به گزارش ایرنا، نرگس رستمی گوران روز شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان جنوبی، افزود: استان هایی همچون کرمان پژوهش های خوبی در این زمینه دارند که می شود از این ظرفیت ها استفاده کرد.
وی ادامه داد: با اینکه گزارشات واصله از وجود 17 بیمار ابتلا به ویروس ایدز در خراسان جنوبی خبر می دهند اما به طور حتم آمار خیلی بیشتر از این ها است.
رستمی گوران با بیان اینکه مدیریت افراد شناسایی شده راحت تر از بیماران غیر قابل شناسایی است، گفت: در علوم پزشکی بر اساس این فرضیه باید تمامی اصول رعایت شود تا جامعه با مشکل مواجه نشود.
وی یادآور شد: دستگاه ها باید موقعیتی را فراهم کنند تا بیماران ایدز همانند سایر شهروندان از خدمات بهره مند شوند و این مهم با برگزاری کارگروه های 2 ساعته و تاخیر سه ماه یا 2 ماه برگزاری آن محقق نمی شود.
رئیس اداره همکاری بین بخشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ذیل این کارگروه ها باید کمیته های فنی در تمام دستگاه های ذیربط برگزار شود، افزود: کارگروه امنیت غذایی جای ارایه راه حل ها است نه اینکه دستور العمل ها مورد بررسی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در همین ارتباط شورای پیامگزاران باید در استان ها راه اندازی، تا مسائل به صورت فنی با کمک نهاد ها انجام شود.
رستمی گوران با بیان اینکه پس از ابلاغ مصوبه ها اقدامات باید زمان بندی شود، یادآور شد: طرح ارتقای سلامت کارکنان که مصوبه شورای امنیت غذایی است، به استان ها ابلاغ شده اما باید اقدامات لازم در این زمینه برای سلامت کارکنان صورت گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: سلامت و استاندارد نان از دیگر مصوبات است که به استان ها ابلاغ شده و تاکنون در نحوه اجرای این مصوبه 50 درصد استاندارد نمک در نانوایی ها رعایت می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند با بیان اینکه تزریق بیشترین عامل ابتلا به ایدز در کشور است، گفت: در خراسان جنوبی روابط جنسی بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده است.
کامبیز مهدی زاده، ادامه داد: در حال حاضر 1.7 دهم در یکصد هزار نفر مردم استان مبتلا به ایدز هستند و از آنجایی که تعداد بیماران شناسایی شده به 17 نفر می رسند وضعیت شیوع پایین تر از نرم کشوری است.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی ها 37 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به ایدز هستند که از این تعداد 60 هزار نفر مربوط به کشور ایران است.
مهدی زاده افزود: از آمار مبتلا به ایدز 38 هزار و 474 نفر شناسایی شده، 24 هزارو 860 نفر موارد زنده، 14 هزار و 459 نفر تحت مراقبت فعال، 15 هزار و278 نفر مبتلا به اچ آی وی پیشرفته هستند که طبق آخرین اطلاعات تا پایان سال 96 هزار و 614 نفر فوت کردند.
وی با بیان اینکه مبتلایان به ویروس اچ آی وی در خراسان جنوبی تحت مراقبت 100 درصد هستند، گفت: از این تعداد هشت نفر مرد و 6 نفر زن هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تاکنون هفت هزار تست ایدز در مورد مصرف کنندگان مواد مخدر از نوع تزریقی گرفته شده است که تا پایان سال به 15 هزار تست خواهد رسید.
وی ادامه داد: 64 درصد مبتلایان به ویروس اچ آی وی در خراسان جنوبی از روابط جنسی و 14 درصد از طریق تزریق بوده است.
مهدی زاده بیان کرد: با اقدامات انجام شده تاکنون نوزادان با مادران مبتلا به این بیماری در استان سالم به دنیا آمدند و موردی از فوتی افراد مبتلا به دلیل بیماری نداشتیم.
وی آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، ورود تیم های سیار، پیشگیری از انتقال جنسی، تشخیص مراقبت و درمان و تست های انجام شده را از مهمترین راه های پیشگیری و فعالیت در جلوگیری از ایدز ذکر کرد.
سرپرست معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در این کارگروه با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید توجه ویژه به کارگروه سلامت و امنیت غذایی داشته باشند، گفت: این کارگروه یکی از کارگروه های ویژه استان است که مسئولان باید با آمادگی کامل شرکت کنند.
محمد رضا حسنی مقدم، افزود: سلامت کارمندان هم یکی از مهمترین طرح های علوم پزشکی است که با توجه به مشغله کارمندان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در مورد ورود برخی از محصولات کشاورزی با امکان برخورداری از بیماری های نباتی هشدار داد و تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید توجه خاصی به محصولات کشاورزی وارداتی داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش نان برخی اوقات با مشکلاتی روبه رو هستیم افزود: نباید با وجود برخی مشکلات صنفی چشم بر دیگر مسائل بسته شود اما به طور حتم توجه ویژه ای بر مشکلات نان استان می شود و نباید مشکلات صنفی ما را از سلامت نان غافل کند.
مدیر عامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی هم از تاسیس 37 کانون سلامت محله تا پایان سال جاری در استان خبر داد.
سید محمود حسینی افزود: کانون ها نقش تاثیر گذاری در تامین سلامت مردم خواهند داشت.
وی ادامه داد: از این تعداد پنج کانون در بیرجند؛ قاین، فردوس و طبس هرکدام چهار کانون، بشرویه، سرایان، سربیشه و نهبندان هر کدام سه کانون و در خوسف 2 کانون تاسیس خواهد شد.
دهم آذرماه روز جهانی ایدز و اولین مورد ایدز در کشور ایران مربوط به پسر بچه ای 6 ساله در سال 1366 است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.