«محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان جنوبی و «محمدعلی طالبی» استاندار یزد روز پنجشنبه با هم دیدار و این تفاهم‌نامه مشترک را امضا کردند.

استاندار خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌نامه از تجربه دو استان در بخش‌های مختلف برای پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر استان‌های خراسان جنوبی و یزد بهره گرفته خواهد شد.

معتمدیان، گسترش امنیت و استاندارد راه‌ها، توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به اقلیم مشترک، اجرای هرچه بیشتر سیستم‌های آبیاری نوین، همکاری مراکز تحقیقات شوری، ایجاد خط هوایی بیرجند - یزد، توسعه صادرات یزد به افغانستان از مرز خراسان جنوبی، برپایی نمایشگاه‌های محصولات فصلی دو استان و بهره گیری از تجربیات گردشگری و میراث فرهنگی استان‌های یزد و خراسان جنوبی را از جمله بندها و اهداف امضای این تفاهم‌نامه اعلام کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین مصوباتی که در تفاهم‌نامه قید شده‌، توجه به تردد و ارتباطات از جمله سرعت بخشی به دوبانده سازی محور طبس - یزد و ایجاد خط پروازی بین بیرجند - یزد است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده صادرات استان یزد به افغانستان از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود گفت: در این زمینه قرار شد همکاری‌ها و برنامه‌های مشترکی برای روان‌سازی و افزایش صادرات استان یزد را در دستور کار قرار دهیم.

وی بیان کرد: مشاهبت‌های زیادی در اقلیم استان یزد و خراسان جنوبی وجود دارد که در این زمینه کشت گلخانه‌ای را براساس سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی ما نیز در دستور کار داریم.

معتمدیان افزود: یزد یکی از استان‌هایی است که در سال‌های اخیر توفیقات خوبی در زمینه کشت گلخانه داشته و اولین استانی است که بیشترین تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای را در کشور دارد.

وی اظهار داشت: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای یزد ۲ درصد است اما میزان تولیدات محصولات گلخانه‌ای این استان بیش از ۳۶ درصد است که درآمد ناخالص این استان در بخش کشاورزی رقم قابل توجهی است و در این زمینه هم همکاری‌های خوبی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: همچنین در بخش گردشگری نیز با توجه با ظرفیت‌های دو استان همکاری‌های خوبی خواهیم داشت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به دانشگاه‌هایی که در خراسان جنوبی و یزد وجود دارد شاهد همکاری‌های خوبی در این زمینه هم خواهیم بود.

وی افزود: به دنبال این هستیم که از سرمایه گذاران یزد به استان دعوت کنیم تا در بخش‌های مختلف فرآوری محصولات معدنی و کشاورزی شاهد حضور سرمایه گذاران یزدی در استان باشیم.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی با ۶ استان کشور همسایه است که در راستای سند راهبردی توسعه شرق کشور نیازمند همکاری‌های مشترک بین استان‌های شرقی هستیم.

معتمدیان گفت: در همین راستا براساس برنامه ریزی‌های انجام شده اولین سفر خودمان را به استان یزد آغاز کردیم و جلسات متعددی با استاندار، معاونان استانداری یزد و مسئولان دستگاه‌های اجرایی این استان برگزار کردیم.

 وی افزود: علاوه بر این دیدارها، بازدیدهایی هم از مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات ملی شوری، مرکز تحقیقات پرورش ماهی تیلاپیا و واحد تحقیقات شتر این استان انجام شد همچنین بازدیدهای از بافت تاریخی یزد، بوم گردی‌ها و شهرستان بافق این استان انجام دادیم.

۷۵۵۶*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.