مصطفی بهی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: تاکنون ۵۸۳ روستای استان به پهن باند شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و با این اقدام تا پایان سال جاری یکهزار و ۲۲۲ روستا و آبادی استان به پهن باند شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی عنوان کرد: در هفته دولت امسال نیز هفت سایت اینترنت پرسرعت روستایی با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در استان راه‌اندازی می‌شود که ۹۴ روستای استان به پهن باند شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

بهی اظهار داشت: هم اکنون ۷۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند که تا پایان سال جاری این مقدار به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ضریب نفوذ مشترکین اینترنت پهن باند ثابت و سیار در استان را ۸۵.۲۷ درصد ذکر و اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۹ روستا استان دارای اینترنت پرسرعت ADSL و ۵۸۳ روستا دارای اینترنت پرسرعت بی‌سیم هستند.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان به شبکه تلفن همراه متصل هستند گفت: ضریب نفوذ اپراتور همراه اول در استان ۶۸ درصد، ایرانسل ۴۱ درصد و رایتل نیز ۲ درصد است.

وی گفت: در حال حاضر یکهزار و ۹۴ روستای دارای سکنه استان از سرویس تلفن همراه بهره‌مند هستند و تا پایان امسال این سرویس در ۵۴ روستای دیگر ایجاد یا ارتقا می‌یابد.

بهی ادامه داد: همچنین طبق برنامه‌های جدید وزارت ارتباطات اجرای طرح رومینگ در دو حوزه دیتا و ویس در حال پیگیری است و در حال حاضر در ۵۰۶ روستا رومینگ ویس بین شرکت همراه اول و ایرانسل فعال شده است.

وی با بیان اینکه میزان پوشش شبکه تلفن همراه در جاده‌های اصلی استان ۹۴ درصد است، افزود: ۲۱ کیلومتر از محور چاهداشی - دهسلم و ۱۵ کیلومتر از محور طبس - یزد فاقد پوشش ارتباطی هستند که تا پایان سال این مشکل رفع می‌شود و با اجرای آن ضریب پوشش ارتباطی جاده‌های استان به ۹۸ درصد افزایش می‌یابد.

بهی بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به‌هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

وی ادامه داد: همه اطلاعات و ارتباطات، کارها، خریدها، بازی‌ها و غیره در یک شبکه داخلی مدیریت، نگهداری و محافظت می‌شود.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه این شبکه مشتمل بر شبکه‌های مختلفی از جمله شبکه مالیاتی، سلامت، بانکی و علمی است، اضافه کرد: در حال حاضر در سطح کشور ۱۸ مرکز داده داریم که سازمان‌های مختلف متناسب با اهداف خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

بهی با اشاره به اینکه این شبکه دارای سه لایه محتوا، خدمات و توسعه زیرساخت است، افزود: لایه یک این شبکه مبنی بر توسعه زیرساخت‌ها به طور مستقیم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذار شده اما در لایه دوم و سوم این شبکه همه دستگاه‌ها و نهادها باید همکاری و دقت نظر داشته باشند.

وی محیط سالم و عاری از فساد جهت فعالیت در محیط مجازی برای آحاد کاربران، خارج نشدن اطلاعات و دیتاهای کاربران از کشور، کاهش هزینه‌ها برای کاربران، دارای بستری امن، پیشرفته و متکی به جدیدترین فناوری‌های نوین و بومی را از شاخصه‌ها و مزایای شبکه ملی اطلاعات ذکر کرد.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از تحقق بیش از ۸۰ درصدی از سند تبین الزامات این شبکه خبر داد و گفت: تاکنون در این زمینه بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و هفت هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

بهی اضافه کرد: همچنین خدمات ابری داخلی این شبکه نسبت به شهریور ماه سال ۹۶ بالغ بر ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اجرای طرح نوآفرین در راستای توسعه اشتغال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گفت: این طرح برای حمایت از جوانان ایده پرداز برای پیاده سازی ایده‌های خود بر بستر فناوری اطلاعات و همچنین حمایت از شرکت‌های فناوری اطلاعات که دارای ایده برای ایجاد کسب و کار هستند، اجرا می‌شود.

بهی افزود: براساس این طرح قوانین و مقررات بیمه، مالیات و حتی جذب سرمایه گذار برای شرکت‌ها تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی پارک اقتصاد دیجیتال در استان در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: این پارک نیز در راستای طرح نوآفرین بوده که اگر بتوانیم فضای مورد نیاز آن را تامین کنیم تجهیز آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اضافه کرد: این پارک محل حضور شرکت‌های نوپا و استارت آپ‌های حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

۷۵۵۶* ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.