مهدی هاشمی مقدم روز یکشنبه به مناسبت روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان خراسان جنوبی افزود: شرکت آب و فاضلاب شهری (آبفا) یک شرکت زیرساختی خدماتی است اما در بعد اجتماعی نیازمند همکاری مردم و مسئولان هستیم و بدون این همکاری کار پیش نمی‌رود. 

وی با اشاره به ماهیت خصوصی و خودگردان بودن شرکت آب و فاضلاب شهری تصریح کرد: اگر نگاه به آب اقتصادی نباشد، عقب‌ماندگی‌های تاریخی را نمی توان جبران کرد لذا نیاز است که در تعرفه آب بازنگری انجام شود. 

مدیرعامل شرکت آبفا استان خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی پایین‌ترین تعرفه آب را در کشور دارد گفت: این در حالی است که استحصال آب در استان با مشکل مواجه بوده و نیازمند همکاری شورای‌های اسلامی در بازنگری تعرفه آب هستیم. 

وی ادامه داد: به خاطر اختلاف بین قیمت واقعی آب و تعرفه موجود، سالانه حدود ۲۴ میلیارد تومان شرکت آب و فاضلاب شهری در خراسان جنوبی زیان می‌دهد و اگر قیمت تمام شده با تعرفه موجود برابر شود این میزان هزینه صرف خدمات مناسب به مردم در توسعه زیرساخت‌ها می‌شود. 

هاشمی مقدم با اشاره به سرعت بالای استهلاک و فرسودگی بالای شبکه آب گفت: سرمایه‌گذاری برای احیای شبکه نیاز به افزایش سطح درآمد این شرکت دارد و اصلاح تعرفه آب در اختیار شورای شهر بوده و انتظار می‌رود همکاری صورت گیرد. 

وی افزود: با همکاری رسانه‌ها در مدیریت مصرف آب، سرانه مصرف آب استان در سال ۹۶ به ازای هر نفر ۱۸۳ لیتر بود که این میزان در سال گذشته به ۱۷۷ لیتر کاهش یافت. 

هاشمی مقدم کاهش ۶ لیتر آب برای هر نفر را دستاورد خوبی دانست و بیان کرد: البته امسال به خاطر پیوستگی گرما مصرف آب بیشتر بوده که نیاز است براساس سازگاری با کم آبی برنامه‌هایی تعریف شود. 

وی با تاکید بر اینکه آب در اختیار استان محدود است، خواستار مدیریت تقاضا شد و گفت: باید آب‌های موجود به نحوی مدیریت شود که بیشترین اشتغال‌زایی را داشته باشد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به سرانه مصرفی آب در بخش‌های مختلف اضافه کرد: چهار درصد آب برداشت شده از سطح زیرزمینی استان برای آب شرب شهری، ۲.۵ درصد آب روستایی و بقیه در بخش کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود. 

وی با بیان اینکه آب مجازی در بخش کشاورزی باید جدی گرفته شود گفت: کشت فراسرزمینی در این خصوص موضوعی است که می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد. 

هاشمی مقدم لزوم تشکیل اتاق فکر رسانه برای مسایل توسعه‌ای استان از جمله آب را ضروری دانست و افزود: آب همیشه در صف اول موضوعات استان بوده که به صورت مستمر نیاز به تعریف برنامه دارد و در این خصوص باید خرد جمعی تقویت شود. 

وی گفت: شبکه فاضلاب چهار شهرستان خراسان جنوبی در حال اجرا بوده و بیرجند تنها شهری است که شبکه آن در حال بهره‌ برداری است. 

مدیرعامل شرکت آبفا خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بیرجند اظهار داشت: این تصفیه خانه باید در اختیار شرکت آب منطقه‌ای باشد که از پساب آن برای تکمیل چرخه آب استفاده شود. 

وی با بیان اینکه تصفیه خانه می‌‎تواند آب صنایع و فضای سبز را تامین کند گفت: تاکنون این کار محقق نشده و با نصب تجهیزات بوی حاصل از آن را در ورودی شهر بیرجند کاهش داده‌ایم. 

هاشمی مقدم بیان کرد: فاز دوم تصفیه خانه بیرجند ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیمه اول سال آینده به بهره برداری می‌رسد و بهره‌‎برداری از این پروژه کمک بزرگی به توسعه منطقه می‌کند به طوری که ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز تصفیه خواهد شد و بالغ بر ۹ حلقه چاه پساب زلال خروجی تصفیه خانه خواهد بود. 

وی گفت: راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه بیرجند مشکل توسعه شبکه فاضلاب را حل می‌کند و توسعه هر کیلومتر شبکه فاضلاب ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۵۳ میلیارد تومان و سه میلیون یورو از محل پیمان بین المللی برای تصفیه خانه بیرجند هزینه و منابع وارد استان شده است و با توجه به ارزش افزوده آن برگ برنده‌ای برای خراسان جنوبی محسوب می‌شود. 

وی افزود: در کشور فقط ۲ شرکت آب و فاضلاب شهری توانسته این میزان سرمایه را وارد کند که یک مورد خراسان جنوبی است. 

هاشمی مقدم بر برگزاری جلسات و میزگردهای کارشناسی با موضوع مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته آب تاکید کرد و گفت: ایجاد شورای اطلاع‌رسانی، بازدیدهای میدانی مدیران رسانه و خبرنگاران از تاسیسات آب و فاضلاب از برنامه‌های آینده این شرکت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در این دیدار با اهدای لوح تقدیر از تلاش های خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در انعکاس رویدادهای مرتبط با حوزه آب و فاضلاب قدردانی کرد. 

 ۹۸۹۳*۳۰۲۸
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.