آسیای میانه باید کارگروه تشکیل شود و برای محصولات مختلف بخش خصوصی ورود کند.

رحمانی افزود: به ویژه اکنون در دوره تحریم نگذارید صادرات افت پیدا کند و تنها اختلاف روی صادرات ریالی است که اخیرا در شورای گفت و گو به بحث گذاشته شده است.

وی گفت: قصد داشتیم ۲ روز در خراسان جنوبی باشیم اما به دلیل جلساتی که باید حضور داشته باشیم به یک روز تبدیل شد و برخی معاونان در شهرستان‌های استان حضور یافتند و در آینده نه چندان دور سعی می‌کنیم به استان سفر کرده و از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان‌هایی از قبیل طبس، نهبندان و فردوس قرار بگیریم.

وی اظهار داشت: امروز مسئولان خراسان جنوبی هماهنگ هستند که نعمت است و ما نیز انگیزه داریم مناطق کمتر برخودار یا محروم را در اولویت امور قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (شنبه) به همراه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد خراسان جنوبی شد.

رحمانی واحد تولید پروفیل و در و پنجره یو پی وی سی و واحد تولید لوله پلی اتیلن را در شهرک صنعتی قاین افتتاح و از کارخانه فرآوری و بسته بندی «تروند زعفران» بازدید کرد.

همچنین خط تولید جرم‌های دیرگداز قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه اکسید منیزیم در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

وزیر صمت ضمن بازدید از کارخانه‌های کویر تایر و کاشی فرزاد بیرجند، در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان شرکت کرد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.