استان خراسان جنوبی ظرفیت های بالقوه خوبی دارد که نیازمند توجه خاص است. توجهاتی که نه بودجه از پس تامین نیاز آن بر می آید و نه عقب ماندگی های تاریخی مان مسیری برای رشد آن باز می کند. با وجود تلاش های بسیار مسئولان در این سال های استان شدن، نتوانسته ایم آن طور که باید از پس تامین زیرساخت ها در حوزه های گوناگون برآییم. هنوز با اینکه یکی از اولین فرودگاه های کشور را داشته ایم آن طور که باید و شاید توسعه ای را شاهد نبوده ایم. یا مثلا در نگاه کلی به حوزه حمل و نقل هم، در حد یک استان هیچ تلاش ویژه ای ندیده ایم!
نیازهای حداقلی به خاطر برخی بی مهری ها نادیده گرفته شده است و شاید تا سال های دیگر هم قرار نیست از مرکز، نیم نگاهی هرچند کوچک به سمت دیار مظلوم خراسان جنوبی برسد. در این میان راهکار کارشناسان، استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاران است. ظرفیت هایی که البته به آسانی نصیب استان نمی شود اما می توان با برخی تسهیلات و بسترسازی ها، جلب توجهات ویژه ای داشت. مطمئنا تعامل با سرمایه گذاران و استفاده از ظرفیت و توانمندی آنان در راستای تبلور استعدادهای استان، بسیار آسان تر و سهل الوصول تر از نگاه به دستان مسئولان کشوری است. با بررسی اوضاع کلی کشور نیز می توان به وضوح مشاهده کرد توقع اینکه آبی برای استان گرم شود، دور از منطق است!
آنچه مشخص است استفاده از ظرفیت مسئولان کشوری برای حفظ و تثبیت جایگاه استان مطلوب است اما برای ارتقای این جایگاه فقط می توان روی سرمایه گذاران حساب کرد. با اینهمه و تاکیدات بسیاری که مسئولان و دلسوزان استان در این مورد دارند، اما مشوق ها یا تسهیلاتی که کشش ایجاد کند را نداریم. زیاد پیش آمده است که در همین روزنامه آوا، مطالبی با عنوان «#فرش_قرمز پهن شده است» یا تسهیلات ویژه و... از قول مسئولان گفته و چاپ شده است اما در واقعیت فرش قرمز در استان هیچ محلی از اعراب ندارد! خصوصا اینکه در طی این چند سال برخی مسئولان با برخوردهای نادرست، ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی استان را نیز نادیده گرفته و حتی سنگ هایی در راه توسعه آن انداختند که به تازگی برخی از آنها تسهیل شده است.
در چنین شرایطی و با چنین پیشینه ای، معاون تازه منصوب شده استاندار سخن از تلاش برای پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران به میان آورده است. نکته جالب توجه مطالب معاون استاندار، توجه به اهمیت ایجاد زیرساخت هاست که به خودی خود می تواند فرش قرمز مورد نظر باشد و جلب توجه کند نه تشریفات و وعده های توخالی و دروغین، نگاهی که بسیار قابل تامل است و به نوعی دیدی تازه در مسئله جذب سرمایه گذار محسوب می شود. تاکنون نگاه ها به این صورت بوده است که باید سرمایه گذار را با روش هایی جذب کنیم.
اما مشکل از جایی شروع می شد که سرمایه گذار به خاطر نبود زیرساخت ها، فرار را بر قرار ترجیح می داد! زیرساخت هم مسئله ای است که تا نباشد، نمی شود فقط روی تسهیلات حساب باز کرد. مانند اینکه یک خودرو در اختیار سرمایه گذار بگذاریم اما مسیری برای تردد این خودرو نباشد! توسعه زیرساخت ها علاوه بر جذب سرمایه گذاران خارج از استان و حتی کشور، باعث تسهیل وضعیت و کار سرمایه گذاران فعال در استان نیز می شود. موردی که بر نگه داشت سرمایه گذاران در استان نیز تاثیر بسزایی دارد.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.