این تفاهم‌نامه در زمینه ایجاد، ساماندهی و تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک و تبدیل استان خراسان جنوبی به قطب تامین و ترانزیت شتر و محصولات آن در کشور تا سال ۱۴۰۰ به مبلغ سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال منعقد شد.

«محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان جنوبی و «محمد مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) روز سه شنبه این تفاهم‌نامه را در محل استانداری امضا کردند.

این اعتبار برای اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت بنیاد برکت با کارآفرینان با اولویت کسب و کارهای متوسط، اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت اقتصادی اجتماع محور در قالب الگوهای آسمان و آفتاب با اولویت کسب و کارهای خرد، متوسط و مشاغل خانگی، اجرای طرح‌های اقتصادی توسط گروه توسعه اقتصادی تدبیر با اولویت کسب و کارهای بزرگ و تاکید بر مزیت های اقتصادی استان است.

همچنین حمایت از طرح‌های دانش بنیان از طریق موسسه دانش بنیان برکت، اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت برای راه اندازی و فعال سازی واحدهای تولیدی خرد و متوسط و اعطای بیش از یک هزار فقره وام قرض الحسنه به مردم مناطق محروم برای حمایت از مشاغل خرد و خانگی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

در این تفاهم نامه همچنین بخشی برای اجرای طرح های عمرانی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، رفع محرومیت و پشتیبانی همه جانبه از توسعه پایدار مناطق کم برخوردار استان، کمک به ساخت و تکمیل ۷۰۰ باب مسکن محرومان در قالب تفاهم‌نامه مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اجرای طرح برکت خانواده به منظور درمان زوج های نابارور استان و بخشی برای تامین جهیزیه برای زوج های نیازمند اختصاص می‌یاید.

حضور فعال و مشارکت راهبردی در اجرای پروژه‌ها، معرفی مزیت‌های نسبی شهرستان‌ها، تامین و تخصیص نیازهای زیرساختی، تامین و ارایه مجوزهای موردنیاز در اجرا و بهره‌برداری پروژه‌ها، رفع موانع اجرایی و فراهم ساختن مقدمات، پیش نیازها و الزامات مطالعاتی، تسهیل گری، استفاده از امکانات و ظرفیت‌های  انسانی و فنی استان و فراهم سازی مشارکت مردم محلی نیز از جمله تعهدات استانداری در این تفاهم نامه است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این آیین گفت: حسب دستور مقام معظم رهبری در مصرف اموال و درآمدهای ستاد برای کمک به محرومیت‌زدایی در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم اقداماتی انجام می‌شود.

محمد مخبر  با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام در ۳۱ استان کشور فعال است افزود: در حدود ۶ هزار روستای کشور با محوریت اشتغال کار می‌شود و در چند سال گذشته ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در این روستاها ایجاد شده است.

وی گفت: همچنین پارسال ۸۱ هزار شغل در این روستاها ایجاد شد و امسال ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی هدف‌گذاری شده است در حالیکه که تا امروز از برنامه جلو هستیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی از قبل هم فعال بوده‌ایم و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با ۱۳ هزار شغل در استان را آغاز کرده بودیم و امروز بخش قابل توجهی به نتیجه رسیده و بخشی افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از برجسته‌ترین نکات این سفر امضای تفاهم‌نامه است که براساس آن مجموعه سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی به ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

مخبر گفت: علاوه بر تفاهم‌نامه مذکور در گذشته ۲۶ مدرسه ساخته بودیم که امروز ۳۲ مدرسه به تعهدات ما افزوده شد.

وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر تفاهم‌نامه، توافق کردیم به صورت مشارکتی ۱۴ واحد بهداشت و درمان با هزینه‌کرد ۹ میلیارد تومان در استان احداث کنیم.

وی گفت: برای آبرسانی به ۲۳ روستای استان با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد تومان نیز توافق کردیم که یک سوم توسط ستاد تامین و از این طریق مشکل آب شرب پنج هزار خانوار استان حل خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در حد وسع خود پذیرفتیم بخشی از قنوات استان را احیا و مرمت کنیم که در این زمینه از مجموع سه میلیارد تومان هزینه‌کرد با مشارکت استانداری، شرکت آبفار و ستاد اجرایی یک سوم توسط ما تامین شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های اقتصادی متوسط و متوسط به بالا را قول مساعد دادیم تا در صورت اعلام پروژه‌ها توسط سازمان صمت استان و تطبیق آن با چارچوب‌های ستاد، این مهم انجام شود.

توافق برای ساخت ۷۰۰ واحد مسکن با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تامین یک میلیارد تومان برای احداث ایستگاه‌های پوشش شبکه صدا و سیما از دیگر توافقاتی بود که مخبر به آن اشاره کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۲۹ طرح نیمه تمام در دستور کار دارد که برای مساعدت به این بخش و تکمیل این پروژه‌ها بررسی‌های لازم انجام و مساعدت خواهد شد.

وی عنوان کرد: مجموعه تصمیمات گرفته شده در استان و پروژه‌های گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان است که در قالب آن ۶ هزار طرح در استان اجرا شده یا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مخبر گفت: مجموعه این تصمیات حداقل به ۳۰ هزار شغل منجر خواهد شد که طی ۲ تا ۲.۵ سال آینده محقق خواهد شد.

وی تبدیل استان خراسان جنوبی به هاب منطقه‌ای شتر را مهمترین دستاورد این سفر عنوان کرد و گفت: این مهم از تولید تا زنجیره محصولات در قالب تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: برای احداث مسکن ارزان قیمت در استان خراسان جنوبی با بنیاد مستضعفان پیگیری خواهیم کرد تا ۴۵۰  قطعه زمین مربوط به این بنیاد تحویل و نسبت به ساخت مسکن اقدام شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عصر روز گذشته (دوشنبه) با استقبال استاندار خراسان جنوبی و مسئولان این استان وارد بیرجند شد و در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

افتتاح طرح‌های مشارکت اقتصادی بنگاه محور برکت، طرح اشتغالزایی اجتماع محور سحاب (سرمایه گذاری حمایتی اشتغال برکت) در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان، دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با استاندار خراسان جنوبی و امضای تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری خراسان جنوبی از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه محمد مخبر و هیات همراه به این استان است.

۲ طرح مشارکت اقتصادی بنگاه محور با مشارکت بنیاد برکت شامل جوجه تن طلا که محصول آن جوجه یکروزه است و مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار دیروز (دوشنبه) در نخستین روز سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی افتتاح شد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.